Kick-Ass 2 – další nářez násilí

24.8.2013 at 17:11  •  Posted in Recenze by

Pokračování filmu s přehnaným násilím a velkým smyslem pro humor posílá Hit Girl do normálního života a Kick-Ass míří do nové party superhrdinů.

Servíruje se nám tu okoralý nášup skvělého nářezu, nebo se Kick-Ass 2 dokáže bez známek studu postavit před diváctvo a říct, že není zbytečným přídavkem? Proti filmu hraje několik podstatných aspektů prvního Kick-Ass, které tentokrát postrádáme.

O Vaughnovi, Moretz a Cageovi

Kouzlo okamžiku zajišťovalo angažmá Matthewa Vaughna na pozici režiséra. Šikovný britský tvůrce prokázal prostřednictvím snímků Po krk v extázi a Hvězdný prach svěží přístup k materiálům, které dokáže audiovizuálně povznést na úroveň divácké extáze. V Kick-Ass tuto zručnost projevil v celé řadě mrazivých scén, které perfektně zapadly do směsi sprostého humoru a otevřeného násilí. Jenomže teď už je jen producentem a nahradil ho Jeff Wadlow.

Pikantní a jedinečné na komiksovém námětu bylo, že důležitou protagonistkou všemožných jatek a slovních průjmů byla jedenáctiletá holčička. Do filmu byla obsazena Chloë Grace Moretz, pro níž to byl výrazný milník v dětské kariéře (jako pro Natalie Portman Leon), neboť dokázala perfektním výkonem pobouřit nejednoho puritána (včetně legendárního amerického kritika Rogera Eberta) a přesvědčivě vnést do příběhu postavu, kterou obrali o dětství a která svým až naivním přístupem k násilí vzbuzovala salvy smíchu. Jenomže představitelka dost vyrostla a vraždících puberťaček už jsme viděli kopu.

Nicolas Cage se do druhého dílu nedostal, a byť je v soudobém popkultuním světě spíš terčem satiry za jeho nemožné výkony, právě Kick-Ass mu dal příležitost naklonit si fanoušky zase jednou zpátky. Batmanovský, sociopatický hrdina prostě byl bourák a postava herci vyloženě sedla. Z velkých star máme náhradu vJimu Carreym, který se po natočení od marketingu filmu distancoval, protože nechce propagovat násilí. Alibistický přístup pro někoho, kdo si měl nejdřív přečíst komiks a scénář. Ale i on měl šanci podobně jako Cage si vylepšit stagnující reputaci.

kick-ass_2_2

Identita superhrdinů

Kdo si udrží zdravou dávku skepse a podezření, ale nebude přílišný hnidopich, uzří Kick-Ass 2 jako zábavnou komiksovou hříčku. Ne tak nápaditou a překvapivou, ale dost našlapanou a svou brutální náturou odlišnou od tradičních marvelovek s nadpřirozenými hrdiny.

Dave Lizewski se sice po konfliktu s mafiánským bossem Frankem D’Amico stáhl ze sféry ochrany veřejnosti a kostým pověsil na ramínko do skříně, nicméně dokázal tím inspirovat mnohé další maskované bojovníky s bezprávím. Tato situace mu přináší potřebu vrátit se do ulic. Zatímco on chce začít s vážným výcvikem a shromáždit superhrdinský tým, jeho mentorka Hit Girl se na přání opatrovníka Marcuse vzdává své druhé identity a zkouší normální středoškolský život americké puberťačky. Drogoví dealeři a mafiáni mohou přitom být stejně nebezpeční jako školní královny krásy.

kick-ass_2_3

Sado-maso padouch

Film se co do událostí věrně drží druhé komiksové knihy od Marka Millara, který pracoval i na scénáři. Jeho čtenáři už z načrtnuté synopse vytuší, že linie s Hit Girl nabobtnala a sympaticky se prohloubila o děj ze samostatného komiksové série. Zároveň se dělá celá řada dílčích změn, z nich nejpatrnější souvisí s Red Mistem, synem Franka D’Amica, který naplno rozjíždí svou superpadoušskou dráhu.

Změna této postavy nejspíš souvisí s tím, že ji hraje ukázkový představitel looserů Christopher Mintz-Plasse. A tak místo sebevědomého a schopného lídra nastupuje egoistický fracek. Některé ostré komiksové hrany se tím zaoblí (nepovedené znásilnění), ale zase tím film přidá na komediální části, kterou se stále snaží vyvážit s brutálním násilím. To totiž v některých momentech postrádá nadsázku a pitoresknost Matthewa Vaughna (chlap zavřený v mikrovlnce na dřevo) a blíží se stylu vyvražďovacích fláků jako Saw nebo Nezvratný osud (smrt sekačkou).

kick-ass_2_4

Stesk po dětském násilí

Wadlowovi se rozhodně nedaří být druhým Vaughnem, ale není ani Uwe Bollem. Kick-Ass je takový jako komiks, který není nijak hluboký a ani extra humorný. Snímek disponuje silnými emočními scénami úmrtí i poutavými akčními místy, která ale nepřesahují standard. Svou vinu na tom má i Moretz, která je jednoduše starší, než by bylo potřeba, a která se kvůli příběhu zase tolik nepere, tudíž její dokonalé bojové schopnosti zůstanou nazmar. Šokující násilí malé holčičky bylo zásadní součástí podvratného konceptu, který se ztrácí. Nezbývá jí než bavit drsnými manýry v obležení vymake-upovaných slepic.

Naštěstí se představují zajímavé vedlejší postavy, které nezůstanou jenom křovím (byť kvůli tomu musíme oželet přítomnost Lyndsy Fonseca jako Katie). Jedním případem je Jim Carrey v roli plukovníka Pravdolásky, bývalého mafiána a znovuzrozeného křesťana v superhrdinském outfitu s vlčákem vycvičeným na kousání rozkroku. Na postavě je zábavné už to, že je ukázkou americké prudérnosti, protože zatímco násilí prosazuje svými pěstmi a baseballkou, lpí na slušném vyjadřování a opatrnosti před božím jménem. Pohybuje se na hraně mezi magorem a slušňákem se zvláštním ironickým nádechem.

kick-ass_2_5

Plusem je výraznější role pro Night Bitch, která oděná ve vyzývavém kostýmku představuje novou sexuální příležitost pro Kick-Asse a jednak přináší téma o povrchnosti vztahů těchto lidí, které vede k dalšímu domýšlení důsledků a nevýhod záliby v superhrdinství. Zhola zbytečné je naopak doplnění samostatné linie pro Daveova kamaráda Todda, který se chová jako totální blbec, je hloupou roznětkou sporu mezi padouchy a hrdiny a ještě ho hraje nová tvář. Jedna z mnoha drobností, které brání filmu v plynulém chodu.

kick-ass_2_6

Kick-Ass 2 ničím nepřekvapí, a to ani na jedné straně kvalitativního extrému. Jako doplněk prvního filmu je slušný, nicméně obranný o největší pokladny. I taková hudba má sílu umocnit scénu jen když se rozezní motiv od minulého skladatele Henryho Jackmana. Oproti komiksu je přitom umírněnější, ale ne tak, aby jej starší lidé nepovažovali za zplozence zla.

(6/10)