Kráska a zvíře: další hraná pohádka od Disneyho!

13.3.2013 at 11:51  •  Posted in Novinky by

Zatímco ještě neodezněla módní vlna filmů dělaných podle komiksů, kinům momentálně vládnou temné pohádky, které tvůrci převedli z animačních studií do hrané podoby (tedy do jisté míry).

 

Při pohledu na některé scény ze Sněhurky a lovce či aktuálního Jeníčka a Mařenky si mnohý rodič rozmyslí, jestli na onen snímek své dítko vezme. Zkrátka pohádkový žánr se vrací do své původní děsivé podoby a Disney chce být u toho. Po hrané Popelce totiž jeho tvůrci přišli s nápadem přivést na plátna i hranou verzi Krásky a zvířete!

RECENZE filmu Mocný vládce Oz /// RECENZE filmu Jeníček a Mařenka: Lovci čarodějnic

Pohádky a děti?! Ne tak docela…

Většina lidí si pohádkový žánr spojuje zejména s dětmi, kterým je v současné době primárně určen. Vždycky tomu tak ale nebylo, o čemž svědčí například doklad tvorby bratří Grimmů, u které by se děti spíše bály. Ostatně dříve si pohádky vyprávěli dospělí, když už děti šly spát, takže i na první pohled neškodná červená Karkulka se nesla v dosti ponurém a děsivém duchu.

disney_kraska_zvire_2

Ve filmovém průmyslu se nyní rozhodli vrátit ke kořenům a tvůrci pojímají klasickou látku daleko ponuřeji, ale také originálněji. Zatímco loňská Sněhurka s Julií Roberts byla relativně neškodná a držela se slušně předlohy, Sněhurka a lovec z téhož roku už byl jiný, temnější šálek kávy. Když pak tedy letos vtrhl do kin Jeníček a Mařenka: Lovci čarodějnic, kde řádil Jenda v motorkářské bundě s kvérem v ruce, tak už se asi nemohl nikdo příliš divit. Můžeme to třeba nazývat przněním klasiky, ale evidentně se tyto pohádkové předělávky lidem líbí, o čemž svědčí masivní zisky.

Není tedy žádný racionální důvod (z obchodního hlediska), proč by se mělo s natáčením těchto „výtvorů“ přestat. No a kdo by to měl vědět lépe, než největší pohádkový gigant, Walt Disney?

Bylo, nebylo a už asi nebude!

Možná, že jste měli to štěstí a vyrůstali jste na klasicky animovaných pohádkách společnosti Walta Disneyho. Nemám tím na mysli grotesky Mickeyho Mouse ani Kačera Donalda, ale spíše filmy jako Popelka, Sněhurka či Šípková Růženka, které vznikly dle knižních předloh. Ačkoliv jsou nynější možnosti animace neuvěřitelně pokročilé, tehdejší pohádky měly díky své prostotě nezaměnitelné kouzlo. Doba však pokročila a už se asi jen tak nedočkáme návratu k původní tvorbě.

disney_kraska_zvire_3

Současné trendy totiž velí pohádky převádět do hrané podoby, která se podpoří vizuálními triky za miliony dolarů. Charakteristická je také potemnělá vizáž a často i moderní pojetí. Nemusíme chodit daleko do minulosti, abychom našli v tomto duchu se nesoucí Červenou karkulku (2011) s Amandou Seyfried (Cosette z nejnovějších Bídníků), Sněhurku a lovce (2012) s Kristen Stewart (Stmívání) či zatím poslední pohádkovou adaptaci Mocný vládce Oz s Jamesem Francem (Zrození Planety opic). Rada pro rodiče, kteří chtějí vzít své ratolesti do kina na nějakou pěknou pohádku, je tedy jasná – přečtěte si pořádně, o čem snímek pojednává a optimálně se podívejte i na trailer!

Neklasický návrat ke klasice

Původní obavy, že diváci razantní změny osvědčené klasiky nepřijmou, se brzy ukázaly jako liché a filmy zaznamenaly nebývalý komerční úspěch. Patrně hlavně z tohoto důvodu se ve Walt Disney Company rozhodli sáhnout do svého trezoru a vytáhnout z něj jeden ze svých skvostů, jakým dozajista Kráska a zvíře (1991) je, a převést jej do hrané podoby. Disneyho pohlaváři nazvali projekt The Beast (Zvíře) a na sepsání scénáře najali Joea Ahearna.

Tento nadaný scenárista rozhodně není podepsán pod velkým množstvím filmů, nicméně vězte, že se letos dostane do kin Trance Dannyho Boyla (Milionář z chatrče), na němž Ahearn se slavným režisérem spolupracoval. V titulcích však jeho jméno můžeme spatřit i u televizních sérií Ultra Violet či Da Vinci’s Demons. Pakliže tedy přihlédneme k výčtu jeho práce, tak se dá předpokládat, že se opět dočkáme chmurné vyhlížející pohádky. Na barvičky z „Oze“ či Alenky v říši divů asi můžeme rovnou zapomenout.

Vedle scenáristy jsou samozřejmě známi ti, kdo projekt finančně zastřeší. Je jimi dvojice David Hoberman a Todd Lieberman. Tihle producenti jsou jako jedno tělo a většinu filmů, které si vzali pod svá křídla, mají společné. S pohádkovým žánrem přišli do styku skrze Mupety, takže si všichni mohou udělat obrázek o tom, na jaký druh snímků vsázejí. Každopádně ale musejí Disneymu pomoct protáhnout projekt The Beast do kin brzy a vtlačit ho do nějakého rozumného termínu, neboť konkurence je veliká. Už příští rok se bude promítat Maleficent, jenž je založen na příběhu zlé královny (Angelina Jolie), která byla převzata z Růženky. Aby toho nebylo málo, tak někdy v relativně dohledné době se také dočkáme pokračování Burtonovi Alenky v říši divů, stejně jako Raimiho Mocného vládce Oz.

Největší hrozbu však musíme hledat u Guillerma del Tora, který už se delší dobu chystá natočit svou verzi Krásky a zvířete, kde do hlavní role hodlá obsadit Emmu Watson. Del Toro bude však mít dostatek práce se strašidelným domem Crimson Peak a přihlédnout se může i k tomu, že po pravděpodobném úspěchu Pacific Rim (u nás v kinech letos 11. července) se možná brzy začne pracovat na pokračování. Pro Disneyho by tedy bylo bezpečné začít natáčet někdy během příštího roku (tím se vyhne Maleficent) a zároveň si nebude dělat konkurenci své Popelce (režisér Thora Kenneth Branagh, pravděpodobný začátek natáčení před koncem tohoto roku).

Do kina by pak film dorazil někdy během roku 2015. Jedná se však jen o úvahy a u Disneyho možná přemýšlí jinak. Těšit se ale můžeme na pokračování dark pohádek a je pravda, že zrovna Kráska a zvíře k tomu vyloženě vybízí.

Foto: Walt Disney (Kráska a zvíře)/ Universal Pictures (Sněhurka a lovec) / Warner Bros. (Červená karkulka)