Hercules – demytizovaný hrdina

23.7.2014 at 20:13  •  Posted in Recenze by

Film o velkých svalech s The Rockem. Akční letní biják bez větších ambicí, nebo snímek, který míří na filmový Olymp?

Rok plný antických béček už nám přinesl lednového Herkula: Zrození legendy a romanticko-katastrofické Pompeje. Nový Hercules s tváří Dwayna Johnsona si jako první z nich svou nenáročnost plně uvědomuje a snaží se o jediné: pobavit obecenstvo s plnou pusou popcornu. Nevznikl tak žádný výjimečný kousek, nýbrž pouze snímek, který škatulku sandálového filmu splňuje od prvního do posledního záběru. Zrežíroval ho Brett Ratner (X-Men: Poslední vzdor), který však místy prokazuje určité řemeslné kvality.

Hercules 1

Svalovec, který na to nebyl sám

Nejpovolanějším pro hlavní roli se The Rock jevil už od prvních fotek, které unikly na internet. Dwayne Johnson nedisponuje pouze největšími svaly v Hollywoodu, na rozdíl od kritizovaného Kellana Lutze z lednové reimaginace mýtu mu nechybí potřebné charisma. Procítěné herecké výkony tu od něj nikdo nečeká. Hercules většinu času chodí, hláškuje, hází s koňmi a máchá obřím kyjem. Film pracuje s legendou kolem Hercula a ukazuje ji jako nafouknutou pohádku. Hercules dostal hned pět parťáků – šíleného bojovníka, který jako by vylezl ze seriálu Vikingové, amazonku, co vypadá jako mladší Nicole Kidman s dokonalým břišním svalstvem, vtipálka s tváří Rufuse Sewella, který se už v historických filmech/seriálech dokonale zabydlel, věštce v podání Iana McShanea, jenž si neustále předpovídá vlastní smrt, a Iolaua, který nebojuje, nýbrž fabuluje. Partička je sympaticky rozmanitá s fungující chemií.

Tvůrci sice polidštili mytologického poloboha, ale stále je jim zatěžko vzdát se toho, že Hercules prostě musí dělat epické a cool kousky. Dojde tak například na již zmiňovanou sportovní disciplínu hod koněm a na závěr zastoupí The Rock rovnou celou demoliční četu. Vysvětlení, jak je možné, že Herculovi nekoluje v žilách božská krev, ale jeho kousky jsou za hranicí lidských možností, se nám pochopitelně nedostane. Je to film, bavte se.

Hercules 2

Bitva, láska, zrada, bitva, bitva

Scenárista se v tomto případě příliš nezapotil. Předvídatelnou zápletku vymyslel za pár minut, podepřel několika vtipnými dialogy a jal se vymýšlení oku lahodících bitev. Samotná akce se vyznačuje přehledností a jen několika málo zpomalenými záběry, které většinou podtrhují záměrnou komičnost určitých sekvencí. 3D se protežuje v prvních deseti minutách, poté na něj tvůrci buď zapomněli, nebo ho využívají natolik neobratně, že téměř nelze postřehnout. Na rozpočtu se neškudlilo (100 milionů), proto nám film může nabídnout obří armády i tentokrát opravdu krásně vypadajícího nemejského lva. Dokonce i dabing si lze poslechnout bez vážnější újmy na zdraví.

Dočkáme se několika málo patetických momentů, ale jiné scény jako vyvraždění Herculovy rodiny jsou natočeny kupodivu velmi dobře. V Herculovi se tak střídají klišé repliky s překvapivě kvalitně ztvárněnými scénami. O to více zamrzí, když se zde odehraje takřka identická scéna jako v Lutzově Herculovi. Řvaní vlastního jména nejspíš patřilo k antické heroické módě.

Hercules 3

Vzpomínka na fantasy seriály 90. let

Jaká je vlastně cílová skupina filmu? Hercules rozhodně potěší fanoušky devadesátkových seriálů Hercules (1995) a Xena (1995). Herculovo filmové dobrodružství si s nimi nezadá v zábavnosti a boduje větším rozpočtem. Připraveného diváka pravděpodobně nemá šanci urazit. Možná se dočkáme dne, kdy bájná dobrodružství nabobtnají ambicemi a přestanou být jen akčním výplachem. Do té doby je ale Hercules ve svém žánru prozatím tím nejlepším, co nám letošní rok může nabídnout.

(6/10)

Originální název: Hercules

Režie: Brett Ratner, Scénář: Evan Spiliotopoulos