Želvy Ninja 2 – vystupují ze stínů, sluníčko ale na vtipu nepřidalo

7.6.2016 at 18:15  •  Posted in Recenze by

Digitální reimaginace želvích hrdinů s renesančními jmény pokračuje. Upoutávky slibovaly, že se trochu utrhnou a rozjedou zábavu. Hluku nadělají dost, k smíchu to nakonec tolik není.

Komiksová čtveřice želvích hrdinů po dvou letech zkouší opět zaujmout diváky. Minule zeleňáci dokázali ze světa na tržbách přinést skoro půl miliardy, což byl vzhledem k mocné konkurenci nejspíš dobrý důvod, proč si s želvičkami dál hrát. Letos je ale konkurence tak nabitá, že co týden, to nějaký nový blockbuster. Želvy Ninja tak sice v tomto díle chtějí vystoupit ze stínů, nerady se jich ale úplně vzdávají.

TEENAGE MUTANT NINJA TURTLES: OUT OF THE SHADOWS

Někteří z želvích bratrů jsou znuděni tím, že se musejí schovávat v kanálech, ale Leonardo, jejich týmový vůdce, ctí zavedená pravidla. Město tak vlastně o tom, že nedávno zabránili Trhačovi ve „zničení města“, neví. Samotný padouch střet přežil a teď si odpykává své činy za mřížemi. Jen těžko překvapí, že v jeho plánech není příští roky strávit v nesvobodě malé betonové cely. Rozjedou se tak události, které mohou způsobit, že nakonec nad nejmilovanější město Želv Ninja dorazí mimozemské invazní lodě.

Když není Transfomerů, má výplach více podob

Vzhledem k tomu, že opět produkuje Michael Bay, hudbu dělá Steve Jablonsky a April O’Neill propůjčila tvář Megan Fox, nepřekvapí, že stylově vypadají želváci čím dál víc jako náhrada za to, že premiéru zrovna nemají žádní Transformeři. Jenom se člověk diví, že vyprávění může nalézat stále hloupější kličky. Pomiňme samozřejmé zacházení s mimozemskou technologií. Fanoušci se sice dočkají očekávané postavy Kranga, ale jeho navázání na intriky padoucha z prvního dílu a nejznámějšího oponenta Želv Ninja Trhače je zcela nezvládnuté.

I když by byl Trhač sebevíc samolibý a sebejistý, musel by být překvapený přítomností takové vesmírné podivnosti, jakou je Krang. Úplně naivní je jeho přesvědčení, že ho Krang nechce zradit. Pokud měl být arcilotrem Krang, jednoznačně by potřeboval více místa. Jestli pak má být Trhač postava, která budí trochu hrůzy a obav – a vytváří tak napětí, aby nám záleželo na tom, co dělají hrdinové, měl by vykazovat trochu víc vlastností, které nejsou natolik směšné a tragické.

TEENAGE MUTANT NINJA TURTLES 2

Absence úmyslu a myšlenky je o to patrnější, když se Želvy Ninja 2 začnou poměřovat s jinými „letními výplachy“ jako Captain America: Občanská válka (2016) a X-Men: Apokalypsa (2016). Pravda, konkurence zřejmě má o něco větší ambice, ale Leonardo a spol. škobrtají i v té chvíli, kdy by měli bavit. Lavírují totiž mezi tím, aby jednotlivé postavy disponovaly vlastní osobností a tím, aby působily jako skupinka rozdováděných puberťáků a naplňovaly tak estetiku známou z kresleného seriálu.

Vtip mezi smrtící léčkou

Jejich humor spočívá spíš ve vršení uvolněné atmosféry než propracované dialogové koncepci. Když už nějaký vtip zazní, je mnohdy předvídatelný a utvrzuje v tom, že by želvy měly když už ne zmoudřet, tak se alespoň vrhnout vstříc bláznivějšímu stylu, který poměrně slušně naznačila upoutávka, ale do filmu se nepromítl. Například vážná a heroická hudba nedovoluje jejich dobrodružstvím, aby popustila okovy blockbusterového schématu. Hrozba likvidace světa také nezní jako klasický základ vtipu. Tvůrci zkrátka nechávají postavy, které si uchovávají komiksovou lehkovážnost, čelit temnotě světa, z čehož vzniká paradox, ze kterého není ani želvám do smíchu.

Legraci by do vyprávění měly vnést i postavy Bebopa a Rocksteadyho, které si zachovaly zřejmě stejnou hloupost a naivitu jako kdysi v populárním seriálu. V hrané podobě vypadají jako hodně nepovedená parodie na motorkáře a jejich ztvárnění opět zanechává otázky vůči Trhačovi, který se sice tváří jako sofistikovaný padouch, jeho uvažování ale chybí špetka rozumu. Dá se akceptovat, že si je vybere jako pokusná zvířata, která by mu případně mohla dělat osobní ochranku, ale bez pochopitelného důvodu si je zvolí jako „poslíčky“, které nechá zajistit důležitý úkol. Není tak úplně jasné, jestli pomáhají konceptu uvolněné zábavy, nebo jí spíš škodí.

Hlavní slabina filmu tkví v nerozhodnosti, tedy jestli se máme smát a pak hned bát. Běžně bývá dovednost zdařilé žánrové kombinace typickým rysem pro blockbustery, které musejí vyjít vstříc touze po zábavnosti i velkoleposti. Želvy by ale touhle cestou jít nemusely a neměly. I když žijí v přítmí, neukazuje to na jejich náturu. Vážnost a dramatičnost není to, co si člověk spojí se zmutovanými želvami, které si libují v pizze.

(3.5/10)

Originální název: Teenage Mutant Ninja Turtles: Out of the Shadows

Režie: Dave Green; Scénář: Josh Appelbaum, André Nemec