Nestyda

26.10.2008 at 19:05  •  Posted in Recenze by

Hřebejk se točí v bludném kruhu, do kterého strhl Michala Viewegha, a my tak musíme přihlížet počínání nestydatého nestoudníka s tváří ranní hvězdy Nescafé.

Oscar se takhle jednoho rána probudí a zjistí, že manželka má velký nos. Nesežral ji vlk, to nikoliv, jen si po letech soužití uvědomil, že jeho manželka není nejkrásnější, a tak musíme sledovat tenhle film. Oscar nejprve vybírá milenky v nejbližším dosahu, posléze se odváží i na velkou hvězdu. Jenom si přitom neuvědomuje, že riskem v milostném životě riskuje i život profesní. Z oblíbeného moderátora počasí se stává pomoc podnapilým řidičům. Drandí si to ulicemi Prahy, užívajíc si krás alkoholu a žen a míříc ke svému zdárnému konci.

nestyda_2 nestyda_3

Nestyda je filmem, který lehce klouže od jedné scény k druhé, výrazně se nad ničím nezastavuje a hořkosladce se pokouší diváka rozesmát. V horším případě jen rozespat. Myšlenková a dějová prázdnota i obrazová plytkost totiž musí urazit každého inteligentního diváka. Hřebejk se možná zavřel do pasti vlastního úspěchu, ale přeci kvůli tomu nemusí v posledních letech vyprávět výhradně deprimované příběhy ze současnosti bez dramatického oblouku a význačného tématu. Svou past si pak zhoršuje tím, k čemu směřuje, a to pásové výrobě filmů. Dva filmy za rok je opravdu moc. Naštěstí letos vychází poměr dobrého ke špatnému 1:1, ale jen díky tomu, že se na jaře podíval do žánrově jinačejších vod. Děsím se toho, že příští rok chce opět natočit dva filmy, a to v krátkém časovém rozptylu. I když je každý od jiného producenta, autorsky to napáchá škodu tak jako tak. Bez výjimky. V případě Nestydy spolupracoval s Michalem Vieweghem, čímž přetnul dlouholetou spolupráci s Petrem Jarchovským. Tím si také moc nepomohl, protože Viewegh je jednoduše autor, který se dostal do podobné pasti jako Hřebejk, jen v literárním okruhu. Řekl bych, že jen málokdy napíše dílo s přesahem, o jeho prodejnosti však není nutno diskutovat. V Nestydovi se tak kříží nešťastné osudy obou dvou tvůrců. Jak k tomu název vybízí, přiznám se na rovinu, že se stydím. Stydím se za to, že Hřebejk natočil film postrádající vše, co by měl opravdu dobrý film mít. Bez výjimky.

nestyda_4 nestyda_5

Do hlavní role byl obsazen všemi oblíbený Jirka Macháček, čímž byl vlastně uzavřen trojúhelník rovnice divácké jistoty, který by měl zajistit spokojenost všech. Není tomu tak. Svou roli muže, na kterého po letech manželství dopadá splín a svůj život řeší různými milostnými zálety a popíjením z placatky, pojímá jako hrozivě ňoumovitého medvídka. On není jen nějaký řidič, on je boyfriend. Možná by tím chtěl Hřebejk nastavit zrcadlo společnosti, ale kvůli Oscarově plytkosti a necharakternosti by to šlo až příliš těžko. Bez výjimky.

nestyda_6 nestyda_7

Velmi neblahým jevem, který filmem proplouvá v mnoha momentech, je využití celebrit. Režisér není jejich fellinovským soudcem, používá je jako filmové lampiony, které by jeho film měly učinit větším, přitažlivějším a lesklejším. Opak je pravdou. Přemíra jejich výskytu praští do očí, snaha o jejich nenápadné zamaskování ještě víc. Nejhůř se tento defekt projeví v momentě, kdy i Pavla Lišku považujete za hvězdně nastrčené cameo, ačkoliv se z něj vyklube nejpříjemnější část filmu. Pavel Liška se představuje v jedné ze svých civilnějších a komornějších rolí a sluší mu to.

nestyda_8 nestyda_9

Hřebejkovy filmy se již staly svébytným fenoménem české kinematografie. Než porovnávat s jinými, dochází k porovnání v jejich vlastní komunitě. Při pohledu na finanční zisky Hřebejkových filmů mě pak přepadá nepříjemný pocit, že v současné době už ani nezáleží na tom, jestli je jeho film kvalitní, nýbrž jaký má marketing (což ostatně platí všude). Zatímco poměrně povedený snímek U mě dobrý produkovaný Českou televizí zaostal, Nestyda se těší velkému zájmu. Proč? Přál bych si, aby to nebylo z důvodů, na které myslím. Kvůli Karlu Gottovi, kvůli Macháčkovi, kvůli sexu, kvůli efektivněji vlezlým spotům televize Nova. Je to nespravedlivé.

Stará stodola dobře hoří. Tahle nová určitě ne. Divil bych se, kdyby se vám povedlo rozžehnout byť jen maličký plamínek.

(3/10)