Sin City: Ženská, pro kterou bych vraždil, a film, pro který ne

9.9.2014 at 21:51  •  Posted in Recenze by

Rváč Marv a spol. se vracejí. Dosahují další příběhy z Města hříchu působivosti jedničky? Kamila a Mary to vidí různě.

kamila Režisér Robert Rodriguez a scenárista Frank Miller nás nechali téměř deset let čekat na pokračování dnes již kultovního snímku, aby se vrátili v podobně dobré formě jako před lety. Pro fanoušky je to skvělá zpráva, neboť dostanou nášup všeho, co měli na Sin City rádi, a v duchu všech dvojek i krapet přidáno, tzn. ještě více sexy tanečků Nancy (Jessica Alba) a účast Marva (Mickey Rourke) bez výjimky v každé povídce. Vizuální balení zůstává stejné, pro zájemce obohacené o třetí rozměr, který bohužel nemohu zhodnotit. Sin City: Ženská, pro kterou bych vraždil opět disponuje pohlcující a hypnotickou silou, která bez potíží vtáhne do dění na plátně, Mary je o něco kritičtější, jak se dočtete níže.

Na plátně se vystřídají čtyři povídky. Úvodní intro představuje dlouhou akční sekvenci, která má za účel pouze vytočit tachometr zábavy z nuly na sto a stojí na vyprávění Marva o tom, jak zmlátil pár chlápků. Následuje příběh Johnnyho v podání Josepha Gordona-Levitta, který dokáže každý dolar proměnit v pěkný balík a zcela „nesincityovsky“ používá své pěsti nikoliv na rozbíjení nesympatických obličejů, nýbrž k míchání karet. Povídka stojí zejména na charismatu Gordona-Levitta a Powerse Bootha jako senátora Roarka, kteří vynahradí dokonce nepříliš oslňující pointu. Jedeme dál, přitvrzujeme.

sin city 2

Emancipovanější ženy, zmanipulovaní muži

Zbytek stopáže hrají prim ženské hrdinky. Ani v jedničce nepředstavovaly zrovna submisivní oběti uslintaných zvrhlíků, ale občas potřebovaly pomoc (s výjimkou gangu prostitutek), v pokračování jsou však ještě soběstačnější. Ženy se zde nacházejí v pozici osamělé mstitelky, jako je tanečnice Nancy Jessicy Alby, nebo zosobňují rovnou psychopatickou femme fatale v podání Evy Green jakožto Avy Lord, která s muži bez potíží manipuluje. Příběh s Evou Green a Joshem Brolinem ztvárňujícím Dwighta, který „kupodivu“ nevypadá jako mladší verze Clivea Owena, má jednoznačně nejlepší scénář a díky hereckému výkonu Green i zdaleka nejvíce znepokojující postavu snímku. Mlčenlivému Elijahu Woodovi z minula se sice nevyrovná, přesto umí zaujmout nejen výstavními trojkami. Závěrečnou povídku se zoufalou Nancy sice nelze považovat po dějové stránce za vrchol originality, zato se může pyšnit perfektní psycho atmosférou, která si místy nezadá se snímky o drogově závislých. Jessica Alba opět dokazuje, že je vyhledávanou tváří pro jiné než herecké kvality a vystačí si prakticky s jedním nakvašeným výrazem, režie bohudík zvládne většinu práce za ni.

(8/10)

Vzpomínky na hříšnou jedničku aneb 50 odstínů šedi podruhé

mary Když před více než 9 lety vstoupil do kin film s poněkud redundantně působícím názvem Sin City – Město hříchu, bylo to čiré zjevení. Ač se i před rokem 2005 objevily svérázné nebo naopak velmi věrné komiksové adaptace, Rodriguez dokázal umně zkombinovat obojí. Jednotlivé scény byly doslova rozpohybovanými políčky komiksu ve výrazném černobílém vizuálu, který navíc občas zasvítil žlutou či červenou barvou. Dějově se film od své předlohy příliš neodlišoval, a byť mohly některé části působit jako téměř absolutní opis potažmo „obkres“, dokázal režisér postavám vdechnout silné charisma, přinést drsné příběhy s násilím i erotikou, které nevyznívaly samoúčelně, a vtáhnout do světa ozbrojených šlapek, zkorumpovaných politiků, špinavých pajzlů a bezpráví. Jednotlivé linie byly vygradované a vzájemně nenásilně propojené, což se bohužel o druhém díle říci nedá. Pro film připsaná linie s Gordonem-Levittem coby sebevědomým gamblerem Johnnym má velice neuspokojivý závěr a nikterak se s ostatními nepropojí, což je problémem i zbývajících povídek.

sin-city-a-dame-to-kill-jessica-alba-bruce-willis-1920x1080

Ženská, pro kterou bych vraždil (komiks původně vyšel pod názvem Dáma, pro kterou se zabíjí) vychází převážně z druhého dílu Millerovy série a vůči jedničce je v něčem prequelem, ale i sequelem, což může být pro diváky zmatečné. Nehledě na fakt, že Clive Owen se už jako Dwight neobjeví. Nahradil jej o poznání nezajímavější Josh Brolin a dění kolem jeho postavy předchází prvnímu dílu. Linie s Nancy je pak pro změnu pokračováním předchozích událostí, kdy je policista Hartigan mrtev a tanečnice jej chce pomstít. Na scénu se i přesto Bruce Willis vrátí, i když dosti zbytečně, ale na jeho štěk pravděpodobně peníze na rozdíl od Postradatelných zbyly.

Černobílé charaktery na druhou

Na neonoirového ducha i estetiku jedničky režisér bez problému i po letech dokázal hladce navázat a rozhodně nelze říct, že by bylo nudné sledovat tytéž potemnělé uličky a rváče s bíle svítivými obvazy a jizvami. Dvojka však nenabízí žádné vskutku osobité charaktery, ale spíše jen figurky jako prostá tanečnice, zlý senátor, nafoukaný hráč nebo naštvaná prostitutka. Samozřejmě i jednička byla plná typizovaných postav, jejich jednání ovšem poháněly alespoň lépe vykreslené motivace, na které bylo možné se napojit. Základní příběhové motivy jako zrada, pomsta či zamilování, které se vyskytují v literatuře, potažmo umění neustále dokola již po staletí, byly v jedničce zasazeny do celkově nevšedního rámce, který tvořily výrazné postavy obývající výtvarně výrazný svět. Zmíněné motivy tak vyzněly osudověji a naléhavěji, byť z úst postav podobně jako ve dvojce zaznívaly repliky složené z kombinace macho hlášek, ohraných životních mouder a pseudopoetických popisů zkaženého Města hříchu a jeho negativních účinků na vaši duši.

sin city 2

Záporáci byli odporní, krutí a skutečně zlí, a s ostatními tak výrazně kontrastovali. Explicitní, byť značně stylizované násilí, nebo erotika ve formě dosti lascivních pohybů striptérky do příběhu přirozeně zapadaly a měly své opodstatnění. Nyní polovinu stopáže zabírá manipulativní mrcha Ava, jejíž příběh je šablonovitý a bez překvapení. Hojně prezentovaná prsa Evy Green jistě nejednoho muže potěší, ale její přednosti jsou na plátně tak často a zřetelně, že vymizí jakékoliv tajemství a prostor pro fantazii. Celkově je dvojka bohužel jen šedým odstínem vynikající jedničky a postrádá silné scény nebo nápaditou akci. K tomu ještě přidejme, že zapamatováníhodných hlášek je ve snímku pohříchu málo. A to vzhledem k pestrému hereckému ansámblu a jejich postavám obzvlášť mrzí. Vždyť v jakém jiném filmu kroutí J. Alba zadnicí tak, až jí málem pánev vyletí z kloubů, vkusně oblečená (!) Lady Gaga dává zmlácenému Gordonu-Levittovi dolar, nebo M. Rourke vytrhává nepříteli oko, jako kdyby to byla pampeliška?

(6/10)

Originální název: Sin City: A Dame to Kill For

Režie: Robert Rodriguez, Frank Miller, Scénář: Frank Miller

Hrají: Mickey Rourke, Rosario Dawson, Eva Green, Jessica Alba, Alexa Vega, Joseph Gordon-Levitt, Josh Brolin, Ray Liotta, Juno Temple, Christopher Meloni, Bruce Willis, Stacy Keach, Julia Garner, Lady Gaga, Powers Boothe

Žánr: akční, kimi Země původu: USA, Stopáž: 103 minut

Premiéra: 4. září 2014, 2D a 3D s titulky

sin_city_2_plakat