Oscary 2018 – zlato před oponou, skandály za ní

5.3.2018 at 05:51  •  Posted in Novinky, Svět filmu by

90. udílení cen Americké filmové akademie bylo opatrné a čitelné.

 

   Nelze se divit, že na oscarových udíleních posledních tří let zaznívají vyostřené politické názory. Sezóna filmových ocenění je ve své podstatě totiž vyostřený Hollywood – silný, nastrojený, snažící se promlouvat k celému světu známými hlasy a tvářemi. Se sledovaností a prestiží přitom stoupá závažnost, z Critics‘ Choice Awards obvykle slyšíte jen předvoj několika nacvičených frází, oproti tomu Oscary jsou výbuch emocionálního hecování a velkých krokodýlích slz. Své výherce jsme letos našli mezi filmy jako Tvář vody nebo Tři billboardy kousek za Ebbingem. Jsou relevantní ke všem těm „we are fucked, but we will never give up“ proslovům? Očividně ano, umlčené skandály nachází svůj předobraz ve Třech billboardech a obávaná Trumpova Amerika ve Tváři vody. Tyto snímky ale nejsou žádným přívěskem či symptomem Hollywoodu, ale plnohodnotnou součástí diskuze. Mluvilo by se tolik o povýšených liberálech nebýt na čtyři ceny nominovaného hororu Uteč? To jen těžko.

   Oproti minulému ročníku se Hollywood obrátil směrem dovnitř a byl nucen vyjádřit se k několika shnilým jablkům v jeho nitru. „Vyjádřit se“ mělo většinou podobu násilného vyříznutí. Klopy sak a šaty tak často zdobily štítky s nápisy Time’s Up upomínající na stále přežívající zneužívání a obtěžování žen na pracovištích i mimo něj. 

   „Letos uděláme věci trochu jinak,“ oznámil Jimmy Kimmel na začátku ceremoniálu, ale i vzhledem k tomu, že i minule provázel v podobně černohumorném a přesto krotkém duchu, neblížilo se to příliš pravdě. Show se neustále obracela do minulosti, někdy až do pozlacených dob klasického Hollywoodu. Nepříliš to korespondovalo s upomínanou potřebou oprostit se od starých praktik a vykročit k vyrovnanější reprezentaci a pozornější společenské či politické kritice. Kolikrát ještě uvidíme montáže vrcholící Čarodějem ze země Oz či Casablancou… Řekněme, že jemná změna koncepce by do budoucna neuškodila, ale show je to natolik čitelná a sledovaná, že se to ukazuje skoro nemožné. 

   Sam Rockwell se velmi záhy stal očekávaným vítězem sošky za Nejlepšího herce ve vedlejší roli. Předznamenal tím úspěch Tří billboardů, jež později ke skóre přidaly také další cenu. Poměrně nečitelnou kategorii Nejlepšího dokumentárního filmu rozhodlo aktuálně nejpálivější téma v kategorii, rozšířený doping mezi ruskými sportovci ve snímku společnosti Netflix Icarus. Bohužel tím ostrouhala 89letá legenda francouzské kinematografie, režisérka Agnès Vardaová s počinem Visages, villages. Nejlepším neanglicky mluveným filmem se stala vzývaná Fantastická žena z Chile. Pro zemi to je první Oscar.

   Dunkerk ukořistil ocenění za Nejlepší mix zvuku, střih zvuku a střih, avšak to byl pro blockbuster strop. Výhra pro film byla už jen nominace pro Christophera Nolana, který byl v minulosti už několikrát ke zlosti fanoušků opomenut. Sošku za Nejlepší herečku ve vedlejší roli obdržela favorizovaná Allison Janneyová za roli matky krasobruslařky Tonyi Hardingové v životopisné dramedii Já, Tonya.

   Poslední část trilogie Planety opic se ani napotřetí nedočkala zisku zlata za Nejlepší vizuální efekty, neboť akademie nedokázala potlačit slabost pro létající plavidla u Blade Runnera 2049 (předchozí díl „opičí“ série porazil před lety Interstellar). Za stejný snímek pak kameraman Roger Deakins konečně proměnil svou čtrnáctou nominaci a po zásluze byl odměněn ovacemi ve stoje. Kategorie nejlepších scénářů rozdělovala míra předvídatelnosti. Zatímco Nejlepší adaptovaný scénář mělo předplaceno Dej mi své jméno, jeho originální protipól byl do poslední chvíle zápolením Tří billboardů a Uteč. Oscara nakonec uzmul druhý jmenovaný pro brilantní žánrový debut s odvážnou analýzou pokryteckých společenských vztahů v USA.

   Když se v závěru večera přistoupilo k cenám nejváženějším, pokračovalo se v podstatě podle kurzů sázkových kanceláří. Guillermo del Toro porazil konkurenci v kategorii Nejlepší režie za svou výraznou práci na Tváři vody. Gary Oldman odešel se soškou za ztvárnění Winstona Churchilla v  Nejtemnější hodiněFrances McDormandová za brilantní kreaci v Třech billboardech. Jako u minulých dvou ročníků, královské finále zůstalo napínavé díky předchozímu rozdělení cen mezi několik favoritů. Vítězství Tváře vody prolomilo 23 let nepsané pravidlo, že snímek bez nominace na cenu SAG za ansámbl nemůže zvítězit na Oscarech. Toť překážka, která minulý rok zlikvidovala i favorizovaný La La Land. Oscary jsou ale ve svých závěrech poslední dobou stále nějaké překvapení…

 

KOMPLETNÍ SEZNAM OCENĚNÍ:

Nejlepší film

Tvář vody

Nejlepší režie

Guillermo del Toro – Tvář vody

Nejlepší herec v hlavní roli

Gary Oldman – Nejtemnější hodina

Nejlepší herečka v hlavní roli

Frances McDormand – Tři billboardy kousek za Ebbingem

Nejlepší herec ve vedlejší roli

Sam Rockwell – Tři billboardy kousek za Ebbingem

Nejlepší herečka ve vedlejší roli

Allison Janney – Já, Tonya

Nejlepší adaptovaný scénář

James Ivory – Dej mi své jméno

Nejlepší původní scénář

Jordan Peele – Uteč

Nejlepší kamera

Blade Runner 2049

Nejlepší hudba

Tvář vody

Nejlepší píseň

Coco

Nejlepší střih

Dunkerk

Nejlepší mix zvuku

Dunkerk

Nejlepší střih zvuku

Dunkerk

Nejlepší výprava

Tvář vody

Nejlepší kostýmy

Nit z přízraků

Nejlepší masky

Nejtemnější hodina

Nejlepší vizuální efekty

Blade Runner 2049

Nejlepší neanglicky mluvený film

Fantastická žena

Nejlepší animovaný film

Coco

Nejlepší dokumentární film

Icarus

Nejlepší krátký hraný film

The Silent Child

Nejlepší krátký animovaný film

Dear Basketball

Nejlepší krátký dokumentární film

Heaven Is A Traffic Jam On The 405

Marek Koutesh