Captain America: Občanská válka – velká síla vyžaduje velkou zodpovědnost

7.5.2016 at 13:18  •  Posted in Recenze by

Poslední Captain America nabízí pohromadě více superhrdinů než druhý díl Avengers. Jak se podařil film o eskalujícím střetu mezi Iron Manem a Kapitánem Amerikou?

Když v roce 2008 zabojoval o diváky první Iron Man, zrodila se značka. Tehdy nikdo ještě nemohl tušit, že Marvel nastaví cestu, kterou budou ostatní filmová studia následovat s daleko bídnějšími výsledky. A tím nemáme na mysli ani tak finanční, jako spíše filmařské atributy.

captain america občanská válka

Marvel vám nic neříká? Pak zůstaňte doma

Třetí díl Kapitána Ameriky není úplně vhodný pro nezainteresované. První akční scénou nás vtáhne rovnou do děje. Superhrdinové se již znají a stejnou obeznámenost očekávají od diváka. Hned na začátku se mise Avengers poněkud nezdaří. Vzápětí se dozvídáme, že důsledků jejich chování, kdy superhrdinové zachraňovali svět, a přitom způsobili smrt stovek nevinných lidí, je daleko více. Konec legrace milí komiksoví fanoušci, vracíme se do reality, kde chování nese i své důsledky.

cw_ca

Citát ze Spider-Mana v titulku článku není náhodný. Fakt, že se pavoučí muž připojí do jednoho z táboru superhrdinů, je veřejným tajemstvím již několik měsíců. Hysterie, kterou vyvolalo jeho vteřinové představení v traileru, je přitom srovnatelná s reakcí na informaci, že si Ben Affleck zahraje Batmana. V obou případech se jednalo o zděšení zcela zbytečné. Jak už můžeme nyní uznat, Ben Affleck není ani zdaleka nejhorší Batman. Nový mladičký Spider-Man (Tom Holland) zase znovu vnáší do marvelovky špetku komiky, bez které by tato série již snad ani nemohla existovat. Nahrazuje tím trochu vyčpělého Tonyho Starka (Robert Downey Jr.), jemuž vážnost situace sebrala hlášky z úst.

Team Captain, nebo Iron Man?

Týmy fanoušků Kapitána Ameriky (Chris Evans) a Tonyho Starka se začaly formovat už dopředu. O tom, komu nakonec budete fandit, se nejspíš rozhodnete až v průběhu filmu. Jak se však záhy ukáže, volba strany byla zbytečná. Celou třenici mezi superhrdiny totiž zinscenovala třetí strana (podobně jako Lex Luthor v Batman vs. Superman: Úsvit spravedlnosti /2016/) a všichni naši oblíbení Avengeři zůstali nakonec těmi hodnými. Tohle je možná trochu podraz na inteligentnějšího diváka, protože ponechat nás v morálním dilematu, zda jsou to stále ještě hrdinové, nebo už zločinci, by bylo daleko lepší. Na druhou stranu důsledky svého chování si tentokrát hrdinové nesou v průběhu celého filmu. Z „občanské války“ odcházejí zmrzačení a v zájmu zachování společenského klidu činí obtížná rozhodnutí.

captain america občanská válka 3

Zajímavý je i posun charakterů. Jak už jsme zmiňovali, Tony Stark již nesype hlášky jako na běžícím páse a na místo toho se většinu času tváří ustaraně. Ze slušňáckého Kapitána se zase stává rebel, který stojí za svým přítelem navzdory zákonům. Ostatní dvěma hlavním rivalům více méně přizvukují. Když ale dojde na bitvu dvou týmů, získá si v ní každý své místo. Ačkoliv s tím, že Black Widow (Scarlett Johansson) a Hawkeye (Jeremy Renner) by mohli reálně bojovat jenom sami se sebou, zatímco Vision (Paul Bettany) a Scarlet Witch (Elizabeth Olson) by s trochou snahy zvládli zničit úplně všechny, by šlo možná pracovat o něco lépe. To už jsou ale detaily, na filmovém plátně zkrátka nemůžeme vidět v každém záběru každého bojujícího superhrdinu tak jako v komiksovém políčku.

Legrace, nebo vážný film? Kapitán ukázal, že jde obojí

Captain America: Občanská válka je ze všech marvelovek možná nejvyváženějším filmem. Nejedná se již nadále o čistě odlehčenou zábavu, jako tomu bylo například v prvních Avengers (2012). Na druhou stranu oproti Avengers 2 (2015) není cítit ani špetka vyčpělosti a nedostatku invence. Srovnání s Avengers se přitom nabízí daleko více než porovnání s předchozími díly série Captain America, v případě jedničky šlo o představovačku superhrdiny, v případě druhého filmu zase o velmi dobře natočený akční snímek, který ovšem realističností akce místy úplně nepasoval k nabubřelé akci jiných marvelovek (Avengers, Iron Mana nebo Thora).

captain america občanská válka 4

Na druhou stranu znalost pozadí, a tudíž předchozích dvou filmů Kapitána Ameriky zážitek jen znásobuje, a to především díky velké roli Kapitánova přítele Buckyho Barnese (Sebastian Stan). Ten způsobí, že se nejčestnější muž pod sluncem (Kapitán Amerika) dobrovolně zaváže k roli psance. A film, v němž Mirkové Dušínové nabývají reálných kontur, se rozhodně vidět vyplatí.

(8.5/10)

Originální název: Captain America: Civil War

Režie: Anthony Russo, Joe Russo; Scénář: Christopher Markus, Stephen McFeely

Hrají: Chris Evans, Robert Downey Jr., Scarlett Johansson, Sebastian Stan, Anthony Mackie, Don Cheadle, Jeremy Renner, Chadwick Boseman, Paul Bettany, Elizabeth Olsen, Paul Rudd, Emily VanCamp, Tom Holland, Daniel Brühl, Frank Grillo, William Hurt, Martin Freeman, Marisa Tomei, John Kani, John Slattery

Žánr: akční/dobrodružný/sci-fi; Země původu: USA; Stopáž: 148 minut

captain america občanská válka plakát