Stážisti – komediální praxe Vaughna a Wilsona

10.7.2013 at 12:08  •  Posted in Recenze by

Kdysi Nesvatbovi obráželi svatby, nyní hledají zaměstnání u Googlu.

Letní dny lákají k odpočinku a tomu se přizpůsobuje i distribuční nabídka v kinech. Samozřejmě stranou nezůstávají ani evropská dramata, ale přeci jen nabízí slunečné dny prostor k jiným aktivitám a vhodnou filmovou alternativou jsou komedie. Jednou z vhodných možností jsou Stážisti, byť by to skepticky od režiséra Shawna Levyho čekal málokdo.

V tomto případě lze jednoznačně říct, že kdo hledá pozitivně naladěnou zábavu, toho Stažisti potěší klasickým rychlopalným humorem skupiny Frat Pack. Kdo je navíc líný číst titulky, potěší ho nasazení dabingové kopie, byť Owena Wilsona a Vince Vaughna postihla nová dabérská obměna v podobě Ondřeje Vetchého a Martina Zounara.

stazisti_2

Špatné časy v době krize

Samotný začátek filmu se však nese v tíživě depresivní atmosféře ztráty zaměstnání, konce kariéry, problémů s penězi a rozpadu vztahu. Tvůrci sice musí vystavit startovací pozici pro hledání nové práce, která hrdiny přivede k místu stážistů, ale totálně úvodu chybí komická nadsázka. Jako by se i produkce komedií nakazila pověstnou blbou náladou, která ve společnosti zavládla s ekonomickou krizí.

Naneštěstí období zármutku netrvá dlouho a už krátké angažmá Willa Ferrella odstartuje vlnu humoru. Stážisti se rázem mění v lehkou letní podívanou, která se sice Nesvatbovým nevyrovná, na to se otrkávání mladé a staré generace stává až příliš nepřekvapivé, ale po zkušenosti se Sousedskou hlídkou je to rozhodně krok správným směrem.

BRAY_20120717_1472.CR2

Optimismus dávkovaný ve velkých porcích

V souvislosti se špatnou náladou, která upomíná na recesi, je však druhá půle postavená jako příběh cesty z krize, který je inspirativní, neboť Vaughn a Wilson neztrácejí nic ze své komediální a živelné energie. Cesta za novou prací se tak stává nadějnou ukázkou toho, že není třeba házet flintu do žita, a to ani tváří tvář mladším, výkonnějším a schopnějším pracantům.

Omšelé schéma starších, kteří jsou zkušenější, a mladších, kteří jsou inovativní, se stává nutnou opěrou pro optimistické poselství, které se snaží pozvednout náladu diváka, zvlášť v době, kdy to s výsledky nezaměstnanosti není dvakrát hezké. Ústřední duo i parta mladých programátorů v jejich týmu jsou sympatičtí, představují zvláštní směsku typů, ale nejsou ani karikaturou ani absurdní výchylkou z normálu. Reprezentují i jisté nedostatky počítačové generace, ale ne v míře, která by byl urážlivá, ale tak, aby se našla cesta smíření mezi generací starších a mladších. Aby bylo schéma kompletní, romantiku zajišťuje příjemná a rozkošně nedostupná Rose Byrne, která si dá jedno vesele negativní rande s Wilsonem.

stazisti_4

Vygooglovat si dobrý film

Diskutabilní kapitolou je Google, který se stal místem stáže a který tak skrz film získává ohromnou reklamu. Snadno tak lze film zatratit jako náborovou propagandu nadnárodní firmy, která by si nezadala s americkými vojenskými filmy. Avšak těžko propagovat něco, co je nejspíš nejznámější internetovou stránkou světa. V rámci filmové fikce by mohla figurovat vyfabulovaná organizace, ale takto si nachází blíž cestu lidem počítačové éry.

Krom toho současné technologické firmy jsou známé netradičním pracovním prostředím. Zapojení Googlu tak dodává mezigeneračnímu střetu další úroveň komiky, když se během soutěžení o zaměstnání pohybují postavy v prostředí, které se vymyká standardu a slouží tak jako další zdroj legrace, velmi situační. Obyčejným uživatelům Googlu také umožňuje nahlédnout do těchto zvláštních prostor a aktualizovat tak obecnou představu o pracovním procesu v jednadvacátém století.

B33E1988.CR2

Životabudič pro všechny pesimisty, dobrá zpráva pro milovníky humoru Owena Wilsona a Vince Vaughna a skvělý letní oddech.

(7/10)