This Is It: Michael Jackson naposled

29.10.2009 at 13:43  •  Posted in Recenze by

Dokumentární sestřih přináší pohled do zákulisí vzniku posledního turné Michaela Jacksona, které se nikdy neuskutečnilo.

Podobně suše lze shrnout význam filmu pro někoho, kdo sice uznával pěvecký a taneční talent Michaela Jacksona, ale nepatřil k truchlícím fanouškům, kteří se v červenci tohoto roku srocovali ve všech koutech světa k uctění památky a kterým nezbylo než vyčkat toužebného data 28.10.2009, kdy si film odbyl monstrózní celosvětovou premiéru. Kolem smrti populárního zpěváka se doteď točí mnoho otázek, vyšetřování nebylo uzavřeno, ale ulice už utichly a fanoušci se rozešli domů, protože život jde dál.

jackson_2 jackson_3

U Michaela nelze zpochybnit jeho vliv na podobu současné hudební scény a tento přínos se silně odráží v This Is It, ale kolem vzniku koncertní šňůry vypučily různé otazníky. Jak může počet 50 (původně 10) koncertů zvládnout člověk, který prodělal tolik plastických operací a jeho tělesná konstituce se zdá být tak křehká, ptal jsem se sám sebe, když jsem ho viděl při veřejném oznámení chystaného projektu. Film mě uvádí v omyl. Jackson byl plný energie, plný nadšení ze zpěvu a ze svých fanoušků. Každé vystoupení v rámci příprav prováděl s nasazením a vášní. Dokument je tedy dost subjektivní v tom, jak přípravu prezentuje. Chybí mi výrazné prvky únavy, které musely stát za tím, že Jackson byl nucen brát tolik léků, jež se mu staly osudným.

jackson_4 jackson_5

Ovšem jednoduchému pohledu se nelze divit. Jako dokument je to jednoduše špatné, nicméně jako pocta Jacksonovu umu zdařilé. Je třeba počítat s tím, že vznikl dokument z nouze. Natáčený materiál nebyl zamýšlen jako surovina pro vznik ohromujícího a promyšleného díla. Naopak připomíná povrchní film o filmu, který by potenciálně byl bonusem na DVD záznamu Michaelova skutečného koncertu. Nikdo nepočítal, obejdu-li se bez paranoidních spekulací, že by ze zkoušek vznikl samotný film, a v tom spočívá kámen úrazu a všechny nedostatky, které průměrný filmový režisér, jakým Kenny Ortega je, nedokáže zastřít. Nepamatuju se, kdy mi plakát naposledy tolik evokoval podstatu filmu – je to koláž záběrů, které utvářejí pouhý obrys skutečnosti.

jackson_6 jackson_7

Zmíněný muž má na triku Muzikály ze střední a přípravu koncertů Hanny Montany a Jonas Brothers. Z toho, co jsem měl možnost vidět ve filmu, vychází Ortega jako mnohem lepší koncertní režisér. Michaelova šou měla být velká a přesně v jeho stylu – dost velká práce se zadní projekcí a videoklipy, díky kterým v osmdesátých letech prorazil a na některých pracoval se známými režiséry (mj. Scorsese). Neviděl bych jediný problém v tom, aby některé z předkládaných nápadů posloužily jako nové a kvalitní videoklipy – kupříkladu když si ve stylu noirovek ze čtyřicátých let za pomoci digitálních triků zastřílí s Humphreyem Bogartem.

Michaelův entusiasmus dodává celému dění šťávu, kterému Ortega jinak nedokáže dát smysluplný rámec. Sestřih zkoušky jednoho songu střídají pasáže, ve kterých se buď nadšeně rozhovoří jedenáctka tanečníků, které si Michael vybral, nebo momenty, kdy se Michael domlouvá s hudebníky na vyladění tónu atd. Nicméně tím nijak nepřibližuje Jacksonův charakter a osobnost. Záběry nedávají komplexní obraz či řád, ze kterého by vyplynula nějaká myšlenka.

jackson_8 jackson_9

Ani kamera není hodnotným partnerem Jacksonovu vystoupení – jako potměšilý pirát natáčí z publika a věřím, že oněmi kameramany nebyli mistři svého řemesla. Záběry z HD kamer střídají videa, jejichž kvalitu bych přirovnal ke kanálu YouTube. To abyste se nečekali ohromující práci s obrazem. Naopak jiné záběry ve mně vzbuzovaly podezření, že byly dotočeny dodatečně, aby se film neskládal pouze z nekvalitních kousků, ale vyváženě střídal lepší a horší kvalitu, jak nejvíc to jde, a divák měl možnost si skutečně užít velké plátno. Nicméně to vyzní trochu jako podvod.

Špatný dokument, který jen stěží mohl být lepší. Pouze náznak toho, co by Michael převedl. Marketingový tah s omezenou dvoutýdenní distribucí je tedy dost chytrým trikem producentů, jak si zalepit finanční rány ze zrušených koncertů. Michael si totiž za svou kariéru nastřádal dost fanoušků, kteří se na jeho poslední měsíce života, které věnoval svému talentu, rádi podívají.

(6.5/10)