2013: Gravitační síla filmů

14.1.2014 at 21:42  •  Posted in Svět filmu by

Celý rok jsme na to čekali a teď už víme, jaká filmová díla roku 2013 byla v našich kinech ta nejlepší! Redakční žebříček vyhrála:

 

1. Gravitace

  Držíte se pevně? Ani nemusíte, vaším spojencem je síla, která protagonistům nejlepšího filmu loňského roku dělala velké starosti. Alfonso Cuarón prokázal svůj velký talent, když opakuje úspěch, jaký měl s Potomky lidí, tentokrát navíc s půlmiliardovými tržbami v kinech. Nová podoba režijní práce, herci zvykající si na limitovaný prostor pro fyzické hraní (sugestivní výkon Sandry Bullock) a vizuální triky, které svým nasazením a pohlcujícím účinkem znamenají velký skok pro kinematografii. Vzhůru do vesmíru a ještě dál!

nejlepsi_filmy_2013_gravitace

RECENZE Gravitace>>>

 

2. Nespoutaný Django

  Bylo to v lednu, dnes již před dlouhou dobou jednoho roku, kdy Quentin Tarantino ukázal a zase jednou připomněl, jak napsat scény, v nichž se humor mísí s napětím a gradace vypjatých momentů je na úplně jiné úrovni než u tuctových dramat. Krom toho se jedná o další výraz westernové revitalizace s Tarantinovými oblíbený exploatačními motivy, která se vysmívají rasismu. Nezapomeňte, „D“ se nevyslovuje.

nejlepsi_filmy_2013_nespoutany_django3

RECENZE Nespoutaný Django>>>

 

3. Sviňák

  Skotsko je drsná země a jestli jim tam projde ono referendum o samostatnosti, bude na diplomatické scéně pěkně dusno. Ale možná byl Bruce Robertson jen unikátní individuum, každopádně film na motivy knihy Irvina Welshe (ehm…Trainspotting…ehm) je jednoznačně psychotický zážitek, v němž se fetuje, souloží a hlavně zneužívá policejní moc, jak je den dlouhý. James McAvoy si nejprve zahrál řádně vyšinutou postavu v Transu a pak exceloval v této černohumorné drobnosti.

nejlepsi_filmy_2013_svinak

RECENZE Sviňák>>>

 

4.-5. Mistr

  Vysoké umění i řemeslná preciznost se pojí v trpělivé studii dvou duší v režii P. T. Andersona, který se inspiroval v příběhu zrodu scientiologické církve a zasadil pod vliv schopného guru v podání přesvědčivého Phillipa Seymoura Hoffmana zuboženou lidskou duši, která se po návratu z armády marně přizpůsobuje konzumně uhlazenému, spořádanému a pokojnému životu. Toho si zahrál Joaquin Phoenix, herecký unikát, který nedávno blafoval se svým odchodem z branže, což by byla škoda vzhledem k jeho výjimečnému projevu.

nejlepsi_filmy_2013_mistr

RECENZE Mistr>>>

 

4.-5. Walter Mitty a jeho tajný život

  Fotografie zachycuje esenci života právě tehdy, když nám neustále uniká z dosahu. Obdivuhodně zpracované poselství o síle okamžiků, které je nutné prožít, nikoli archivovat, se zrodilo v nejvážnějším filmu režisérské kariéry komika Bena Stillera. Film o snílkovi, který vídá velké věci jenom ve svých představách, zatímco jeho život zůstává malý, je prodchnut stejně povzbudivou náladou oprostit se vlastních limitů a vyrazit něco zažít, jako první díl Hobita. Rozjede se tak, že na budování virtuální image zapomene a všechny námitky proti kýčovitosti hodí do móře.

nejlepsi_filmy_2013_walter_mitty2

RECENZE Walter Mitty a jeho tajný život>>>

 

6.-9. Hobit: Šmakova dračí poušť

  Dvě třetiny cesty za námi, tři sta dvacet prosezených minut a lavina neskutečného dobrodružství ve Středozemi se stále zdá nevyčerpatelná. Tentokrát nám Peter Jackson nabídl jízdu v sudech kombinovanou s mistrovstvím v lukostřelbě, několik příbuzných strašlivé Oduly a samozřejmě vyjednávání s drakem, které probíhalo za vysokých teplot a zvučného hlasu Benedicta Cumberbatche. Pohádkovost a komediálnost jsou sice na ústupu, ale je neuvěřitelné, jak nabitými události dovedl tým kolem Jacksona vyplnit krátké dobrodružství hobita, trpaslíků a čaroděje.

nejlepsi_filmy_2013_hobit_smakova_draci_poust

RECENZE Hobit: Šmakova dračí poušť>>>

 

6.-9. Kapitán Phillips

  Mořské vody sice nejsou nebezpečným územím jako v dobách středověku a novověku, i tak se ale musí posádky bát střetu s novodobými verzemi pirátských legend. Letos se nám připomněli dvakrát, poprvé v úsporném a vyjednávacím provedení dánského Únosu, posléze Paul Greengrass přeměnil další nedávnou historickou událost v živoucí a autentické umění, thriller, kde jsme rádi ve společnosti kapitána Toma Hankse.

nejlepsi_filmy_2013_kapitan_phillips

RECENZE Kapitán Phillips>>>

 

6.-9. Lásky čas

  Vánoční stálice Láska nebeská získala souputníka pro valentýnské či prvomájové dny. Richard Curtis se po vzrušujícím, zábavném a neortodoxním pobytu na palubě Pirátů na vlnách vrací k čistšímu zpodobnění romance, byť tentokrát udělal úkrok k žánru sci-fi, když sympatického mladíka Domhnalla Gleesona nechá cestovat v čase, aby mohl svůj romantický vztah s překrásnou Rachel McAdams postupně ladit k dokonalosti, byť by to měl být třeba opakovaný první sex. Kromě partnerské romantiky si najde čas i na citlivé rodinné drama, kdy se ukáže, že možná celou dobu šlo spíš o vztah syna a otce.

About Time

RECENZE Lásky čas>>>

 

6.-9. Star Trek: Do temnoty

  Hvězdné války jsou v dobrých rukou. J. J. Abrams, kterého společnost Disney získala pro zfilmování sedmé epizody Star Wars, letos dokázal, že pro vyvážené sci-fi dobrodružství má dostatek nápadů. Navíc ve druhém Star Treku předvedl nejatypičtější podobu remaku a sympatie s postavami dokázal vybudit i u toho, kdo se s fenoménem dlouhého a blaženého života nijak nepřátelí. Ikonický padouch, fantastické akční scény a plno emocí.

nejlepsi_filmy_2013_star_trek_do_temnoty

RECENZE Star Trek: Do temnoty>>>

 

10. Spring Breakers

  Jarní prázdniny kritickou optikou Harmonyho Korinea jsou audiovizuální energickou bombou, která dělá z bývalých disneyovských hvězdiček málem coury a mládež v ní vystupuju jako smyslů zbavené stádo zvířat, pro níž je zbytek školního roku pobytem v kleci. Drzé, provokativní, zábavné ve své nadsázce, překvapující svými nápady, jako použití Britney Spears v pozici idolu protagonistů, kteří za zvuků její hudby nejraději kradou, mlátí lidi a radují se ve svých růžových kuklách s kvéry v rukou.

nejlepsi_filmy_2013_spring_breakers

RECENZE Spring Breakers>>>

 

Adam Fiala a svět filmu 2013

nejlepsi_filmy_2013_12

TOP 10

1. Gravitace

2. Lásky čas

3. Spring Breakers

4. Jen Bůh odpouští

5. Lincoln

6. Lore

7. Star Trek: Do temnoty

8. Wolverine

9. Walter Mitty a jeho tajný život

10. Pacific Rim

Nevešlo se: Konzultant, Únos, Před půlnocí, Velký Gatsby, U Konce světa, Omar, Futurologický kongres, Bídníci, Byzantium

Komentář k výběru nejlepších filmů: Mimo kinodistribuci: Short Term 12

Nejlepší český film: Jako nikdy

Nejlepší použití 3D: Jack a obři, Pacific Rim

Nejoblíbenější soundtrack: Hobit: Šmakova dračí poušť, Velký Gatsby

Nejoblíbenější filmová scéna: Radiové spojení doktorky Stoneové se Zemí a neznámým člověkem se psem a dítětem v Gravitaci

Nejhorší snímky roku aneb filmové smetiště: Babovřesky, Hledá se prezident, Jedlíci aneb sto kilo lásky, Kovář z podlesí, Husiti, Jeníček a Mařenka, Hurá na Francii, R.I.P.D. – URNA

Nejzbytečnější pokračování aneb celuloidová facka: Smrtonosná past: Opět v akci

V roce 2014 vyhlížím: Noe, X-Men: Budoucí minulost, Her, Hobit: Tam a zase zpátky, Grandhotel Budapešť

 

Marie Dostálová a svět filmu 2013

nejlepsi_filmy_2013_13

 TOP 10

1. Velká nádhera

2. Nespoutaný Django

3. Hobit: Šmakova dračí poušť

4. Světová válka Z

5. Walter Mitty a jeho tajný život

6. Star Trek: Do temnoty

7. Nevědomí

8. Život Adele

9. Vedlejší účinky

10. Mistr

Nevešlo se: 30 minut po půlnoci, Elysium, Gravitace, Hluboko, Hon, Jeníček a Mařenka: Lovci čarodějnic, Kapitán Phillips, Lincoln, Nic nás nerozdělí, Nymfomanka, část I., Pacific Rim – Útok na Zemi, Spring Breakers, Zmizení

Komentář k výběru nejlepších filmů Zatímco řadě žebříčků vévodí Rivalové nebo Gravitace, tak mě tyto filmy lehce minuly a do užšího výběru se nevešly. Dechberoucí záběry planety Země a promyšlené použití 3D mě emotivně nedokázaly strhnout. Sportovní drama Rivalové pak považuji pouze za mírně nadprůměrné řemeslo, v němž Ron Howard chytře pospojoval atraktivní motivy. Nejlepším filmem se pro mě stala Velká nádhera, ale to až po druhém zhlédnutí, kdy se mnohem lépe daly vstřebat velmi rychlé slovní přestřelky a různá gesta a momenty, které spoludotváří smutně radostný příběh o ničem a o všem s vynikajícím soundtrackem. Začátkem roku se do kin vřítil na voze se stoličkou lovec lidí a jeho osvobozený parťák Django. Krev nikdy nebyla čer(ve)nější a boj o lásku osudovější a zároveň Dvtipný (D is silent). Siegfried našel svou Broomhildu a Tarantino způsob, jakým oživit westernový žánr. Soderbergh natočil sofistikované drama Vedlejší účinky z prostředí farmaceutického byznysu se skvělými hereckými výkony a nečekanými zvraty. Z žánru sci-fi patřily mezi nejlepší snímky Star Trek: Do temnoty, kdy J. J. Abrams bodoval i napodruhé, dále temná vize budoucnosti Světová válka Z s mrazivou aurou, ustaraným Pittem a nebezpečně rychlými zombíky plus Nevědomí zásluhou vtahující atmosféry a přesvědčivého Cruise. Fantasy spektáklem roku se stal druhý Hobit, který nabídl drsnější a akčnější scény, méně dětinského humoru, který byl však vykoupen značnou dávku machrujícího Legolase. Nečekaným překvapením konce roku se stala komedie Walter Mitty a jeho tajný život, která mě donutila se usmívat skoro po celou dobu stopáže. Artovky Mistr a Život Adele ve mně ještě dlouho rezonovaly.

Mimo kinodistribuci: Wadjda (MFF Karlovy Vary), West of Memphis, Drogová válka, Berserk: Golden Age Arc III – Descent, Marina Abramovic: The Artist Is Present

Nejlepší český film: Letos moc nebylo z čeho vybírat. Z dokumentů mě nejvíc zaujal Show!

Nejlepší použití 3D: Gravitace, Star Trek: Do temnoty

Nejoblíbenější soundtrack: Velká nádhera, Nespoutaný Django, Hobit: Šmakova dračí poušť

Nejoblíbenější filmová scéna: Úvodní večírková scéna ve Velké nádheře. Takovou energii a živočišnost umí jen Sorrentino. Potom scéna se sudy v Hobitovi a ještě: I count six bullets nigga. -I count two guns, nigga.

Nejhorší snímky roku aneb filmové smetiště: Dredd, Epizoda ze života sběrače železa, Mládeži nepřístupno, Nádherné bytosti, Vášeň

Nejzbytečnější pokračování aneb celuloidová facka: Žádný mizerný sequel jsem neviděla.

V roce 2014 vyhlížím: Exodus, Hobit: Cesta tam a zase zpátky, Noe, Jupiter vychází, X-Men: Budoucí minulost. Z indie scény: Calvary

 

Vašek Voslář a svět filmu 2013

nejlepsi_filmy_2013_14

TOP 10

1. Zmizení

2. Gravitace

3. Vedlejší účinky

4. Kapitán Phillips

5. Nic nás nerozdělí

6. Muž z oceli

7. Nespoutaný Django

8. Walter Mitty a jeho tajemný svět

9. Trans

10. Terapie láskou

Nevešlo se: Nejvyšší nabídka, Rivalové, Oblivion, Elysium

Komentář k výběru nejlepších filmů: S kvalitními filmy to bylo loni v kinech výjimečně napínavé. Ne snad, že by do poslední chvíle hrozila absence aspoň desítky povedených počinů. Minimálně o nejlepších pěti v tomto žebříčku se však dá z různých úhlů pohledu tvrdit, že napínaly nervy někdy až k prasknutí. Denis Villeneuve na to šel cestou poctivého psychologického a geniálně gradovaného thrilleru a zasloužil si srovnání s žánrovými skvosty, jako je Mlčení jehňátek či Sedm. Dvěma hrdinům ve svém Zmizení zavařil tak hutnou atmosférickou polívku, že se zvedal kufr i silným povahám. První místo letos vyloženě nezáří dokonalostí, ale zařezává se do podvědomí na dlouhou dobu. Gravitace Alfonsa Cuaróna má na pohled k dokonalosti blíže a mexický puntičkář v ní předvedl audiovizuálně výjimečnější podívanou. Co se však týče příběhu, eskalace napětí a dalších pro filmové drama nezbytných prvků zůstal přeci jen v souhrnu o kousek pozadu. Druhé místo je nicméně o to pěknější, že mu na záda dýchá promyšlený majstrštyk Stevena Soderberga Vedlejší účinky. Další drama, další psycho, další thrill, a tentokrát sotva experimentální a tím spíš pozoruhodný příspěvek od jinak nevyzpytatelného tvůrce. Pod stupni vítězů je neselhávající Paul Greengrass, který v dalším docudramatu s přehledem ošéfoval příběh somálskými piráty na hranu přežití tlačeného Kapitána Phillipse v podání (opět oscarového?) Toma Hankse. Pětici uzavírá nejen emocionální tsunami v dalším snímku podle skutečné události Nic nás nerozdělí. Druhá polovina žebříčku už je žánrovou směsicí. Muž z oceli si zaslouží pěkné umístění za zdaleka nejlepší komiksovku roku, Django za zdaleka nejpříběhovějšího Tarantina historie. Ben Stiller a jeho Walter Mitty i Danny Boyle v Transu si s diváky pořádně pohráli, každý pěkně po svém a oba dva nesporně s úspěchem. A naposled by nikomu neměla ujít nejlepší (bez ohledu na to, že někdy přeceňovaná) romance loňska – Terapie láskou.

Mimo kinodistribuci:

Nejlepší český film:

Nejlepší použití 3D: Gravitace

Nejoblíbenější soundtrack: Walter Mitty a jeho tajemný svět, Muž z oceli

Nejoblíbenější filmová scéna: Jízda do nemocnice v závěru Zmizení.

Nejhorší snímky roku aneb filmové smetiště: Mortal Instruments: Město z kostí, Violet a Daisy

Nejzbytečnější pokračování aneb celuloidová facka: G. I. Joe 2

V roce 2014 vyhlížím: Jupiter vychází, Tomorrowland, Sin City: Dáma, pro kterou se zabíjí

 

Kamila Steinbachová a svět filmu 2013

nejlepsi_filmy_2013_15

TOP 10

1. Sviňák

2. Kapitán Phillips

3. Walter Mitty a jeho tajný život

4. Hořící keř

5. Star Trek: Do temnoty

6. Thor: Temný svět

7. Iron man 3

8. Mistr

9. Hon

10. Před půlnocí

Nevešlo se: Království lesních strážců, Hobit: Šmakova dračí poušť, Vedlejší účinky, Rivalové, Lincoln, Velký Gatsby

Komentář k výběru nejlepších filmů: Kdyby se mě někdo pár měsíců zpátky zeptal, který snímek bych označila filmem roku 2013, bez váhání bych odpověděla Hořící keř. Závěr roku však znamenal doslova filmové žně a můj výběr výrazně poznamenal. Na samý vrchol jsem se po úvaze rozhodla dosadit adaptaci Irvina Welsche Sviňáka. Ze všech letošních snímků ve mne zanechal největší emocionální odezvu. Body navíc sbírá také svou originalitou a nekompromisním přístupem. Druhé místo obsadil Kapitán Phillips, který po celou stopáž nenechá nebohého diváka ani vydechnout. I přes jednotu místa, času a děje se navíc zdařil společenský přesah. O mnoho pohodovější je třetí Walter Mitty, který dokáže skrz plátno přenášet radost z poznávání nového. Až čtvrtý se nakonec umístil Hořící keř Agniezsky Holland, který je skvostnou dobovou výpovědí a jedním z nejlepších porevolučních českých filmů. Následuje můj „malý geekovský tandem“. Blockbustery se letos až na výjimky obecně hodně povedly. Nejvíce mne nakonec zaujal nový Star Trek, který překonává jedničku a boduje nejen bezchybným vizuálem, ale rovněž vykreslením vztahů mezi postavami a charismatickým záporákem. Thor s Iron Manem to mají po Avengers trochu těžké, protože do pokračování nadupané týmovky je těžko něco dokáže trumfnout. Nicméně Shane Black natočil Iron Mana 3 jako výbornou komedii. Stark fungoval v marvelovském univerzu od začátku hlavně jako ta hláškovací postavička, a tak se nejhravější Iron Man stal zároveň tím nejlepším. Zlepšení oproti předchozímu dílu platí i pro Thora, který taktéž přidal na vtipu i akci a působí mnohem vyváženěji než jednička. V závěru žebříčku se obracím poněkud jiným směrem. Filozoficky laděného Mistra pro mne byla radost sledovat díky (takřka) oscarovým hereckým výkonům a zajímavému obsahu dialogů. Dánský Hon s Madsem Mikkelsenem je pak nejlepší civilní drama loňského roku. Desítku uzavírá romantika Před půlnocí, kterou upřednostňuji před ještě lépe divácky přijímaným Lásky čas. Vztahová konverzačka je možná méně idealistická než nová Curtisovka, avšak pro mne díky tomu i daleko přínosnější.

Mimo kinodistribuci: Stokerovi, Sobecký obr, Justice League: The Flashpoint, Paradox, Knězovy děti, 11.6

Nejlepší český film: Hořící keřNejlepší použití 3D: Hobit: Šmakova dračí poušť, Star Trek: Do temnoty

Nejoblíbenější soundtrack: Walter Mitty a jeho tajný život, Iron Man 3, Hobit: Šmakova dračí poušť, Star Trek: Do temnoty, Sviňák

Nejoblíbenější filmová scéna: Cameo Steva Rogerse v Thorovi

Nejhorší snímky roku aneb filmové smetiště: Gangster Squad: Lovci mafie, Jeníček a Mařenka: Lovci čarodějnic, Hostitel, Jen Bůh odpouští, Pacific Rim: Útok na Zemi

Nejzbytečnější pokračování aneb celuloidová facka: Riddick

V roce 2014 vyhlížím: 12 let v řetězech, Přežijí jen milenci, Captain America: Návrat prvního Avengera, X-Men: Budoucí minulost, Hobit: Tam a zase zpátky

 

Marek Koutesh a svět filmu 2013

nejlepsi_filmy_2013_19

TOP 10

1. Gravitace

2. Mistr

3. Hon

4. Život Adele

5. Láska

6. Lincoln

7. Nespoutaný Django

8. Zmizení

9. Terapie láskou

10. Vše je ztraceno

Nevešlo se: 30 minut po půlnoci, Spring Breakers, Kapitán Phillips, Velký Gatsby, Rivalové, Před půlnocí, Pozice dítěte

Komentář k výběru nejlepších filmů: Třebaže to za polovinou roku moc růžově nevypadalo, filmová sezóna 2013 si do druhé poloviny schovala několik trumfů, díky kterým se ji nebojím označit za docela povedenou. V žebříčku deseti nejlepších mi tak úplně chybí letní blockbustery, z nichž mě vyloženě nenadchl ani jeden. Zato se skládá výhradně z jarních „oscarovek“ a několika podzimních outsiderů, z nichž se vyklubaly vynikající filmy. Nad vítězem jsem dlouho nepřemýšlel. Cuarónova Gravitace, jako film rozšiřující možnosti užití filmové kamery, střihu a vizuálních efektů, nemá na poli blockbusterů i odvážných experimentů konkurenci. Druhé místo náleží lednovému Mistrovi. Příběh o potlačených traumatech, ambivalentní roli mentora a nenaplněné mužské touze, patří k nejpodnětnějšímu intelektuálnímu cvičení, jaké jsem na filmovém plátně spatřil. Neméně mě nadchla trojice festivalových šampionů Hon, Život Adele a Láska. Každý z nich nabízí neskutečně přesné herecké výkony, ať už je to mezinárodní hvězda Mads Mikkelsen, křehká dvacetiletá Adele Exarchopoulos nebo legenda francouzského filmu Emmanuelle Riva. Spielbergův Lincoln u nás moc úspěchu neměl, na životopisy velkých Američanů obecně moc neslyšíme. O to větší překvapení bylo, že to vlastně žádný životopis nebyl. Šlo spíš o pohled do zákulisí prosazování základních lidských práv, v němž režisér stvrdil svou nezpochybnitelnou řemeslnou a vypravěčskou zručnost. Režijní a scenáristickou brilanci Quentina Tarantina zase připomněl Nespoutaný Django. Žebříček uzavírají detektivní thriller Zmizení, oceňovaná romantická komedie Terapie láskou a minimalistické drama Vše je ztraceno. Filmy žánrově hodně různorodé, všechny ale pojí motiv emocionální cesty k duševní rovnováze jejich hrdinů. A kdyby to bylo málo, jsou to mimořádně vtahující zábavné snímky.

Mimo kinodistribuci: Vlk z Wall Street, Upstream Color, Minulost, Velmistr

Nejlepší český film: Hořící keř

Nejlepší použití 3D: Gravitace

Nejoblíbenější soundtrack: Gravitace, Jen bůh odpouští; VA – Velká nádhera

Nejoblíbenější filmová scéna: Úvod Gravitace, seznámení s hrdiny a déšť smrtících úlomků – nejoblíbenější scéna je zároveň nejoblíbenější záběr. 🙂

Nejhorší snímky roku aneb filmové smetiště: Babovřesky, Čtyřlístek ve službách krále, Lovelace: Pravdivá zpověď královny porna, Hitchcock

Nejzbytečnější pokračování aneb celuloidová facka: Já padouch 2

V roce 2014 vyhlížím: Grandhotel Budapešť, Interstellar, Zmizelá, Inherent Vice, Knight of Cups

 

Marek Slovák a svět filmu 2013

TOP 10 (Ne nutně od nejlepšího po nejhorší, ale seřazeno dle počtu bodů, které chci, aby film získal.)

1. Nymfomanka, část I.

2. Velký Gatsby

3. Konzultant

4. Spring Breakers

5. Mistr

6. Hobit: Šmakova dračí poušť

7. Nespoutaný Django

8. Star Trek: Do temnoty

9. Kapitán Phillips

10. 30 minut po půlnoci

Nevešlo se: Hon, Lincoln, Maniak, Muž z oceli, Před půlnocí, Liberace!, U Konce světa, Gravitace, Zmizení, Walter Mitty a jeho tajný život.

Komentář k výběru nejlepších filmů: Nerad bych na základě distribuční nabídky minulého roku vyvozoval jakékoliv celospolečenské závěry, jako tak činí jiní, a mám za to, že na zhodnocení trendů je příliš brzy. Proto snad jenom zdůvodnění vybrané desítky. Ve všech případech jde o filmy, které letos považuji za zásadní, protože představují nepřehlédnutelný posun – v tvorbě režiséra, žánrového cyklu, vyprávění apod. Nymfomanka, část I. je ze všech nejradikálnější, co se týče přejímání postupů z různých médií, protože její přiznaná a často ironizovaná inspirace jde od románů přes divadlo i hudbu či jiné fikční a non-fikční filmy až k internetu. Podobně je na tom Star Trek: Do temnoty, kde nestačí k odvyprávění jednoho příběhu jedno médium, a tak je třeba si vypomoct rovnou několika (komiksy a hra jako prequel, jiné startrekovské snímky a díly seriálu jako předobrazy, další komiksy jako sequel apod.). Pomyslnou dvojici tvoří i Greengrassův Kapitán Phillips a Bigelowové 30 minut po půlnoci, kdy první jmenovaný netradiční výstavbou a proměňujícím se počtem protagonistů dokazuje, že nerecykluje již osvědčené postupy, a druhý navazuje na poetiku greengrassovských dokudramat, ale důmyslně přitom zpochybňuje věrohodnost prezentovaného a celé protiteroristické tažení. Z děl, která se vypořádávají nikoliv se skutečnou, ale kinematografickou minulostí, mi jako opojnější a soudržnější vychází Velký Gatsby, za kterým zůstává Tarantino se svým Nespoutaným Djangem, jenž se prozatím nejlépe vypořádal s tematikou otrokářství (v porovnání s Komorníkem, Lincolnem a 12 let v řetězech). Luhrmannově fitzgeraldovské adaptaci bylo neprávem vytýkáno, že je až příliš věrná předloze (přestože rámování přebírá z původního konceptu Posledního magnáta a vnáší biografické motivy spojené se samotným Fitzgeraldem). „Opačné“ kritiky se dočkal Hobit: Šmakova dračí poušť, který je přitom avizován jako fanouškovské přepsání původně pohádkové knižní předlohy do podoby předpokračování k trilogii Pán prstenů, a tak tvůrci vychází ještě z Dodatků a Silmarillionu. Především je ale druhá část výbornou dobrodružnou fantasy, která za polovinou potemňuje a nastiňuje širší a nadčasový významový rámec o spolupráci mezi národy a rasami. Trojice Mistr, Konzultant a Spring Breakers je oproti všem předchozím uvedeným výlučná nejenom tím, že ve všech třech případech jde o v podstatě klubové počiny, ale i tím, na kolik se odchyluje od norem a konvencí, resp. stanovuje si vlastní a těch se velmi koncepčně a systematicky drží. Mistr svým eliptickým vyprávěním a Spring Breakers svou analytickou nerozlousknutelností, jestli forma odpovídá vzpomínkám postupně ubývajícím protagonistkám, nebo se styl osamostatňuje od vyprávění a vytváří komentář ke generaci odvíjející svůj život od médií. Zato u Konzultanta není pochyb o jeho parametričnosti, kdy kauzálně provázaný řetězec událostí je pouhou iluzí v nekomunikativním vyprávění plném náhod.

Mimo kinodistribuci: Stokerovi, Velmistr, Upstream Color, Kings of Summer, Krev mojí krve.

Nejlepší český film: Bez doteku (jiné jsem neviděl ;)).

Nejlepší použití 3D: Velký Gatsby, Jurský park, Pacific Rim – Útok na Zemi.

Nejoblíbenější soundtrack: Písničkový: Velký Gatsby, Spring Breakers, Bling Ring: Jako VIPky, Nespoutaný Django, Sviňák. Instrumentální: Osamělý jezdec, Vedlejší účinky, Nevědomí, Lincoln, Muž z oceli.

Nejoblíbenější filmová scéna: Nick se poprvé, vlastně podruhé ve svém životě opije, když ho Tom vezme do apartmá své milenky Myrtle. Ve Velkém Gatsbym je hodně opojných scén, ale tato je z nich co do práce se zvukovými stopami a mírou subjektivizace vyprávění a zároveň odkazování na kinematografickou minulost nejintenzivnější. Slyšíme Nickův komentář mimo obraz, na kterém se vynořují psaná slova, ve fikčním světě filmu hraje z rádia píseň Love Is the Drug jako komentář k dění a do toho začne znít Who Gon Stop Me vyjadřující Nickovy myšlenky. Obojí přerušuje symfonie velkoměsta, odkazující na kinematografické dobové trendy („velkoměstské“ dokumenty, víceexpozice ad.).

Nejhorší snímky roku aneb filmové smetiště: Hostitel, Babovřesky, R.I.P.D. – URNA. Útvar Rozhodně Neživých Agentů, Místnost sebevrahů, Pěna dní.

Nejzbytečnější pokračování aneb celuloidová facka: Neviděl jsem potenciální kandidáty na nominaci do této kategorie (Machři 2, Šmoulové 2), zhlédnuté považuji za mírně nadprůměrné (Smrtonosná past 5, Red 2, Já, padouch 2, Kick-Ass 2, Riddick, Wolverine) až velmi dobré (Thor: Temný svět) či výborné (Iron Man 3, Hobit: Šmakova dračí poušť). Výjimkou je různé žánrové vzorce kombinující (bohužel nefunkčně) druhé Insidious, které ale rozvíjí příběh a vyplňuje mezery první části, a tak ho nepovažuji za zbytečné.

V roce 2014 vyhlížím: Vlk z Wall Streetu, Přežijí jen milenci, Her, X-Men: Budoucí minulost, Gone Girl.

 

Tomáš Hegedüš a svět filmu 2013

nejlepsi_filmy_2013_17

TOP 10

1. Sviňák

2. Insidious 2

3. Rivalové

4. Pacific Rim

5. V zajetí démonů

6. Hobit: Šmakova dračí poušť

7. Mama

8. Muž z oceli

9. Elysium

10. Iron Man 3

Nevešlo se: Po zániku Země, Lesní duch, Gangster Squad

Komentář k výběru nejlepších filmů: Rok 2013 přinesl velké filmové snímky, některé perly vypluly na povrch velmi nečekaně. Pravděpodobně největší ohlasy v Česku zaznamenala dvojice filmů Rivalové (93% ČSFD) a Gravitace (85%). Dočkali jsme se také mnoha blockbusterů, především nových Marvelovek – Thor 2, Iron Man 3 či Muž z oceli. Konec roku opět po vzoru loňska patřil prosincovému Hobitovi a ohlasy jsou víceméně pozitivnější než po jedničce. Osobně jsem nejvíce upínal oči k velmi dlouho vyčkávanému Pacific Rimu, jehož trailery vypadaly naprosto neuvěřitelně a vyvinul jsem si tak nejvyšší očekávání vůbec. Po pár týdnech promítání byla většina reakcí vesměs chladná (ČSFD 65%), se svým 90% hodnocením tak plavu proti proudu. Nevyvracím logické nedostatky, orientaci na náctiletou diváckou skupinu či jen „tupé“ souboje a nejjednodušší zápletka. Ovšem jako megalomanský blockbuster s největšími potvorami, co kdy spatřily filmové plátno, to splnilo očekávání přinejmenším na výbornou a kdo do toho s tímto přístupem šel, nemohl být zklamán. Tento rok byli také na jehlách hororoví fandové; vždyť jen James Wan, jeden z nejlepších režisérů tohoto žánru, měl uvést hned dva filmy. Sequel parádního Insidious a vedlejší projekt V zajetí démonů. Vynucené pokračování většinou dokážou velice zklamat, také srovnáváním s předchozí epizodou, avšak Insidious bylo přijato vesměs kladně a V zajetí démonů je často označováno jako nejlepší film roku 2013. Mimo to jsme měli příležitost zhlédnout i „nejděsivější film, který kdy uvidíte“ (remake Lesního ducha) a španělskou Mamu. Na mne však čekalo největší překvapení na konci roku. Celkem náhodou jsem se totiž nachomýtl na projekci snímku Filth (Sviňák). Nemohl jsem uvěřit, že o jednoznačně nejlepším filmu roku jsem neměl do té doby absolutně žádné potuchy a viděl ho jen díky šťastné shodě okolností. Distributor musel mít hodně kuráže uvést tak nekompromisní a surové skloubení brutálního dramatu a černé komedie v době vánočních svátků. Možná právě doba uvedení na plátna a přílišná realističnost Sviňákovi příliš nepřála a po velmi krátké době byl z programu kin stažen. Ovšem pro milovníky nekonvenčních snímků, co se rádi zasmějí při cizím utrpení, Sviňáka tímto vřele doporučuji.

Mimo kinodistribuci:

Nejlepší český film: Letos jsem český film neviděl.

Nejlepší použití 3D: Thor: Temný svět, Hobit: Šmakova dračí poušť

Nejoblíbenější soundtrack: Nevědomí, Sviňák, Hobit, Iron Man 3, Po zániku Země

Nejoblíbenější filmová scéna: Policista Bruce popisuje svoje kolegy (Sviňák).

Nejhorší snímky roku aneb filmové smetiště: Z toho, co jsem v roce 2013 viděl, mě žádný film vyloženě nezklamal.

Nejzbytečnější pokračování aneb celuloidová facka: Univerzita pro příšerky

V roce 2014 vyhlížím: Vlk z Wall Street, REC 4, Hobit: Tam a zase zpátky, Interstellar, Noah

 

Jakub Vrba a svět filmu 2013

nejlepsi_filmy_2013_16

TOP 10

1. Mama

2. Lásky čas

3. Zataženo, občas trakaře 2

4. Machři 2

5. Příběh Kmotra

6. Tísňová linka

7. Univerzita pro příšerky

8. Ledové království

9. Oldboy

10. Elysium

Nevešlo se: Revival, Colette, Millerovi na tripu, Nevědomí, Pád Bílého domu, Pacific Rim, Po zániku země, Mocný vládce Oz, Lesní duch

Komentář k výběru nejlepších filmů: Rok 2013 byl na filmy poměrně bohatý a z mého pohledu se našlo hned několik velice zajímavých snímků. Zejména animované filmy letos hráli prim, díky čemuž jsou v mém žebříčku hned tři animáky. V případě Zataženo, občas trakaře 2 jsem možná nebyl tak úplně objektivní, protože se jedná o mojí srdcovku. Příjemným překvapením byly konečně(!) české filmy, kdy za pozornost stálo (minimálně při našich podmínkách) hned několik z nich. V záplavě skvělých filmů bohužel přesto trochu zanikly a uchytil se u mě pouze Příběh Kmotra, který sice není veledílem, ale Ondřej Vetchý opět dokázal, že patří mezi naše nejlepší herce (jestli jím přímo není). Žebříčku vévodí poměrně neochvějně hororové drama Mama, které si tuto pozici podle mě rozhodně zaslouží. Důležitý při tom byl žánr, protože už několik let je kvalitních hororů skutečně velmi málo a pokud se objeví takováto pecka, tak nelze jinak. Z trochu jiného důvodu jsem na druhé místo zařadil romantickou záležitost Lásky čas. Mám snad i odpor ke všem romantickým filmům, takže když mě dokáže něco oslovit a je to o lásce, tak si toho velmi vážím. Lásky čas bylo sice strašidelně cukrkandlové, ale od hudby až po herce se jednalo o nádhernou věc. Pořadí ostatních filmů není až tak závazné, několikrát jsem ho popřehazoval a nakonec jsem seznal, že nemůžu asi s určitostí říct, že byl třeba Oldboy lepší než Elysium.

Mimo kinodistribuci: You’re next, The Lords of Salem

Nejlepší český film: Příběh Kmotra

Nejlepší použití 3D: Mocný vládce Oz

Nejoblíbenější soundtrack: Lásky čas, Pot a krev, Elysium

Nejoblíbenější filmová scéna: Když v Zataženo, občas trakaře 2 vysaje komár kostku mááásla a to se změní v Ramu.

Nejhorší snímky roku aneb filmové smetiště: Babovřesky, Donšajni, Pot a krev

Nejzbytečnější pokračování aneb celuloidová facka: Šmoulové 2

V roce 2014 vyhlížím: Dawn of the Planet of the Apes, Resident Evil 6, Expendables 3, Sin City: A Dame to Kill For, The Guardians of the Galaxy

Adam Fiala