Spring Breakers – v bikinách s růžovou kuklou a nabitým kvérem

19.3.2013 at 13:40  •  Posted in Recenze by

Nekonformní americké jarní prázdniny v doprovodu čtyř nekonformních rebelek.

Marketingově to je posichrováno dobře. Na plakátech se culí čtveřice mladistvých děvčat, všechny vybaveny svůdnými tvary, které dávají na odiv v barevně zářících plavkách. Ve sněhem pokrytém Česku praští do očí dvojnásob a snadno naláká do kina ty, kteří se nechají zmámit sexuálním podtextem (vlastně naopak očividnou vějičkou) plakátového výjevu. Mladší diváci si však musí připravit občanku. Tenhle snímek není hřejivým hollywoodským produktem, nezůstává nic dlužen svému plakátu a s přístupností od patnácti let skoro nezná cenzuru.

 

Prázdniny za katrem

Jarní prázdniny mají v odlišných kulturních prostředích odlišnou atmosféru. Že ty americké jsou pořádná divočina, nám naznačilo už mnoho zaoceánských filmů a seriálů. Mladí jezdí za zábavou do přímořských resortů nejlépe na Floridě a v jedné dlouhé lajně prožívají týden mejdanu. Alkohol, jak praví fráze a tentokrát pravdivě, teče proudem. Hlasitá hudba pomáhá rozhýbávat masy lidí, těla se třou o tělo a nahota je všudypřítomná. K tomu si přidejte lascivnosti, drogy a vandalismus.

Na výlet za zábavou se těší i čtyři dívky – Faith, Cotty, Candy a Brit. Že většina z nich nejsou žádní andílci, předvedou ještě před odjezdem. Týdenní party není zadarmo, a tak je třeba sehnat peníze. Školačkám nepřijde nic jednoduššího než provést loupež a na jarní relaxaci si vydělat bez práce. Policejní doprovod se jim ale nevyhne, i když až po odjezdu na jarní prázdniny. Z báně s mřížemi je vysvobodí tamní gangster Alien (výkon Jamese Franca na hranici odpudivé brilantnosti a směšné karikatury), jenž v nich zahlédne nenadálý potenciál pomoci mu v jeho byznysu.spring_breakers_2

Odhození dětský rolí skrz nahotu

Autorem Spring Breakers je Harmony Korine, velmi netradiční režisér, z jehož dílny například letošní Festival otrlého diváka uváděl Vojížděče vodpadků. Jinak je ale scenáristickým kumpánem fotografa Larryho Clarka, s nímž stvořil Kids či Kena Parka, teenagerské filmy otevřeně vypovídající o sexu či drogách. Od toho se dost silně odvíjí, že Spring Breakers jsou audiovizuálně a tematicky silným a sytým snímkem, který by se v rukou jiných autorů nejspíš proměnil v uhlazenou a nudnou komedii o partě holek, co si chtěli orazit od školy a zažili přitom dobrodružství.

Nejspíš by k tomu svádělo i obsazení dvou rolí roztleskávačkami disneyovských seriálů a filmů Selenou Gomez a Vanessou Hudgens. Jenomže právě prostřednictvím tohoto díla se snaží udělat čáru za svou dětskou kariérou a ukázat odvahu účinkovat v něčem, co je kontroverznější a odvážnější. Podobně jako Daniel Radcliffe z Harryho Pottera, který musel hrát na divadle nahý, aby ho začal někdo brát vážně, i tyto dvě dívky dělají skok z disneyovského paláce rovnou do korineovského kontejneru s nezávislými filmy.
Zároveň zůstáváme v mantinelech uvěřitelnosti. Zatímco Selena Gomez ze sebe tak snadno nesetřepe svou naivní dětskou tvářičku a scénář to pokorně respektuje, Vanessa má už alternativní zkušenost ze Sucker Punch. V obou filmech je její tělo značně sexualizováno volbou ošacení i jejím chováním, a tak nepřekvapí, že to ona sehrává v Spring Breakers roli té duševně odvážnější, která jde na dřeň zážitku. spring_breakers_3

Stominutový klip

Zásluhou Harmony Korinea je zážitek vskutku hypnotický, omamný a energický. Jako by stvořil ekvivalent drogy ve filmové projekci, kterou nás opíjí. Dílo však drží pevně v rukou, ať už jde o provedení záběrů kameramana Benoita Debie (Vejdi do prázdna), v nichž maximalizuje různorodost barevného spektra světel, které tvoří atmosféru, nebo i střihovou kompozici. Velké množství scén se totiž stává koláží spojujících dohromady minulost, přítomnost a budoucnost.

Lineární vyprávění tak v emotivně zbarvených scénách lehce přerušují už viděné záběry a scény. Korine je hojně používá jako související příznak. Jsou vzpomínkou, která by se postavám vybavila. Rovnováha vztahu autora s divákem by se v takové chvíli rozbila, protože by tím tvůrce polopaticky napomáhal divákově paměti, aby si nemusela dělat práci s vlastním skládáním kontextu – dějového i pocitového. Rovnováha se vrací s tím, že Korine v některých pasážích předjímá budoucí dění. Divák je v té chvíli v nevýhodě, protože musí tuto informaci zapracovat a správně uchopit.

spring_breakers_4

Hudební vzpomínka na Britney Spears

Film tak má blízko k videoklipovitosti, čímž se moderně přibližuje mladému diváckému publiku, aby jim v kině nabídl prožitek, s kterým jsou dennodenně konfrontováni skrz krátká videa na internetu. Korine tím automaticky neničí klasické filmové vyprávění, ale je příkladem svěží aktualizace a v mezích nezávislého filmu nabízí jinou zkušenost.

Vrcholem díla je přitom několikaminutová pasáž nastříhaná na skladbu Everytime od Britney Spears, jejíž starší hity zde sarkasticky zažívají velký comeback (pro mladou cílovku musí být skoro neznámé). Tato pasáž je uzavřeným videoklipem, který funguje sám o sobě uvnitř díla, je emocionálně přetékající a spolu s tím ukazuje vrchovatě ironickou tvář své povahy. Původně křehký a smutný popěvek je doprovázen tancem dívek v růžových kuklách se zbraněmi, které s tímto vybavením šikanují neznámé mladíky.
Se vzpomínkou na Samsaru by se jeden nedivil ani růžovým brokovnicím, ale postačí růžové masky, které jsou jasnou formulací jejich ženskosti, což jim vůbec nebraní v tom vzepřít se svým úlohám a dominantně si dovolovat na muže a zabíjet je. Cesta za vysněnou rebelii je skoro uzavřena. spring_breakers_5S ironií do života Zmíněna ironie velmi těží z klipového naturelu Spring Breakers. Korine si totiž díky tomu může dovolit repetitivnost, tudíž se mnohé záběry opakují i několikrát. Výrazné to je při vykreslení bezstarostné zábavy během jarních prázdnin, kde vzduchem létá alkohol i obnažená ňadra. Film je uvozen sestřihem morálky zbavené relaxace, kterou vzápětí dá do kontrastu se spořádaným studentským životem. Při něm musí mladí očividně dusit svou energii, sedět na přednáškách, mlčet a přitom poslouchat o složitých společenských problémech, které se ve světle chování při jarních prázdninách mění ve výsměch civilizaci.spring_breakers_6

Naopak v závěru se i nejdravější šelmy mění v poslušná koťátka. Rebelantství přece musí mít své meze, není v něm nic ideologického jako spíš živočišného, jen je má (vzhledem k chování všech čtyř dívek) každý nastaveny jinak. Někomu stačí zpít se k největší kocovině svého života, jiný chce provokovat podle popěvku „give me baby one more time“ a někdo posouvá hranice až k násilí a smrti. Jarní prázdniny představují společenský katalyzátor, prostor pro hormony. A Harmony je dovedl zachytit, i když generační výpověď z toho nebude.

(8.5/10)

Adam Fiala