Ovečka Shaun ve filmu – 100% vlněná zábava

3.4.2015 at 17:30  •  Posted in Recenze by

V kinech se pasou ovce z oblíbeného seriálu a je to jízda. Tentokrát čelí nástrahám velkoměsta a půjde jim o srst!

Než zaříznete velikonočního beránka, můžete jednoho animovaného a rozpustilého vidět na plátnech kin. Je to přesněji řečeno Shaun, která má výhradně mužské jméno, ale v češtině je z něj ovečka. Neřešme však, zda je hlavní postava hermafrodit, jestli je mixem plemen stropshire a suffolk, protože mu chybí rohy a je bez srsti na nohou. Nemá to totiž žádný vliv na zábavu, kterou snímek nabízí.

Mark Burton, který na sebe upozornil scénářem k animovanému filmu Wallace a Gromit: Prokletí králíkodlaka (2005), a Richard Starzack nyní režisérsky debutují s Ovečkou Shaun ve filmu. Zároveň jsou autory scénáře, ale nezapomínejme, že velký vklad má Nick Park, tvůrce seriálu, který navrhl výtvarnou podobu ovcí. Extrémně náročný proces tzv. stop-motion animace, kdy se za desítky hodin práce vyrobí pouze několik vteřin záběrů, je devizou britského studia Aardman, od kterého můžete znát různé snímky se zmíněným Wallacem a jeho psem Gromitem nebo kinofilmy Slepičí úlet (2000) a Piráty! (2012) točené stejným způsobem.

Ovecka Shaun 3Filmy s postavičkami z modelíny rozhodně nejsou kasovními propadáky a mají i vesměs pozitivní recenze od kritiků. Studio však po Oscarech za tři krátkometrážní filmy a jeden celovečerní (Prokletí králíkodlaka) nelení a objevuje nové možnosti. Spláchnutej (2008) byl krokem stranou, kdy studio poprvé vyzkoušelo počítačovou animaci, Piráti! byli zase první 3D stop-motion animací studia. Shaun je pak pokusem převést ovečku na plátna kin, což bylo odvážné rozhodnutí. Otázka tedy zní: Zaslouží film vybučet, nebo ne?

Krátká dobrodružství na dobrou noc

Film vychází z extrémně populárních 7minutových „večerníčků“, které měly v televizi premiéru v roce 2007 a prodaly se téměř do 200 zemí světa. Poprvé se Shaun a další ovce objevili ve 30minutovém filmu O chloupek (1995) v hlavních rolích s Wallacem a Gromitem. Už tehdy se ovečka projevila jako vůdčí typ, což jí zůstalo i ve filmu. Zápletka je stále podobná a točí se kolem stáda, které hlídá pes Blitzer na farmě Mossy Bottom brýlatého farmáře kdesi v Anglii. Stádo provokují tři prasátka, občas se objeví býk nebo jiné postavičky. Shaun vykazuje známky téměř lidské inteligence a je celkově bystřejší než ostatní přežvýkavci. Na konci každého dílu, kdy ovce vyvádějí různé vylomeniny, které se pes snaží před farmářem skrýt, se stádo vždy v pořádku vrátí do ohrady.

Podle slov tvůrců je předobrazem Shauna Buster Keaton, který byl slavným komikem v groteskách z 20. let minulého století, jehož trademarkem byl stoický výraz a fyzický humor. Film také vychází z poetiky a motivů filmů neméně známé persóny němé éry, a to Charlieho Chaplina, který spoléhal na výrazné obličejové grimasy a zasazoval své snímky do prostředí běžného života. Kupříkladu opuštěný pes z velkoměsta, s kterým se ovečky spřátelí, připomíná sirotka z Moderní doby (1936).

Ovecka Shaun 2

Film při své střídmé 85minutové stopáži děti nestihne nudit a dospělým nabídne úctyhodný počet popkulturních odkazů např. na Taxikáře, Mlčení jehňátek, Wolverina, Perníkového tátu nebo Banksyho. Nechybí však narážky na současnou společnost a její fenomény, takže vidíme, jak si film utahuje z okatých úprav ve Photoshopu v rámci marketingových kampaní nebo jak funguje virál na sociálních sítích. Ovečka Shaun dokonce není úplně apolitickým filmem, protože skrze erotickou fotku na nás pomrkává skandál britského politika z 60. let, jindy obrázek farmáře nahoře bez nápadně připomíná medializovanou fotku prezidenta Putina na koni. Při pozorném sledování a také velkém filmovém i společenském přehledu lze nalézt i další odkazy.

Legrace němé éry

Humor seriálu a potažmo filmu však vychází hlavně z grotesky, kdy se postavičky praští, spadnou do hnoje nebo na sebe prsknou, k tomu nasadí výraznou grimasu, rychle se oklepou a bez zranění pokračují dále. Shaun je také do jisté míry sitkomem, protože děj je zasazen do téhož místa, protagonisté zůstávají, nedochází k zásadním změnám a skrze seriál se vinou různé „running jokes“. Film jich během své stopáže také několik zavede a úspěšně se k nim vrací. Desítky vtipů nenechají bránici vydechnout a nechybí dokonce i metahumor, kdy počítání oveček dostává zcela nový rozměr. Zápletka filmu spočívá v tom, že se zvrtne Shaunův plán na oddychový den a farmář se omylem dostane do velkoměsta.

Ovecka Shaun 4

Nevrací se a na farmě tak zmizí ovečkami nenáviděná rutina, která ovšem zajišťovala pravidelné krmení a společnost farmáře. Shaun se odvážně vydává do města, aby uvedl věci do pořádku. Brzy ho následuje zbytek stáda a začíná královsky zábavná jízda, a to doslova. Gag střídá gag, mimika a občasné zabučení vrší jeden vtip za druhým, děj doprovází dobře vybrané písničky, které svým textem dokreslují atmosféru scén, vrací se i oblíbený hudební motiv ze seriálu a ovce se poprvé dostanou do atraktivního prostředí, v němž musí čelit nečekaným výzvám v podobě zlomyslného odchytávače potulujících se zvířat.

Mluviti stříbro, mlčeti zlato

Slabinou filmu je, že u několika nápisů důležitých pro pochopení děje chybí titulky, což je vzhledem k cílovému publiku docela nešťastné. Seriál se obešel zcela bez nápisů, zde však pár slov poskytuje zásadní informace. Rodiče tak budou muset dětem překládat. Naštěstí se však celovečerák drží tradice seriálu a nikdo nepromluví ani jedno slovo, pokud tedy nepočítáte citoslovečné bééé.

Mohli bychom Ovečku Shaun podrobit kritickému čtení a zkoumat, proč je seriál tak úspěšný. Zjistili bychom, že na rozdíl od jiných animáků se zde zcela ignoruje jakákoli romantická linie, nikdo ze stáda nemá beraní rohy, chybí zde další genderové odlišnosti a ani u psa nelze říct, zda jde o samce. Absentuje tak jakákoli potenciální kontroverze ohledně sexuality (ale i náboženství nebo politiky), kdy by třeba v rámci hyperkorektnosti a pokrokovosti ovce tvořily homosexuální páry a z obrazovky či plátna by se houpal Blitzerův žlutý pytlík, což by arabský svět, kde se seriál s úspěchem také vysílá, jen těžko zkousnul.

A teď už hurá do kina!

P.S. Nenechte se u závěrečných titulků odradit znuděným kohoutem a počkejte do úplného konce.

Ovecka Shaun 1