Total Recall

16.8.2012 at 15:29  •  Posted in Recenze by

Kdo by se nechtěl jednoho dne probudit jako někdo jiný. To si myslel i Douglas Quaid, ovšem až do chvíle, než po něm začali střílet.

To by nebylo, aby hrdina filmu Total Recall Douglas Quaid neměl obyčejný život. Země podlehla rozsáhlé chemické apokalypse a zůstávají už jen dvě místa vhodná k žití – Spojená federace Velké Británie a Kolonie na druhé straně zeměkoule. Douglas pracuje v továrně, bydlí v omšelém bytě v Kolonii a má půvabnou manželku s tváří Kate Beckinsale. Pořád ale trpí pocitem, že mu v životě něco chybí, a děsivé noční můry tomu vůbec nepomáhají.

Rozhodne se tedy vyhledat známou firmu Rekall, která pomáhá podobným nešťastníkům utéct ze všednosti pomocí krátkého výletu do imaginárního světa, kde mohou být, kýmkoli si zamanou. Douglas si vybere roli tajného agenta, ale proces se nečekaně zvrtne – do místnosti vtrhnou ozbrojení specialisté a od té doby už nic není ani zdaleka obyčejné. Douglas jen pomalu odhaluje pozadí celé situace a stává se bojovníkem odboje vedeného proti absolutistické vládě kancléře Cohaagena. Veden spolubojovnicí za práva obyvatel Kolonie Melinou (Jessica Biel) se vydává za vůdcem povstaleckého hnutí, aby společně s ním pomohl zabránit Cohaagenovi uskutečnit okupaci a vyhubení obyvatel Kolonie. Jen by bylo užitečné, kdyby měl trochu páru, co to dělá a především – kdo vlastně je.

Smrtonosný Total Recall

Remake slavného trháku z roku 1990 si nebere servítky a jeho jednoznačným záměrem je „zastaralou“ verzi překonat. Otěže nad ním přebral Len Wiseman, mladý dynamický režisér, který stojí za čtvrtým dílem Smrtonosné pasti. Hlavní dění přemisťuje z Marsu na Zem, což je převažující trend poslední doby – aby byl divák ději o něco blíž (nějak se to musí zařídit, když už není film vybaven 3D).

Země ve filmu opravdu došla značných změn, postapokalyptický svět se podařilo ztvárnit vskutku náramně. Výprava je opravdu monumentální a hýří speciálními efekty, až pixely lítají. Číslem jedna je v tomto ohledu obrovský výtah vedoucí skrze Zemi a převážející obyvatele Kolonie za prací do Federace a zpět. Dokonale ilustruje odtrženost obou světů a vizuálně je rozhodně nejzajímavější záležitostí filmu. Co ale vložili tvůrci do výpravy, to ubrali na scénáři.

Hlavně nepřestávat střílet

Nastíněný děj sice vypadá lákavě, ale musí se umět „postavit“, a to se v případě nové verze Total Recall moc nepovedlo. Na plátně se v podstatě odehrává několik desítek sekvencí „běhej-střílej-běhej-střílej-projeď se autem-střílej“. Napětí se ztrácí v nedohlednu, ačkoliv každá podjednotka děje má svoje vizuální kouzlo – jednou se projedeme auty přilepenými k silnici za střechu, podruhé si zahrajeme tetris a pak zas zažijeme parkour s Kate Beckinsale. Všechno moc hezké, ale ve výsledku nuda.

Colin Farrell je pro postavu hlavního hrdiny ideálním představitelem. Za poslední roky předvedl, že má skutečně široký herecký rejstřík a role oblouzněného drsného chlapečka mu sedí jako po zuby ozbrojený zadek na hrnec. Po boku má dvě krásné ženy – první z nich je již zmiňovaná Kate Beckinsale v roli Quaidovy falešné manželky Lori.   Kate si konečně zahrála zápornou postavu a je vidět, že se v tom sadisticky vyžívá, její výraz bezcitné mrchy vás neopustí po celých 121 minut. Zatímco Jessica Biel je „ta hodná“, futuristická partyzánka, která se snaží Douglasovi oživit paměť. Obecně jde asi o nejméně protivnou roli Jessicy Biel a vedle Colina Farrella se dobře vyjímá. Kočičí rvačka hodné a zlé holky je už jenom třešničkou na dortu.

Colin není Arnie

Aby nebylo málo hvězd na stříbrném plátně, na pár chvil spatříme i vůdce odboje s tváří Billa Nighyho, který ale bohužel nezískal příliš prostoru. Obecně je herecké obsazení moc příjemné a k filmu dobře ladí, a je jedno, že tam není Arnold – tohle je totiž jiný Total Recall.

Je to Total Recall, který od dob svého dvacet let starého protějšku udělal pár kroků kupředu, a to především mluvím o záměru přestěhovat děj na Zem a dát si záležet na perfektní výpravě. Krok zpět je ale mnohem významnější – děj se nedaří udržet a nepomůžou tomu ani technické vychytávky, působivé přestřelky nebo zmatený výraz Colina Farrella. Byl to tedy hezký nápad, ale je vidět, že není radno vytahovat se na staré dobré trháky. Tenhle Total Recall prostě není lepší a lepší nebude. Možná tak za dalších dvacet let.

(5/10)

Jak to vidí Mary:

Wiseman je lišák a půjčuje si leckde. Ve výsledku to není žádná tragédie, protože dokázal prvky z Minority Report, Blade Runnera a původního TR zručně zkombinovat, aniž by však vytvořil jakýkoliv zárodek kultovního filmu. Akce je velmi solidní (bitka v Recallu, honička na dálnici, změna gravitace v Zeměpádu), ale dechberoucí scény nečekejte.    Charismatický Cranston (Walt z Perníkového táty) na minimálním prostoru předvádí maximální výkon, Farrell je obstojný, ale s ženami je to už o dost horší – otravná domina Beckinsale, extrémně nevýrazná a mdlá Biel. A těch nesmyslů – časovač bomby (na konci), stejný čas v Austrálii i Anglii a vlastně i zápletka – dělníci by se dali zabít rychleji a úsporněji.    125milionový rozpočet je na filmu vidět – vizuální efekty jsou skutečně velmi zdařilé, ale stávají se jen kulisou nevzrušivého příběhu. Lehce otravná je hudba, zdá se totiž, jako kdyby skladatel Harry Gregson-Williams znal snad jen kontrabasy nebo něžný klavírek. Finální klišé je trapné, jenže co od scenáristů Ultraviolet nebo Útěk na Horu čarodějnic čekat. 65 %.

Kristýna Lexová
Latest posts by Kristýna Lexová (see all)