Robin Hood

13.5.2010 at 21:43  •  Posted in Recenze by

Historický film o kořenech mytické postavy ignoruje samotného Robina a zdůrazňuje intriky anglického dvora.

V dnešním Hollywoodu nenaleznete povolanější osobu k natočení historického velkofilmu, než je Ridley Scott. Autorsky je to výjimečný tvůrce, který se žánrově neomezuje. Hlavně má neopomenutelné zásluhy na reinkarnaci historické podívané. V roce 2000 nechal na plátnech kin bojovat za svou svobodu a pomstu gladiátora Decima Maxima a američtí akademici ho za to ocenili několika Oscary. Před pěti lety pak zachytil období křižáckých válek a spory mezi křesťanským a muslimským náboženstvím v Království nebeském. Především režisérský sestřih, který rozvinul vedlejší motivy, vytvořil fantastickou mozaiku tohoto problému. Když mu na stole přistál scénář Robina Hooda, mohli se všichni těšit. Nebo ne?

hood_2 hood_3

Mýtus o Robinu Hoodovi je už velmi starý a během staletí se dočkal nespočtu literárních podob a po vynálezu filmu i desítek kinematografických vizí. Zapsal se do povědomí lidí jako dobrácký zbojník ze sherwoodského lesa, který bere bohatým a dává chudým. Protože tak je to správně a lakomý a zlý král spolu s věrným notthinghamským šerifem mají dostat pořádně za vyučenou. S nataženým lukem a šípem připraveným k vypuštění byl postrachem. Aby se Ridley Scott a hlavně scenárista Brian Helgeland odlišili, zvolili oblíbenou cestu modernizace mýtu, zasazení do historie a reálného podaní roky přestylizovaného díla. Bohužel to v tomto případě znamená, že došly originální nápady a zajímavý příběh o zrodu nejslavnějšího zbojníka pojali jako spletité intrikánské spory okolo anglického trůnu, do nichž se anonymně vměšuje francouzský panovník. A Robin je toho svědkem a účastníkem – od smrti Richarda Lví Srdce po sjednocení bouřících se anglických šlechticů a boji s francouzskou armádou.

hood_4 hood_5

Pominu-li historické lapsy, které korunuje smrt Richarda Lví Srdce z rukou nešikovného kuchaře se samostřílem, trpí samotná legendární postava. Robin Hood je hlavně horlivým bojovníkem za svobodu lidu a sociální spravedlnost. K loupeži v zájmu lidu se sníží jen jednou. Tematicky se film snaží povzbudit k boji a vzpouře obyčejného člověka vůči nadřazené moci. „Povstaň a povstaň znovu, dokud se beránci nestanou vlky,“ zní motto, které Robin aplikuje.

hood_6 hood_7

Kdo by se těšil na legendární lukostřelectví, zklamou ho mračna digitálních šípů, které nenajdou oporu ani v šíleně nepřehledných bitvách muže proti muži. Možná měli i nějakou choreografii, ale spousty pobíhajících statistů, cákající voda nebo kameraman John Mathienson dělají, co mohou, aby to pečlivě zatajili. Robinovi dovednosti s lukem a šípem se omezili na několik málo scén, z nichž jediná vizuálně poutavá, známá i ze všech upoutávek, má kořeny v Costnerově variaci na Robina Hooda. Nicméně i Robin častěji bojuje mečem.

hood_8 hood_9

Záplava velkých hereckých jmen, od Marka Stronga, jehož hvězda strmě stoupá s Sherlockem Holmesem a Kick-Assem, přes Williama Hurta až ke Cate Blanchett a Russellovi Croweovi slibuje kvalitní podívanou. Když ovšem nejsilnější článek, Russell Crowe, podává jeden z nejslabších výkonů své kariéry, jako domino se hroutí i všechno ostatní. V mnoha momentech je jen reminiscencí svých dřívějších postav v čele s Maximem Decimem. Robin v jeho podání je průměrným, nezajímavým lukostřelcem, jehož nevyhnutelný románek s Lady Marion smrdí vynuceností a nevěrohodností. Nemůže za to sám. Cate Blanchett po vzoru moderních trendů hraje sebevědomou, nezávislou a boje schopnou ženu (reminiscence královny Alžběty), navíc, nic osobního, víc než Crowe působí ve své roli staře. Tahle její póza samostatné ženy je ještě akceptovatelná, když se musí po deset let starat o rozlehlé hospodářství. Když ale v závěrečném boji oblékne rytířský úbor a v čele své vlastní armády vyjede do útoku, budí stejně nechtěný smích jako horliví Francouzi hrnoucí se do bitvy, která, jak si nevšimli, ještě nezačala.

hood_10 hood_11

Ridley Scott udělal velký přešlap. Řemeslně je sice Robin Hood dobrý, svůj styl za léta pořádnou vybrousil, ale tentokrát je až otupělý. Neinvenčnost se střídá s rutinními záběry a legenda o Robinu Hoodovi dostává na frak. My totiž nesledujeme příběh Robina Hood, na toto jméno si film nemůže dělat nárok, možná tak na Robin Begins (Robin začíná).

(4/10)