Čertova nevěsta

28.4.2011 at 20:53  •  Posted in Recenze by

Nová Troškova pohádka je výpravná a na pohled atraktivní, příběhově však nezáživná a ohraná.

Zdeněk Troška. Jméno, které snad není třeba příliš představovat. Režisér několika úspěšných a dnes již kultovních pohádek – O princezně Jasněnce a létajícím ševci (1987), Princezna ze mlejna (1994), Z pekla štěstí (1999), proslavil se zejména v 80. letech komediální trilogií Slunce, seno… V posledních letech nás oblažil trojdílným Kameňákem, při němž mnohým doslova zkameněl úsměv na rtech, návštěvnost prvního dílu (2003) byla však téměř půlmilionová.

nevesta_2 nevesta_3

Nyní přichází Troška jako spoluscenárista s Čertovou nevěstou, která se inspiruje málo známou pohádkou Boženy Němcové Spravedlivý Bohumil. Původní násilnou a hororovou zápletku Troška přetavil, jak sám říká, do poklidné, úsměvné, rokokově laděné pohádky. V tom však tkví samotný problém filmu. Dějová linie Nevěsty je tak ohraná, že scénář byl asi napsán o polední pauze. Královna (Sabina Laurinová) nemůže mít děti, proto se upíše peklu a narodí se jí dcera Štěpánka (debutanka Eva Josefíková), která však v den svých osmnáctých narozenin propadne Luciperovi (démonický František Němec). Do princezny se zamiluje poddaný Štěpán (nováček Václav Šanda) a hodlá se o svou lásku bít. Od čerta (v zelené kamizole, jak jinak, že) dostane tři úkoly (jak jinak, že), které musí splnit, aby Štěpánku zachránil. Aby na to nebyl sám, pomůže mu poustevník (tlustý, jak jinak, že), cestu mu zkříží zlá čarodějnice (stará a ošklivá, jak jinak, že) a ochrannou ruku nad ním drží socha svaté Kryšpíny (konečně inovativní prvek!).

nevesta_4 nevesta_5

Herecky je na tom mladý zamilovaných pár poněkud mizerně. Josefíková je sice tvář neokoukaná a pěkná, ovšem výkonem nepřesvědčivá. Šanda se pořád šklebí (jeho horní dásně si užijete do sytosti), tváří se poměrně přiblble a naivně, což by se hodilo, kdyby hrál hloupého Honzu, jeho postava však spadá spíše do kategorie chytrý a nebojácný. Klacky (spíše tedy balvany) jim pod nohy hází špatné dialogy, které nesnese ani pohádka, jež má právo být dětská, naivní a romantická, ale ve výsledku jsou repliky až moc prostoduché a křečovité. Nutno dodat, že Laurinová je stále kost a slušela by jí spíše negativní role, protože její hlas je někdy až úžasně ďábelský, viz její role královny v Z pekla štěstí.

nevesta_6 nevesta_7

Velmi slušné jsou v Nevěstě digitální triky, ať už hýbající se a mluvící socha sv. Kryšpíny či různá kouzla. Nevěrohodně však působí herci, jež mají v rámci příběhu zestárnout o 20 let. Kostýmy jsou však nádherně bohaté a načančané, jako lokace posloužily krásné české zámky Ploskovice a Buchlovice. Hudební doprovod k filmu složil Troškův dvorní skladatel Miloš Krkoška. Hudba je to na české (filmové) poměry kvalitní a příjemně doplňuje scény, lehce otravný je nasládlý leitmotiv, který se opakuje příliš.

nevesta_8 nevesta_9

I když je Čertova nevěsta příjemná na pohled, začíná akční dynamickou scénou lovu, ve výsledku je však sterilní a nudná (dobrá je ale scéna s princi na zásnubním plese) s nevýraznými mladými herci a obhroublými vtipy o „ptákách“, protože podle Trošky by se u pohádky měli bavit i dospělí. Tuto pohádku si o svátcích pustíte s chutí jen těžko, já dám raději přednost té obyčejné nedělní s papundeklovými kulisami, která má ovšem zajímavou zápletku, je skutečně vtipná a není divným mixem rádoby jemného (legrácky okolo sv. Kryšpíny) a vulgárního humoru, zasazeného do už tolikrát viděného příběhu o peklu a třech úkolech, jejichž řešení je zcela nelogické a obsah pekelné smlouvy zmatený.

P.S. Čert ji vem a odnes někam do dalekých videopůjčoven.