2 zbraně – víc hlavní víc vystřílí

13.10.2013 at 18:37  •  Posted in Recenze by

Akční parťácká taškařice střílí smyslu zbavená a zanechává za sebou spoušť ve všech myslitelných ozbrojených organizacích.

Islandský export zajistil do země údajně nekonečných, ale vpravdě nakonec dost omezujících možností naději na čerstvý evropský přístup v hollywoodské mašinérii. Baltasar Kormákur už jeden americký film natočil, rok starý Kontraband, který nezanechal větší dojem než horoskop z minulého dne. Z filmu si však přivedl scenáristu a hereckou známost s Markem Wahlbergem, který mu hraje i ve 2 zbraních. Nutno podotknout, že nadsázku Wahlberg potřebuje o to víc, o co víc si začal pěstovat svalovou rezervu (rozuměj, když se nebude dařit s herectvím, jistí to práce vyhazovače ve strip baru).

Bobby a Stig je dvojka gangsterů, která obchoduje s mexickým drogovým bossem. Alespoň se tak tváří, protože jeden dělá na protidrogovém a druhý u námořní rozvědky. Ani jeden to o druhém nevědí, a tak hrají habaďůru nejenom na svou oběť, ale i jeden na druhého. Příštím cílem je připravit Papa Greca o peníze v bance. Jede se naostro, protože Bobby jedná bez jednoznačného posvěcení nadřízených. Když se zbaví koblihového lákadla na policisty, vykradou banku až příliš snadno. K jejich překvapení se přitom dostanou k příliš velkému množství peněz. Čí jsou a koho to bude stát krk na špalku, to nutně potřebují zodpovědět.

2_zbrane_2

Já na bráchu, brácha na mě

Nakonec můžeme být rádi, že ústřední hrdinové zahrnují jen dvě zbraně, protože v průběhu filmu jim vyvstává tolik ozbrojených nepřátel, že v případě vážně míněného podání by film potřeboval notně čas navíc, abychom si všechny příběhové kličky uvědomili. Naštěstí film směřuje k zábavné komedii, která se mimoděk uchyluje k akci, a tak se stačí bavit tím, jak se do jednoho podivuhodného případu připlete CIA, námořní rozvědka, protidrogová policie a mexické drogové kartely. V různé míře a rozmanitém složení po sobě v různých scénách jdou a nebojí se přitom vyprazdňovat zásobníky, neb si do příští scény obstarají nové, aby kulky mohly zase létat.

Těch vlivných organizací je tu dost, a o to hůř jsou vysvětleny motivy jednání. Děje se tu tolik zločinného jednání na úrovni vládních obranných složek, že by z toho mohla koukat kritika amerického systému, který už nemá kam ty zbraně ani ukládat a který islandskému rodákovi musí připadat jako svět s potenciálem nekonečného zločinu. Nicméně vše zůstává na úrovni jednotlivců. Byť se film, abychom ho mohli přijmout, musí brát jako komedie, pořád se s jeho akční podstatou váže určitá vážnost. Není potom zřejmé, jak zneužívání moci k vlastnímu obohacení chápat, protože všichni krom dvou hlavních protagonistů nesou známky klasicky gangsterského charakteru.

2_zbrane_3

Dvojice, která není černobílá

Dobrou zprávou je, že Wahlberg s Washingtonem navzdory postupnému řešení situace, do níž je uvrhne sled neuvěřitelných událostí, hlavně vzájemně vtipkují a přinášejí do snímku výtečnou spolupráci , která v kontextu parťáckých podívaných patří k tomu lepšímu. Wahlbergovi tato role sluší podobně jako když s Willem Farrellem vystavil žánr buddy-movies ještě podvratnější satiře v Bengách v záloze. Mark Wahlberg je dost rozporuplný herec, jenž filmu ubližuje nejméně, pokud se vzdá snahy o vážné herectví a dělá ze sebe trochu burana – i když by to měl jenom předstírat jako v případě 2 zbraní.

Nemá možnosti tak rozsáhlého charakterového rejstříku jako Denzel Washington, který se přizpůsobuje mnohem snáze. Na jedné straně jsou jeho procítěné výkony jako v letošním Letu, pak jeho drsní hoši a nakonec odhaluje i svůj smysl pro humor. V takové situaci se neobjevil minimálně posledních deset let, kdy jsme si na něj zvykli jako na charakterního muže. V komediální dvojici však vůbec nezaostává a je rovnocenným partnerem v odlehčené cestě za nápravou nejsnazší loupeže v dějinách.

2_zbrane_4

Kormákur film stylově nevyhraňuje, neinklinuje k žádné výrazné žánrové subkategorii, nežene se za černým humorem, ani se nepouští do záchodového humoru. Snímku to škodí v tom případě, kdybychom od něj chtěli výlučnost. Bez jednoznačného poznávacího znamení dílo jen těžko přežije jednu sezónu. Přitom je dobře odvedenou prací, která využívá naplno možnosti hereckého dua, ale zbytečně zmatkuje v zamotávající se síti penězchtivých nadřízených. Kormárkurův film větší ambice nevyzařuje, a je to od něj střízlivý krok.

(6.5/10)