Mocný vládce Oz – po žluté do 3D pohádky

8.3.2013 at 13:23  •  Posted in Recenze by

Sam Raimi oživuje slávu klasické pohádky Čaroděj ze země Oz.

Mocného vládce Oz je možné vnímat několika pohledy, a to ještě před tím, než se vůbec rozjede promítání. Marketingová kampaň totiž vykresluje digitálně bohatou pohádkovou říši, v níž se odehrává příběh spjatý s postavami Čaroděje ze země Oz. Flemingův film pochází už z roku 1939, a přestože si minimálně v domovském USA udržuje pověst pohádkové stálice, doba se mění. Buď tak aktuální kinopremiéra může být snahou příběh rozvinout a otevřít barvitý svět Oz doširoka, nebo využít klasiku pro mladou generaci, nebo aplikovat styl Alenky v říši divů a vydělat miliardu dolarů.

Disney tvoří počítačové světy a zve si odborníky

Sam Raimi byl postaven před stejnou výzvu jako Tim Burton– zrežírovat v moderním pojetí a disneyovském stylu příběh z klasického pohádkového světa. Vítězem tohoto klání se stal jednoznačně Sam Raimi, který se v pestrobarevném světě světa Oz nezamotal tolik co Burton v Říši divů, která ho dostala do kolen. Raimi vede jak co do přesvědčivosti příběhu, tak kvality vizuálních triků i provázání s nejznámější filmovou verzí, která předcházela, byť ji vlastní studio Warner Bros.

Oscar, který si nechává říkat Oz, pracuje v cirkuse, kde se živí jako iluzionista. Jeho triky obyčejný svět vnímá jako magii, on si je svých podvodů ale velmi vědom. Touží však po výjimečnosti. Ta se mu naskytne, když při zbrklém útěku v horkovzdušném balónu skončí v tornádu, které ho zanese do země Oz. Tam mu jedna čarodějka nabídne vládcovský trůn a horu pokladů, protože stejně jako jiní uvěří jeho magii, druhá mu vysvětlí, že pro to musí osvobodit zemi Oz od zla, a tak ho nasměruje ke třetí, jež měla zabít původního krále a nyní pustošit království. K Ozovi se mezitím přidává létající opičák a porcelánová panenka. První krok za spásou země Oz přitom leží v odhalení, kdo je tady vlastně zloduch. mocny_vladce_oz_2

Když Dorotka v červených střevících byla ještě na houbách

Scénář Mitchella Kapnera a Davida Lindsay-Abairea funguje jako prequel, jehož provázanost je podobná jako když se autoři X-Men: První třídy vrátili ke kořenům nejstarších charakterů. I v Mocném vládci Oz se příběh soustředí na původně okrajové, byť významné postavy Čaroděje ze země Oz a jejich příběhy splétá víc než umně, zároveň po vzoru X-Menů v některých místech všechny dílky nezapadají.

Dějinná expozice toho, jak se z pouťového kouzelníka stal čaroděj ze země Oz je podána funkčně, využívá přitom klišé o napravení hříšníka. To je v pohádce, kterou Raimiho film jednoznačně prezentuje, zcela přijatelné. Možná je až překvapivé, že podvodník zůstává hlavní postavou od začátku do konce a jeho náprava je jenom částečná. Dospělí se nemusí bát, že by se nudili u šablonovitého Mirka Dušína, na druhé straně James Franco naplno využívá své herecky nadnesené výrazy přerůstající v grimasy, což může být někomu proti srsti, ale je to svým způsobem jediné, co James Franco umí.
Pro znalce původního snímku je v návaznosti na to zábavné sledovat, jak příběh naloží s jednotlivými prvky, jak se zrodí Zlá čarodějnice s nezdravě zelenou pletí a jak Oz přijde ke svým atributům. Ještě ani snímek nevstoupil do kin a už se mluví o pokračování. Autor knižní série L. Frank Baum napsal mnoho příběhů ze svého světa, proč by se nemohli stejně zachovat filmoví producenti. Jedna neznámá u filmu zůstává – jak to bylo s červenými střevíčky? Odpověď se nabízí jako téma dvojky, jen kdyby práva na tento artikl nevlastnili Warneři. mocny_vladce_oz_3

Horor Sama Raimiho a svůdná magie

Pozitivem přitom je, že i když se Mocný vládce Oz nemůže víc lišit od původního Čaroděje, styl, úmysly i kouzlo jako by se podařilo zachovat. Jedinými nezbytnými součástmi, které byly odstraněny, jsou muzikál a příběhová nejednoznačnost (tj. sen, nebo realita). V Raimiho filmu se zpívá co možná nejméně, ale postavy ve světě Kansasu a země Oz mají své dvojníky. Režisér však ví jak bavit mladší publikum, což si vyzkoušel na komiksové trilogii Spider-Man a tentokrát jako by chtěl kýčovitě barvitými obrázky okouzlovat ještě mladší sortu diváků. Odpovídá tomu i naivní a jednoduché ladění postav, vše v rámci stylizace. Ví, ale jak vyprávět a jak dovést postavy k poutavému finále.

mocny_vladce_oz_4
Stejně jako v sérii o pavoučím muži i zde neopomíná své hororové kořeny a děsivé prvky původního čaroděje, které do dnešní doby vybledly tak, že by se uplatnily jen na totální strašpytlíky, pozvedá na novou úroveň a dává dětem to, co chtějí a co bylo vždy součástí klasických pohádek – skutečný děs, který nahlodá nevinné a krásné obrázky. Směšné opičky v kostýmcích s křidélky se tentokrát vážně nekonají.
Modernizací si nicméně prošel design čarodějnic, které ve světě země Oz mají bradavice jen tehdy, když si zapomenou make-up nebo je někdo uřkne. Trojice výrazných hereček nešetří svými půvaby a pochopitelně se jedna každá z nich stává pro nenapravitelného sukničkám Oze přirozeným magnetem. Mila Kunis, Rachel Weisz i Michelle Williams jsou nejenom vypiplané do nadpozemské krásy pomocí stylistů a rajcovním způsobem tak totálně přepisují vše, co známe o čarodějnicích, ale tvůrčí tým zároveň nápadně zdůrazňuje jejich křivky, jako by si aspoň v jedné věci chtěli odpustit dětinskost a nabídnout něco pro starší.

mocny_vladce_oz_5

Umělou ani digitální květinu nezaliješ

Raimi má bohaté zkušenosti v práci s počítačovou technologií. V zásadě se zprvu zdála výrazná digitální stylizace fantastického světa jako krok do Burtonovy Říše divů, který neměl žádnou duši. Jenomže pokud by Raimiho Oz byl dán do jedné latě s Flemingovým, je to zcela v pořádku. Není možné popřít, že by tehdejší tvůrci využili jakékoli dostupné technologie pro tvorbu pohádkového světa a stejně tak nemůžeme od současného štábu čekat, že by svět vytvářeli ručně. Nevzhledné plastikové kytky filmu roku 1939 jsou na stejné úrovni jako pixelovaté kytky Oze léta páně 2013.

Navíc studiový muzikál se proměnil v plnohodnotnou fantastickou epiku, pro niž je v dnešní době zapojení CGI nezbytné. Srovnání pokulhává jen v jedné věci. Zatímco Čaroděj byl ve své době unikátním výtvorem tematizujícím přechod z černobílé (přesněji hnědobílé) k barvě, Mocný vládce se v záplavě trikových vymožeností ztrácí a nemá šanci ani právo nárokovat si kinematografická unika. Kdyby předstihl Avatara, možná, v roce 2013 už může jenom navazovat. V Disneyho duchu moderního baviče přitom ctí tradici atrakce. Kdokoliv si stěžuje na mělké 3D, nemá u Mocného vládce Oz šanci.
Najděte hlavní rozdíl...

Najděte hlavní rozdíl…

Pokud si něco zaslouží jasný potlesk, tak je to nekompromisní přístup k národu Mlaskalů a jejich otravnému zpívání. Nejnesnesitelnější a nejnepříjemnější část Čaroděje ze země Oz je zde ironicky zastavena krátce po začátku zpěvu, a to díky tomu, že průvodcem není tentokrát sladká a zmatená Dorotka, ale podvodníček a vykuk. Film sám však nepodvádí ani chvíli, celou dobu je upřímný, že nenabízí nic, než co můžete vidět vlastníma očima.

(7/10)