Wanted

23.6.2008 at 20:21  •  Posted in Recenze by

Žila kdysi před staletími skupina tkalců na Moravě, kteří jednoho dne objevili ve vyráběných látkách tajné kódy, kterými k nim promlouval osud, aby zajistil rovnováhu světa. Zní to sice šíleně, už kvůli Moravě v americkém filmu, ale jistě své stanovisko změníte po následující recenzi. Nebo si budete myslet, že je to ještě šílenější.

Podstatné je, že stvořili Bratrstvo zabijáků, kteří se řídí pokyny osudu a pro zachování stability odstraňují vyvolené osoby. Tak to jde už staletí a my se do spár této organizace dostáváme v momentě, kdy jeden rebelující člen zabije jiného člena a Bratrstvo zabijáků bere mezi sebe jeho syna, který jediný se mu může postavit. Proč a jak a jestli, to neví ani onen syn, Wesley Gibson, ani my. Můžete mi ale věřit, že tak snadné, jak to vypadá napsané, to nebude. Wanted totiž pracuje s podstatně zajímavějším scénářem, respektive námětem, jímž byl komiks Živý, nebo mrtvý.

wanted_2 wanted_3

James McAvoy zažívá zlaté období, a když bude mít štěstí (tj. když Wanted zaznamená velký komerční úspěch), možná se v nějakém z dalších pokračování Indiana Jonese objeví jako dlouho ztracený, nevlastní bratr Shiy LaBeoufa. Každopádně ať už bude jeho budoucnost ve hvězdách hollywoodských, nebo se raději stáhne k dalším menším projektům, kvality Wanted stojí a padají s jeho výkonem v hlavní roli Wesleyho Gibsona, který je okouzlující, nepočítám-li nekompromisní režisérský styl Timura Bekmambetova, který zahrnuje nepolevující vyprávění ve své síle, neskrývanou brutalitu v provedení násilí a automobilové tríčky alá Speed Racer. Právě McAvoyův přerod z obyčejného člověka (té největší nuly, jakou kdy algebra viděla) v drsného a mistrného zabijáka je tím, co Wanted vymaňuje z kupy jiných stříleček

Na začátku se s ním setkáváme jako s největším ubožákem pod sluncem, drsným humorem je nám vylíčen pohled na jeho život, který ve své ubohosti nedokáže nijak změnit. Nikdy se neodhodlá vzít osud do vlastních rukou a vrazit ho do ksichtu všem, kteří se mu celý život vysmívali (nebo ojížděli jeho holku). Nikdy by se k tomu neodhodlal, nebýt jednoho pozdního večera v místním supermarketu, kde se střetne s potetovanou ženštinou, která mu od základů změní život, když mu poví pravdu o jeho otci, o tom, co je zač a čeho je schopen. Je to tvrdá práce, ale z ňoumy, který do sebe pere prášky proti úzkosti, se stane největší filmový drsoň letošního roku. Dokonale zachycená proměna spočívá v dostatku času, který je věnován profilování postavy v zárodku a následnému tréninku, ve scénáři, který McAvoyovu postavu polidšťuje drsně kritickým zhodnocením svého života a staví ji před ty nejdrsnější zkoušky, a v neposlední řadě i v McAvoyovi, který jako by sám procházel proměnou ze zakřiknutého, neschopného a bezejmenného pracovníka v kóji v hledaného muže a zabijáka, jehož geny potřebovaly jen trochu postrčit. Wanted ho totiž může katapultovat mezi prvoligové hráče hollywoodské třídy.

wanted_4 wanted_5

Velká míra zásluh leží i na bedrech ruského rodáka Timura Bekmambetova. Ten nás uvádí do světa a příběhové linie, která je nápadně podobná jeho předešlé práci na sérii Hlídek, ale očividně se s každým filmem vybrušuje jako vzácný nerost a každý z jeho dalších filmů je naleštěnější verzí předchozího. Určitou roli v tom, samozřejmě, mohou hrát i navyšující se peníze, díky kterým si může dovolit ty nejvymazlenější kousky. My diváci jsme za to rádi, neboť já osobně nelibě vzpomínám na podivně přeskakující žlutou dodávku v Noční hlídce. Tady se nic takového neděje, ani když roklí letí českoznámé Pendolino. Kvalitou si nemáme na co stěžovat, jen České dráhy přijdou i o poslední zbývající zákazníky.

Celkově Bekmambetov tvrdě hraje na efekt, udržuje si stylovost po celou dobu ať už rozpoutává akční jízdu (v některých momentech bych vytknul příliš třesavou kameru) nebo jen seznamuje postavy a diváky se situací, ale čím se liší od prvoplánových jednohubek, které potěší, ale hlad po něčem jiném nastává záhy, je mytologie, kterou svět ve Wanted oplývá. Styčné body jsou dost poutavé, ačkoliv se týkají jen pár vyvolených jedinců (křivení kulek, čtení osudu, zpomalování času apod. vychytávky). Divákovi, který nechce jen dvouhodinovou zábavu končící se začátkem titulků, to bohatě přijde vhod. Film totiž dále pracuje s osudovostí, která se promítá nejen v rámci tohoto filmu a závěrečné pointy, ale osudovostí platící i všeobecně pro univerzum tohoto příběhu. Největší sílu má ale pro hlavní postavu, která tak dech beroucí gradací do závěrečného střetu navazuje na první dvě fáze. V osudovosti je síla a poutavost.

wanted_6 wanted_7

Bylo by netaktní nezmínit i ostatní herce, kteří Jamesovi McAvoyovi zdatně sekundují. Chladně odměřená, ale břitká ve výkonu práce je Angelina Jolie, které tetování dodává v této roli nebývalý šmrnc. Morgan Freeman v mentorské roli nijak zvlášť nepřekvapí, navíc po celou dobu zůstává hlavou celého projektu v pozadí a příležitostí zazářit, kdy si dovolí peprnější výraz, je po málu. Sympatické je, že Timur neopomněl svou domovinu, a tak se v jedné vedlejší roli objevuje představitel Antona z Hlídek Konstantin Chabenskij. Škoda, že se nějak zapomnělo na Čechy!

Parádní akce v režii ruského vizionáře za americké peníze natáčená v české zemi. Angelina Jolie dělá neuvěřitelné kousky, James McAvoy s bouchačkami zachází, jako by se s nimi narodil, a Morgan Freeman se nás pokouší přesvědčit o své pravdě. Ono to nejen zní dobře, ono to dobře vypadá.

(8/10)