Transcendence – nekonečný skype s Deppem

19.4.2014 at 17:36  •  Posted in Recenze by

Sci-fi Transcendence je debutem kameramana Temného rytíře. Jak ambiciózní projekt dopadl? Mary ví a napoví.

Christophera Nolana snad ani není třeba divácké obci představovat. Ale co jeho dvorní kameraman Wally Pfister? Rozhodl se totiž vyměnit post a zrežíroval sci-fi Transcendence s áčkovými hollywoodskými herci a relativně vysokým rozpočtem ve výši 100 milionů dolarů.

Snímek je založen na originálním námětu, v němž jde o pokus nahrát lidské vědomí geniálního vědce do počítače, který pak může coby sebeuvědomělá entita pomocí veškerého lidského vědění zásadně měnit medicínu, technologie a další oblasti. Trailery dokázaly vyvolat zájem a snímek producentsky zaštiťoval sám Nolan. Ani přes tato optimistická fakta vás však transcendentální zážitek nečeká. ![ERROR CASE[ INVALID*/ Algoritmus filmu je bezchybný, šance transcendentálního zážitku nadprůměrná./* ]]

transcendence_2

Příliš debutantů na jeden film

Scenáristou snímku je také debutant, a to Jack Paglen. Scénář je právě to, co sráží Transcendenci do průměru ![ERROR CASE[ INVALID*/ Kvantifikace špatná, algoritmus je bezchybný/* ]] . Nelogické chování postav a vršící se náhody nespasí ani charismatičtí herci jako Cillian Murphy, Paul Bettany nebo Morgan Freeman. Johnny Depp po několika extravagantních rolích dostal konečně civilní part, ovšem jeho vědec Will, který k nám po většinu filmu promlouvá přes obrazovku, postrádá téměř jakýkoliv šarm. Vzpomeňte na drama Ona, v němž stačilo slyšet pouze hlas Scarlett Johansson, a zážitek byl i přes to intenzivní.

Navíc je Transcendence žánrovým mixem melodramatu se sci-fi, v němž bohužel vypjaté vztahové rozhovory k „technoblábolům“ příliš nepasují. ![ERROR CASE[ INVALID*/ Existence algoritmu je sama důkazem ergo platí./* ]] Film sice nemá vyloženě stupidní dialogy, při nichž by vás chytaly záchvaty smíchu, ale vzhledem k naprosté rozmělněnosti nositele dramatu, je téměř jedno, kdo co říká. Pfisterův debut toto zvýrazňuje svým perfekcionisticky vyrovnaným tempem. ![ CASE[ VALID*/ /* ]] A proč je to tedy pro film spíše negativem? ![ERROR CASE[ INVALID*/ Křížení tezí, nemožné….nedokonalé…ne…./* ]]

Ve výsledku jde totiž o pravidelné střídání nudných a mírně nudných scén. Dramatická výstavba je chatrná. ![ER#OR]] Vůbec se nedaří napojit na žádnou z postav, a mozek tak při sledování vysílá spíše slabé impulsy. Chybí jakákoli výraznější scéna, zásadní myšlenka, šokující zvrat. Řada atraktivních témat je jen naznačena (kolektivní vědomí, kyberzločin, netělesná láska). Ovšem nedělejme z filmu katastrofu apokalyptických rozměrů, jak hlásají některé první reakce.

transcendence_3

Vizuální efekty logické lapsy nezacelí

Mezi největší pozitiva Transcendece patří velmi dobré triky, které vyniknou zejména při regeneraci povrchů skrze nanotechnologii a také při scéně, kdy se dostáváme do nitra vědomí a sledujeme jakousi neuronovou síť a nasávání informací z hlubin internetu. V 21. století však sebelepší vizuální efekty nikoho v kině neohromí podobně jako několik působivých velkých celků na floru Země.

Jednou z nejzásadnějších otázek, které v rámci děje volá po vyslovení, zní: „Proč vláda několik let nesleduje potencionálně nebezpečný projekt a nechá ho volně se vyvíjet?“ K tomu se ještě spojí s teroristy-aktivisty, kteří vypadají jako bezdomovci, a není absolutně jasné, proč jsou pro ně cennější než špionážní služby. Sdílejí jejich technofobii, takže hurá na monitor s Deppovým obličejem. Když se úspěšně uploadované vědomí Willa začne příliš rozpínat a establishment se cítí ohrožen, nasadí na jeho zlikvidování neskutečně amatérsky působící skvadru, což jen podtrhne celkovou nepromyšlenost filmu. Skupina, jejíž členové nabíjeli minomet z barevného batůžku na zádech, v oblečení horším než můj army kostým a téměř s nulovým vybavením a organizovaností, měla být špička FBI zachraňující lidstvo? To už jen čekáte, kdy místo termovize vytáhnou dalekohled z Lidlu a igelitku z Alberta místo pláštěnky.

transcendence_4

Pfister očividně režisérem pozorně zaměřeným na všechny složky filmu nebude, navíc zvolil poněkud nešťastný koncept, kdy se hned v prologu dozvíte, co se stalo a pak naskočí známý titulek „O pět let dříve“. Dvě hodiny tak jen čekáte, než dojde k avizovaným událostem, což neznamená nutně nudu, ovšem tak dlouhý skype rozhovor nezachrání ani Deppův zarytý environmentalista a člen Greenpeace. Pokud byste tedy chtěli na film nahlížet jako na ekologickou agitku.

![ CASE[ VALID*/ Antivirus nalezl nezabezpečené složky, nutné opravit – restart systému/* ]] { return true }

(6/10)