Show! – jak se v Česku dělá dívčí skupina

4.12.2013 at 12:03  •  Posted in Recenze by

Zábavný i trochu děsivý – to je dokument Show! aneb kterak se z několika neznámých puberťaček staly předskokanky Míši Davida.

„Nemůžu bejt sádelnice!“ Těmito slovy začíná dokument Show! Manažer dívčí skupiny 5Angels je s děvčaty na letním soustředění a zrovna cvičí břišní svalstvo. Zpěvačka musí být dle předcvičovatele krásná a s dokonalou postavou.

Show! je absolventským filmem studenta FAMU Bohdana Bláhovce. Režisér dva roky sledoval popovou skupinu, kterou řídí Michal Mertl, jenž je také otcem jedné z dívek. Kapelu založil v roce 2007 a jedinou stálou členkou je právě jeho dcera Nikola. Ostatní dívky přicházejí na základě doporučení či castingu. Při výběru subjektů měl Bláhovec neuvěřitelné štěstí – uskupení 5Angels totiž nedávno částečně prorazilo ve Velké Británii, a režisér tak byl u zrodu možného budoucího fenoménu. No, spíše fenoménku. Skupina aktuálně koncertuje s poměrně populární britskou chlapeckou skupinou Union J, a když na plátně sledujete manažerův entuziasmus, začnete skoro věřit, že holky to snad někam dotáhnout.

Na číhané s Bláhovcem

Technicky je Bohdanův celovečerní debut na vynikající úrovni. V kvalitě ozvučení, kamery a střihu dokonce předčí zkušenější duo Klusák a Remunda. Od těch se však liší svým nekonfliktním přístupem, a dění se mu tak lépe organizovalo a režírovalo. Extrémním kontrastem k Bláhovcovi by pak byl demagogický přístup amerického dokumentaristy Michaela Moorea. Ten stojí na opačném pólu všech filmařských škol, respektive mimo něj. Bláhovec při filmování zvolil metodu výhradně observační. Je tedy tichým pozorovatelem – dění pouze sleduje, zaznamenává a jen výjimečně klade nepříjemné otázky. Ke konfrontacím a vyhroceným situací tak nedochází a dokument je vlastně záznamem kuriózním reality (s varovným podtextem), ale zato pekelně zábavné.

Mertl je nesmírně cílevědomý člověk a neustále se snaží hlouběji pronikat do českého šoubyznysu. S jeho kapelou spolupracuje Michal David (populární za normalizace i dnes), takže dívky hostují na jeho akcích, fotí se s ním a dokonce účinkují ve zpěvákově muzikálu o teenagerech pro teenagery. Matador české populární hudby za zvuků „Decibely lásky, o-o-ou“ ihned rozpohybuje maminy i děti, děvčata se dočkají o poznání vlažnější reakce. V tu chvíle je nadmíru jasné, kdo ze spojení profituje, ale 5Angels si zrovna vybírat nemůžou.

Dělejte show, holky!

Ve vrcholovém sportu je drsný dril od raného věku již téměř běžně akceptovaným faktem. Sadu pravidel a zákazů musí ale dodržovat i tyto začínající zpěvačky ve věku 11 až 14 let. Musí si hlídat váhu, chodit pěkně oblečené a hlavně dostatečně diváky bavit. Takovým způsobem, aby přišli na další koncert nebo aby si je někdo najal na soukromou oslavu, z čehož manažer de facto žije, neboť je pro něj kapela jediným zdrojem obživy. Když však štíhlé člence kapely pokládá ruku na domnělý břišní špek a ptá se jí, co s tím udělají, začíná být nepříjemně jasné, že tento člověk nemá sebereflexi. Nejde však o démonického despotu, jak by se na první pohled mohlo zdát.

Svou neutuchající snahou a odhodláním dokázal Mertl vytvořit z jinak neznámé lokální skupiny fungující komerční projekt, což by nejeden manažer mohl obdivovat. Ovšem neustálé peskování a poučování dívek není vůbec příjemné sledovat. Bláhovec však z mnoha hodin materiálu vybral scény, které mají spíše humorný charakter. Zábavnost scén ještě potrhuje Mertlovo rádoby uvědomělé chování a taky suchá konstatování o lenosti anebo snech andílků, která na premiéře vyvolávala salvy smíchu.
Není tedy s podivem, že po zhlédnutí finálního sestřihu manažer nechtěl, aby dokument do českých kin dorazil. Neskutečně vyznívající situace však i přes vtipnou absurditu působí časem monotónně, respektive po návštěvě Terezína už vás snad nic nezarazí. Dokument také sráží, že nenabízí žádný vnitřní příběh – podrobněji nesledujeme ani manažera a ani žádnou z 5Angels, ale dění celkově. Vedlejší linie ohledně chystaného muzikálu postrádá zásadní informace (kdy měl muzikál premiéru, jaký měl úspěch atd.), takže ve výsledku je krátká stopáž spíše na škodu.

Bláhovec nastavil zrcadlo jednomu člověku, pobaví jich tisíce, ale po skončení snímku stejně zamrzí, že se končí v nejlepším – 5Angels mají natočit klip ve Velké Británii. Legitimním nedostatkem dokumentu však zůstává to, že děvčata se příliš nedostávají ke slovu. V kusých informacích se od začínajících zpěvaček dozvídáme jen velmi málo informací a vzájemné vztahy jsou jen naťuknuty podobně jako nesouhlas rodičů s Mertlovým chováním. Režisérovi se tedy příliš nepodařilo proniknout do dívčího světa, ale setkání se strojeným božským Kájou nebo Davidův podnikatelský um stojí za vidění, neboť alespoň trochu poodhalují zákulisí české populární hudby. A možná někomu odpoví na otázku, proč tito obstarožní pánové doteď vyprodávají obří haly.
P.S. A jak dopadl první profesionální klip 5Angels? Podívejte se, jak se podařilo z exkrementu uplést bič!

(7/10)

Tags: , ,