Preview: Nymfomanka – definitivní erotika Larse von Triera

9.12.2013 at 20:25  •  Posted in Svět filmu by

Na Boží hod, přímo uprostřed vánočních svátků, odbude si svou světovou premiéru nejnovější experiment dánského rebelanta Larse von Triera. Muž, jehož díla už bezmála třicet let fascinují jeho fanoušky i odpůrce, se vydal vstříc pravděpodobně největší výzvě své kariéry.

Nymfomanka se zpočátku uvedla jako „erotická Odyssea“ pečlivě zkoumající ženskou sexualitu. Z každého dalšího střípku reklamní kampaně ale začíná být patrné, že spíš budeme mít co dočinění s pokusem o takřka definitivní autorskou vizi, v níž bude zářící hvězda sám von Trier – jeho inspirace, touhy a hlavně vášně.

Po Antikristovi pověst buřiče už asi Larsi Von Trierovi nikdo neodpáře. Neměli bychom ale zapomínat, že nekonformnost sahá až na samý počátek jeho velmi plodné a podnětné filmografie. Ztěžka lze očekávat snadno stravitelné snímky od muže, který za své největší inspirace považuje Andreje Tarkovského a Carla Theodora Dreyera, jenž proslul jako tvůrce neschopný zbytečně otupujících kompromisů ve svých dílech. Nymfomanka se profiluje jako pomyslný vrchol režisérovy vzpurnosti, opravdu se s ní chystá otestovat limity současné kinematografie.

nymfomanka_2

Životopis sexuálních zkušeností

V režisérském sestřihu posledního dílu trilogie deprese (Nymfomance předchází zmíněný Antikrist a Melancholie) uvidíme nesimulované sexuální scény a stopáž podle posledních zpráv přesáhne pět a půl hodiny. Film bude do kin nejprve uveden ve dvou částech, z nichž každá obsahuje čtyři kapitoly ze života ústřední postavy nymfomanky Joe, kterou ztělesnila Charlotte Gainsbourg. V retrospektivně vyprávěném příběhu nám odhalí své strastiplné sexuální eskapády od útlého mládí až po současnost. Vzpomínkám situovaných mezi 70. léta až do současnosti bude naslouchat Seligman (Stellan Skarsgård), muž, který zubožené Joe v nejhorší chvíli pomohl. Jak nám napovídají krátké ukázky, tzv. „appetizery“, jednotlivé kapitoly budou stylisticky výrazně odlišné. Kapitola The Compleat Angler se představuje aluzí na Tarkovského Solaris, úsek nazvaný Mrs. H je natočen s poměrem stran 1,85 : 1 a Delirium je dokonce černobílé.
V jak epické šíři je Nymfomanka pojatá napověděla už jenom samotná reklamní kampaň. Přímo se nabízí říci, že se pomalým tempem blížila ke grandióznímu vyvrcholení. Šeptandu o kontroverzi odstartoval vkusně minimalistický plakát, který časem nahradilo čtrnáct „character posterů“ zachycujících hlavní postavy při pohlavním styku, většinu při orgasmu. Hodí se poznamenat, že se propagační materiály mohou opírat o poměrně velká herecká jména – mezi ně patří kromě Charlotte Gainsbourg i Shia LaBeouf, William Dafoe nebo třeba Uma Thruman. Avšak appetizery slavnými tvářemi šetří. Stejně tak činí i rozmanitý trailer, jehož dynamika podle všeho dolehla i k uším mainstreamového diváka.

nymfomanka_3

Otevřený film s nejsilnější nepřístupností

Lars von Trier ale po Antikristovi moc dobře ví, že kontroverze mainstreamové publikum nakonec od návštěvy kina přeci jen odradí. Nymfomanka bude v Americe uvedena s nejpřísnější přístupností NC-17 a režisérský sestřih se bude nejspíš promítat v malém okruhu kin s přístupností unrated. Hovoří se také o festivalu v Cannes, světová premiéra ale Nymfomanku předurčuje jen k promítání mimo soutěž. U nás dostaneme možnost spatřit první část již 26. prosince. Vánoční premiéra je produkční kalkulace, tvrdí jedni. Druzí poukazují na výjimečné okolnosti, díky kterým film uvidíme jako jedni z prvních na světě (před námi je jen Dánsko a Španělsko).

Pochopitelně, jakýkoli diskurz o Nymfomance se musí dotknout pornografických scén, jejich provedení, účelu a otázky nepostradatelnosti v kontextu celého projektu. Společnost Zentropa, kterou Lars von Trier založil s producentem Peterem Aalbæk Jensenem, už v minulosti s pornografickým filmem koketovala. Je jedinou filmově produkční společností, jež má na kontě jak nominace na Oscara, tak nominace na ceny „dospělých filmů“ AVN. Nymfomanka, přestože zobrazuje nesimulovaný sex, rozhodně netouží po prostém zařazení do žánru postaveném na konceptu fantazií vytržených z vyprávění.

Dá se předpokládat, že Lars von Trier sexuálních scén neužije jako šokujícího přídavku, přirozeně je včlení do příběhu a tím je zbaví přirozeně stimulujícího účinku. Podobné pokusy jsme v minulosti mohli zaznamenat například ve filmu Devět písní Michaela Winterbottoma nebo v ambiciózních pornografických „crossoverech“ počátku 80. let. Vzhledem k angažmá mezinárodních hereckých hvězd, které netouží účasti v pornografických scénách, některé detailní akty budou dílem vizuálních efektů, respektive zkombinování těl herců a hereček dospělých filmů s hlavními představiteli.

nymfomanka_4

Ojedinělost celého díla stvrzuje režisér prohlášením, že s Nymfomankou hodlá stvořit nový filmový žánr – disgressionismus. Jeho podstatou by mělo být odpoutání jednotlivých kapitol od hlavního tématu či dějové linie. Případné další dotazy si musíme schovat až do kina. Lars von Trier poslední roky odmítá poskytovat interview a tím jen přiživuje šuškandu o zážitku, který v nás bude dlouho doznívat.

Marek Koutesh