Equalizer – božský Denzel kontra ruská mafie

27.9.2014 at 08:00  •  Posted in Recenze by

V době superhrdinských komiksáren musí klasické akční thrillery brousit hrany. Equalizer to dělá důkladně.

 

Jdete do kina, zříte plakát na tuhle novinku, a jestli vám kinematografie není úplně cizí, začínáte tušit. Denzel Washington s bouchačkou? V hlavní roli bude nekompromisní charisma. Režíruje Antoine Fuqua? Nic nového pod září reflektorů. I s třináctiletým odstupem odkazuje název kriminálky Training Day, v níž měl Fuqua Washingtona na povel poprvé, k tomu nejkvalitnějšímu, co se v žánru na přelomu tisíciletí natočilo. Řeknete si: Jasná volba? Nebo to ještě promyslíte?

Equalizer 1

 

Agent na odpočinku

Training Day před lety slavil úspěch především díky vynikajícímu scénáři Davida Ayera a oscarovému podání dialogů ústy Ethana Hawka (nominace) a právě Denzela Washingtona (ocenění). Fuqua od té doby podobně zajímavý projekt na svět nepřivedl, a ačkoliv byl třeba jeho loňský Pád Bílého domu akční zábavou ucházející, nadějný tvůrce se během let přesunul do kategorie spíše béčkového rutinéra.

Nový příběh mu napsal Richard Wenk, který se dosud podílel třeba na scénáři k Expendables 2 či k stathamovce Mechanik zabiják. S ohledem na to těžko překvapí, že Equalizer je spíše ranařským filmem, ve kterém logika ustupuje přímočarosti a ostré akci. Wenk vycházel ze stejnojmenného osmdesátkového seriálu, v němž se populární britský televizní herec Edward Woodward nechával najímat na inzeráty, aby v reakci na ně zbavoval New York zločinu.

Tentokrát hlavní protagonista Robert McCall působí v Bostonu a momentálně je v akčním důchodu. Pracuje ve velkoobchodě s domácími potřebami a volný čas tráví jako poklidný knihomol trpící nespavostí a náběhem na obsesivní poruchu. Alespoň to tak může vypadat, když jej pozorujete v noční jídelně, jak si přerovnává příbory. Až postupně vychází najevo, že McCall neoptimalizuje jen tak pro nic za nic a každý centimetr, stejně jako každá vteřina, pro něj mohou znamenat klíčovou proměnnou při rozhodování, jak naložit s krizovou situací.

Do té se dostane jeho mladá přítelkyně ze stravovacího zařízení Teri (Chloë Grace Moretz). Když z ní její ruský rabotodatel‘ (čti pasák) udělá exemplární případ pro kolegyně, McCall se rozhodne vystoupit z vlastního stínu. Odloží knížky a jme se vyrovnávání účtů. Nezastaví se ani ve chvíli, kdy po něm jde jeden z nejváženějších ruských mafiánů.

Equalizer 2

 

Všeuměl na zavolání

Jak je možné, že se tenhle postarší Afroameričan stane pro tak silného protivníka výzvou, film téměř neprozradí. A to i přes velmi pomalé tempo úvodu, které se soustředí spíše než na McCallovu minulost na to, abyste mu uvěřili pohnutku k odložení důchodcovských trepek. Fuqua nechává působit klidnou hudbu všeumětela Harryho Gregsona-Williamse (Skála, Království nebeské, Město) a optikou kameramana Maura Fioreho (od Training day si vylepšil CVčko třeba Ostrovem či Avatarem) rozvážně zkoumá svět hlavního hrdiny.

Když se McCall rozhodne k činu, přichází zlom také v režii. Plátno ovládne dynamika, zpomalovačky a kamerové nájezdy na detail. První konfrontační scéna je vtahující a Washington je v ní i přes pokročilejší věk velmi přesvědčivý. Následuje opět zklidnění. McCall dal svou první akcí do pohybu mnohem brutálnější sílu, než s jakou se doposud vypořádal. Do Bostonu přijíždí mafiánský čistič Teddy (uhrančivý Marton Csokas) a Fuqua z něj v několika scénách v opět pozvolnějším tempu udělá prvotřídní svini. Půda je připravena pro eskalaci a závěrečnou nervydrásající konfrontaci dvou nadlidsky schopných zabijáků.

A přichází zádrhel. Opětovná změna tempa přinese neuspořádané řádění protagonistů, které vrcholí finálním střetem v Home Martu. Regály jsou plné nástrojů na obstarání zahrádky a domácnosti, způsobů efektního odpravení nepřátel se tedy nabízí řádka. Krom likvidace bandy hrdlořezů, kterou si Teddy bere na pomoc, tu bohužel do kopru odejde taky jakákoliv působivost záporáka. K ikonické bitce v podstatě ani nedojde, vše se vyřeší sice krvavě a špinavě, ale také nepřehledně a nepříliš intenzivně. Ve chvíli, kdy si plátno říká o nápad navíc, přichází jen další zpomalovačka a další detail McCallovy tváře.

Equalizer 3

V prvních dvou třetinách tedy Fuqua promyšleně přivedl na svět dva bezmála absurdně silné charaktery, jimž vyjde jakkoliv nesmyslná akce, aby pak na přednosti jednoho z nich ve finále téměř zapomněl a nechal případ tak nějak doběhnout v souladu s tím, kdo je hlavním tahákem filmu. Existuje totiž jen jeden frajer. A v daném případě ani nemůže být spoilerem, že jím je Denzel.

Úplné rozuzlení pak vyvolá už jen letmý úsměv na tváři a závan sebeparodie v duchu původního seriálu. Účty jsou vyrovnány, efektní podívaná za námi, minimum vzpomínek před námi. Co se zprvu jevilo jako luxusní, drsný, starosvětský thriller s prvky moderní režie, sklouzlo k další Fuquovské dobře koukatelné a technicky slušně opečované béčkařině.

(6/10)

 

Slovo šéfredaktora

Denzel Washington se změnil v ctihodného bad-ass občana, který divákovi dovoluje prožít uspokojení z potrestání sebejistého zla moderní společnosti. Dokonce je tak nad věcí, že před zabíjačkou nabízí sebestředným zloduchům možnost vykoupení svých hříchů. Naštěstí pro nás, nedokážou překročit své nemorální limity, a tak Antoine Fuqua začne zúročovat pomalé úvodní tempo, které Washingtona usadilo do starobního křesla klidu, míru a dobré literatury, aby působivá akce získala ještě další, silnější rozměr intenzity. Mstitel s dobrým srdcem má navíc neméně seriózního oponenta, kterého přivábí prezentací svých dovedností, aby následně spáchali napínavé špičkování o to, kdo má víc za ušima. Neodolají nějaké té sentimentální póze, ať už je to závěrečný duel zkropený přívaly vody, nebo srdceryvný příběh o záporákovi, který byl synem zla už v dětství, ale Washington je zde natolik mocný, že dovede zakopnutí skrýt svou mohutnou postavou. 7/10

  • Info
  • Trailer
  • Plakát
Originální název: The Equalizer

Režie: Antoine Fuqua, Scénář: Richard Wenk

Hrají: Denzel Washington, Chloë Grace Moretz, Marton Csokas, Bill Pullman, Melissa Leo

Žánr: akční/thriller Země původu: USA, Stopáž: 132 minut

Premiéra: 25. září 2014

Equalizer - plakát

Vašek Voslář