Marťan – když vám ve vesmíru dojde kečup

2.10.2015 at 15:14  •  Posted in Recenze by

Matt Damon coby opuštěný astronaut na Marsu chce přežít za každou cenu. Kde sehnat na nehostinné planetě jídlo? Umí Ridley Scott ještě točit dobré filmy? A co má Marťan společného s Pánem prstenů?

Filmů, které se odehrávají ve vesmíru a figurují v nich astronauti místo různých komiksových postav, v posledních letech příliš není. Když už dorazí do kinodistribuce, stávají se bezmála filmovou událostí roku, jako tomu bylo např. u Gravitace (2013) nebo Interstellaru (2014). Po rozpačitě přijatém Prometheovi (2012) se Ridley Scott opět vrací k žánru sci-fi a tentokrát vypráví o poznání komornější příběh. Marťan vychází ze stejnojmenného knižního bestselleru Andyho Weira, který vyšel letos i u nás. Do hlavní role obsadil Matta Damona, který si už astronauta zahrál v Interstellaru, kde to s ním však nedopadlo valně.

V Marťanovi ztvárnil botanika Marka Whatneyho, který na Marsu uvízne poté, co zbytek posádky odletí v domnění, že jej zabila silná bouře. Z části jde o Damonovu one-man-show, která je prokládána děním za Zemi. Tu se Mark pokouší kontaktovat, mezitím co v zoufalé situaci houževnatě pracuje na tom, aby na pusté planetě přežil. Exkrementy použije jako hnojivo a pokouší se vypěstovat brambory. Když však dojde i kečup, je to bída.

Martan_1

Z hlediska žánrového zasazení je to s Marťanem zvláštní. Částečně jde o survival horor, situační komedii, sci-fi a také drama. Z hlediska vyprávění je nám sděleno vše s předstihem, napětí tak nevychází ze zadržovaných informací. Sledujeme, jak se načrtnuté plány realizují. Mark se chce spojit s domovskou planetou, my však víme, že NASA o jeho přežití informaci má. Není tak budováno napětí typické pro dobrodružnou a výzkumnou sci-fi, kdy je cíl mnohdy zahalen tajemstvím. Chybí výraznější komplikace, neboť astronautovi se v jeho činnostech víceméně daří, což glosuje na kameru stanice, která mu slouží jako deník pro budoucí generace. Nenastávají tísnivé situace, kdybychom se skutečně báli o jeho život. Marťan je tak odlehčenou sci-fi o obrovské touze přežít, která celou dobu stopáže jede na palivo se značnou příměsí humoru. Jeho zdrojem není jen Damon, ale jednou i Sean Bean ve scéně, která fanouškům Pána prstenů nabídne výborný metavtip.

V rytmu disko

Humor filmu dodává i chytře vybraný soundtrack, který vychází z diegetického zdroje. Režisér si tak mazaně ospravedlnil použití ohraných disko písní ze 70. a 80. let, neboť je to jediný druh hudby, kterou po sobně zanechala jiná astronautka. Songy svými texty ironicky či jinak komentují dění na plátně, takže když je například hlavnímu hrdinovi vedro, začne hrát hitovka Hot Stuff, čímž vzniká humorná scéna. Když čelí problémům, tedy své vlastní bitvě, slyšíme Waterloo od skupiny ABBA, zatímco střihovou montáž záchrany doprovází Bowieho Starman.

Vybraná hudba souzní s nastaveným tónem filmu, ale slabý scénář by nezachránila. To však není případ Marťana, kterého napsal Drew Goddard, jenž se osvědčil u Světové války Z (2013) nebo několika (těch ještě skvělých) epizod Ztracených. Byť je humoru někdy až příliš a ne každý vtip pobaví, tak Damon coby vesmírný pirát dokáže i slabší monology podat snesitelně. Všechny složky filmu fungují. Režisér totiž ke spolupráci přizval svůj letitý tým zahrnující kameramana Dariusze Wolského a osvědčeného scénografa či kostymérku, takže vidíme velké skafandry připomínající ty z Promethea podobně jako elegantní a prostý design vesmírné stanice. Ovšem i když má Marťan 3D nativní, není využito příliš efektně a vynikne spíše ve velkých celcích, ale na Marsu toho k vidění příliš není.

Martan_4

Když lásku nahrazuje věda

Ve filmu zcela absentuje romantická linie, čímž je scénář věrný předloze. I když má Mark před kamerou dost prostoru, ve výsledku zůstává poněkud nevykreslenou postavou, o níž se mnohé nedozvíme. Ještě méně zjistíme o zbytku posádky, která čítá známá jména jako Jessica Chastain, Kate Mara či Michael Peňa, což ovšem vyprávění neškodí, protože i během krátké scény je přesvědčivě načrtnuto, že v omezeném prostoru lodi se rychle spřátelíte. Na to, že je film primárně o Damonově postavě, objevuje se v něm řada dalších známých herců jak Kristen Wiig, Chiwetel Ejiofor či Jeff Daniels, kteří tvoří zaměstnance NASA. Nikdo na sebe příliš neupozorňuje a obzvlášť Daniels znovu dokazuje, jak dokáže být před kamerou charismatický.

Výstup Donalda Glovera je otravnou scenáristikou berličkou, kdy lidem z NASA (jako kdyby snad v agentuře jen celé dny leštily raketoplány) a hlavně nám divákům polopatickým způsobem za pomocí obíhání ostatních vysvětluje, jak by mohli Marka zachránit. Naštěstí je film prost patosu o síle lidského ducha a dokáže emoční zaangažování zúčastněných podat nenuceně.

Martan_2

NASA je můj kamarád, NASU tu já tuze rád

Marťan sice nedosahuje audiovizuální opojnosti Gravitace nebo ambicióznosti Interstellaru, ale je důkazem, že Scott není senilní hňup, což se po Prometheovi dost hlásalo. O další díly Promethea se tak není třeba bát, spíš aby se všech tří sequelů dožil. K otázce načasování přidejme, že PR agentury filmu a NASA pro něj mají velice dobrý smysl, neboť se zrovna v době premiéry objevila zpráva o tekoucí vodě na Marsu, což je pro Marťana skvělou reklamou (a pro Marka dobrou zprávou).

Nezbývá než dál napjatě sledovat, co vědci na planetě objeví, pak si zase přizvat odborníky ke spolupráci a těžit ze situace. Byť je škarohlídsky třeba poznamenat, že se tvůrci několikrát faktů nedrželi (například chůze místo hopsání nebo příliš silná bouře s ohledem na řídkou atmosféru). Umělecká licence je však báječná věc a rozčílit to může jen totální suchary.

Martan_3

Nezapomínejme, že ve filmu je NASA vykreslena jako organizace ochotná utratit značné prostředky za záchranu jednoho člověka a na plátně se její logo objeví několikrát. V oboustranně výhodné dohodě vnáší film popularizační prvek do nudných rovnic či zákonů a agentuře umožňuje obhájit svůj vysoký rozpočet, neboť zkoumání vesmíru stojí a bude stát miliardy dolarů. A kdyby na nějaké planetě astronaut uvízl, v duchu armádního hesla „Leave No Man Behind“ bude zachráněn. Lidský život je nadřazen poznání, byť i to má nevyčíslitelnou hodnotu, jak se filmovým vesmírem nese jedno z hlavních poselství Marťana.

(7.5/10)

Originální název: The Martian

Režie: Ridley Scott, Scénář: Drew Goddard