Deadpool – antihrdina, který zabíjí mačetami a znásilňuje slovy

14.2.2016 at 12:43  •  Posted in Recenze by

Užvaněný a pološílený Deadpool se nemůže dočkat, až nám vnutí svou dávku (humoru) klidně i násilím!

Váš přátelský soused? Ne. Tak tichý ochránce a bdělý strážce? To sotva. Princ Asgardu? Ani omylem. Wade Wilson je bývalý elitní voják a výřečný bijec, který byl nebezpečným pokusem sice vyléčen z posledního stádia rakoviny a získal schopnost regenerace, zůstal však zohaven po celém těle a trochu zešílel. Deadpool není běžným komiksovým blockbusterem, kdy se dozvídáme o zrodu hrdiny, který poté vykoná velký skutek pro dobro druhých. S trochou nadsázky lze říci, že jde o krutý revenge thriller, v němž je hlavním cílem vypátrat viníka a potrestat ho. Deadpool navíc není žádný superhrdina, ale antihrdina, který jedná z čistě sobeckých pohnutek.

S ranou a nepříliš povedenou verzí Deadpoola jsme se setkali už v X-Men Origins: Wolverine (2009), kde sice efektně zrušil celou místnost záporáků, ale poté, co se stal nástrojem pokusu, z něj zůstala zrůdička se sešitými ústy a mnoha schopnostmi, kterým čelil Wolverine ve finále snímku. Tehdy už postavu ztvárnil Ryan Reynolds a po šesti letech říká, že při natáčení věděl, že její vykreslení se až příliš vymyká komiksovému kánonu a nelíbí se mu. Řadu let pracoval na tom, aby mohl mít Deadpool plátno jen pro sebe, což se konečně podařilo, avšak s mnohem menším rozpočtem v porovnání s filmy z Marvel Cinematic Universe. Co nemohl kvůli masce zahrát mimikou, vykompenzoval teatrální gestikulací a hrou s hlasem. Ovšem ani sebelepší herectví nezakryje, že kvůli menším financím, jsou triky slabší, ale nejedná se o vyloženě rušivé efekty.

Deadpool_2

Režisérský post získal debutant Tim Miller, který má však za sebou vizuálně opojné úvodní titulky k filmu Muži, kteří nenávidí ženy (2011) nebo prolog snímku Thor: Temný svět (2013). Tentokrát v úvodu sází na humor a místo jmen herců a tvůrců se na plátně objevují posměšná pojmenování, kdy distributorem je „Cinemrd“, z režiséra je „přeplacený blb“ atd. Typická klišé ve skladbě postav chce omluvit tím, že na ně také ukáže, takže zde máme „nějakou kočku“, „komickou postavu“ nebo „britského záporáka“.

Wolverinova varlata

Nezabývejme se však produkční historií, o té nám ostatně něco řekne i sám Deadpool ve filmu. Připravte se ale na zmínku o felaci jednoho známého australského přirození – a to je teprve začátek. Čeká vás téměř nonstop vypouštění vtípků zejména sexuálního, ale i popkulturního charakteru, kdy se dočkáme zmínek o sérii Blade, Vetřelec nebo Celine Dion. Pokud však budete pozorně poslouchat, všimnete si, že řada osob byla lokalizována do češtiny, takže se u nás například méně známý zpěvák mění na Justina Biebera. Na jeden dobrý vtip však oplzlý Deadpool vypustí pět slabších, navíc jejich timing není vždy nejlepší. Zároveň to ale koresponduje s charakterem tohoto červeného degeneráta, který neustále mele, protože nás chce pobavit, případně znechutit, ale hlavně pro to, že mentálně není v pořádku.

Deadpool_1

Rozpolcený Deadpool si je navíc vědom, že je postavou ve filmu a pravidelně se obrací do kamery. To by nebylo v dějinách kinematografie nic ojedinělého – nedávno třeba Ryan Gosling vysvětloval hypoteční krizi, před lety se na nás obracel Edward Norton v Klubu rváčů (1999). Navíc Deadpool komunikuje i se čtenáři v komiksech. Zde však bourání takzvané čtvrté zdi jde ještě dále. Nejenom, že ví, že je ve filmu, také ví, že ho hraje Ryan Reynolds. Dokonce ví, že dřív hrál Green Lanterna (2011), utahuje si z x-menovských snímků a jejich postav a zároveň s dvěma mutanty ve filmu hraje, čímž se snímek stává poněkud bizarním.

Divoká předehra

Tento meta-meta-meta humor využívají scenáristé ve filmu hned několikrát a nejlépe jej zachytí ti, kteří znají x-menovské univerzum, v jehož prequelech a sequelech už se nevyzná ani sám Deadpool, jak sarkasticky poznamená. Sebeparodie, sebeuvědomění, ale i fórky o „prdění a koulích“ tvoří v rovině humoru pestrý mix. Hůře však tvůrci zvládají tonální přechody, kdy sledujeme scénu sdělení smrtící diagnózy nebo mučení organizované Ajaxem (Ed Skrein), který na lidech provádí kruté experimenty, po nichž velmi brzy následuje odlehčená scéna. Navíc akční pasáže jsou poněkud nepřehledné, za což může střihač Julian Clarke, který v sobě svá předchozí díla (District 9, Elysium) zkrátka nezapře. Choreograficky najdeme sem tam dobrý nápad, trochu však zamrzí, kolik toho prozradil trailer.

Nejnápaditější je úvodní sekvence, kdy kamera projíždí „zmrazenou“ scénou v havarovaném autě. Do ní hraje romantická píseň Angel of the morning, o loučení se s milencem, jehož význam pochopíme později. Deadpool je totiž vyprávěn nelineárně a přepíná mezi dvěma časovými liniemi, což postava opět komentuje. Hudební dramaturgie filmu je místy podvratně zábavná, když při sekvenci mučení hraje song Mr. Sandman („Mr. Sandman, bring me a dream, make him the cutest that I’ve ever seen“), zároveň je servisem fanouškům, když při scéně, kdy se Deadpool vydává bojovat, zazní populární a už z traileru známý gangsta rap od DMX.

Deadpool_3

Klimax, který mohl být lepší

Tvůrci zvolili rating R (bez doprovodu rodičů od 17 let), což jim umožňuje řádit mnohem víc, ale avizované posouvání hranic žánru se nekoná. Film je alespoň v rámci superhrdinských filmů osvěžující. Nejde tu o destrukci celého města (Muž z oceli), mocného zloducha z jiné planety (Thor) a už vůbec ne záchranu světa (Avengers). Nastupuje otevřený sexuální humor a situace, kdy si ani Deadpool nemůže být jistý, že jeho pozadí zůstane, ehm, netknuto. Tím se dostáváme k Vanesse (sympatická Morena Baccarin), která je v milostné rovině protějškem Wada. Na rozdíl od předlohy nemá žádné zvláštní schopnosti, pokud mezi ně tedy nepočítáme striptýz. V komiksech také Deadpool pobil Avengers, chodil se Smrtí a flirtoval s muži. V tomto ohledu však scenáristé odvahu neměli, takže LGBT komunitou opěvovaná pansexualita zůstává spíše mýtem. Tím je také přesvědčení, že film by se mohl stát klasikou. Nekončící smršť legrácek se po čase stane otupující. Finále končí zcela očekávatelně a nezakryje to ani Deadpoolův komentář nad jízdou kamery či erotická narážka. Tím, že na klišé explicitně upozorníte, ještě neznamená, že zmizí.

Režisér Miller se svým filmem vysmívá šablonám komiksových filmů, je vulgárnější, než byste čekali, zároveň nabízí partnerské drama bez trapných dialogů. Těžko se však zbavit dojmu, že film až příliš křečovitě míří na mladší diváky, kteří vyrůstají na drsných střílečkách, mají pubertální humor nejen o masturbaci a revoltují vůči řádu a autoritám stejně jako Deadpool, avšak paradoxem je, že do kina se kvůli vyššímu ratingu dostanou jen dospělí. Alespoň tedy v USA, kde se přístupnost hlídá.

P.S. Po skončení filmu si ukliďte laskavě svůj binec. Mezitím přijde potitulková scéna.

(7/10)

Originální název: Deadpool