Zatím spolu, zatím živi

29.7.2010 at 13:02  •  Posted in Recenze by

Myslíte si, že skoro 50letý Tom Cruise a bloncka Cameron Diazová jsou už za zenitem? Tak to se pekelně mýlíte, protože tenhle film je skvělá jízda, při které skoro nic nedrhne!

Režisér James Mangold není žádný nováček, má sebou úspěšné filmy jako Walk the line nebo western 3:10 Vlak do Yumy. Nyní poprvé přichází s akční komedií a oživuje kariéru dvěma už lehce vyčpělým hercům. T. Cruise má za sebou už desítky filmů, ale pamatujeme si ho hlavně jako neohroženého agenta Hunta z trilogie Mission: Impossible. Naposled měl malou, ale vtipnou roli v Tropické bouři a pak o něm nebylo dva roky slyšet. Diazová prokázala svoje komické nadání už v Masce (1994) nebo v Charlieho andílcích (2000). Část její filmografie tvoří dabing princezny Fiony ze shrekovské tetralogie. Oba herci se potkali téměř před 10 lety ve Vanilkovém nebi. Nyní tvoří zajímavou dvojici, ze které sice nečiší sex-appeal jako z Pana a paní Smithových, ale jsou stokrát lepší než trapné duo z Exmanželky za odměnu.

spoluzivi_2 spoluzivi_3

Roy Miller je tajný agent. Snaží se ochránit mladého génia, který zkonstruoval supersilnou baterku. Potká maloměšťacku June Havens a jejich cesty se tak střetnou. Zní to stupidně, že? Roy zlikviduje všechny cestující na palubě letadla, na které je i June. Chopí se pilotování a „přistane“ (ty úvozovky jsou zcela namístě, uvidíte sami:) v kukuřičném poli. June zjišťuje, že nenarazila zrovna na normálního chlápka odvedle. Agent prchá, protože po něm jdou -šéfka ho totiž považuje za psychopata. Většinu filmu skutečně nevíte, kdo je to vlastně za člověka. Cruise svými hláškami baví a tahle role mu opravdu sedla. Lehce psychopatické chování a šílený škleb fungují dokonale. Viz např. scéna s postřeleným hasičem.

spoluzivi_4 spoluzivi_5

Štáb se zřejmě rozhodl, že zcestuje svět. Nevím totiž, jak jinak si vysvětlit tolik natáčecích lokací. Několik měst v Americe, rakouské Alpy, španělská Sevilla… Příběh na sebe časem nabaluje zbytečné vrstvy, dvojice pořád někam cestuje. Film jako kdyby snad byl oslavou dopravních prostředků. Použijí snad všechno od auta, letadla a vlaku přes motorku až k vrtulníku. Skákají, běhají, zkrátka dynamika jedna báseň, takže vlastně není, nač si stěžovat.

spoluzivi_6 spoluzivi_7

Oba se vtipně pošťuchují, např. když Roy oblékne June do plavek, zatímco je v bezvědomí. Metoda uspávaní se osvědčí, tak ji použije ještě několikrát. June totiž velmi špatně snáší stresové situace. A tím zrovna nemyslím rozhodování typu „co si oblíknu na rande za sukni, mám jenom hodinu času na zkoušení“. Kolem ní se nemilosrdně střílí, po agentovi jdou mafiáni a podobná cházka. Diazová občas piští trochu moc, ale nepůsobí to trapně nebo strojeně. Nepadne taky agentovi ihned do náručí, jak to bývá v jiných filmech. Akce je nadprůměrná. Automobilová honička se řadí mezi ty špičkové – je nejenom nadupaná, ale také vtipná. Další skvělá scéna je, když ujíždějí před býky a pronásledovateli navrch.

spoluzivi_8 spoluzivi_9

Příběh začíná trochu váznout po hodině, když oba vystoupí v Rakousku. June uvažuje, zda Roye naprášit agentům, nebo ne. Mluví se a moc se neděje. Ten na chvílí mizí a June je unesena. Ale že bych znuděně sledovala hodinky, to zase ne.

Pochválit je třeba soundtrack. John Powell zkomponoval svěží hudbu, která je dobrá, aniž by se neustále vtírala hlasitými tóny, jak tomu u dnešních špektáklů bývá. I přes drobné nedostatky a sladký happy end, se jedná o film, který rozhodně stojí za vidění. A na konci vám bude líto, že Roy není aspoň váš postarší strejda, co by vás bral na výlety. Nebo spíš kamarád, protože zábava je s ním skvělá a k tomu ještě pořád sexy a charismatický.

(8/10)