Hacker – legendární režisér na stopě kyberzločinu

14.1.2015 at 20:27  •  Posted in Recenze by

Michael Mann nedávno překročil sedmdesátku, do starého železa se mu však ještě nechce.

Vynález ohně přivedl na svět žháře. Vynález kola zase piráty silnic. A vynález internetu zrodil hackery. Nebo lépe – v zájmu analogie – crackery. Abyste měli co baštit u streamování? Nikoli. Cracker (nebo také black hat, jak zní originální název snímku) je tím, co si většina představí pod pojmem hacker. Zlovolný týpek, který vám zbourá počítač, vytrhne internety ze zásuvky a na plochu dá hanbatý obrázek. Proti takovému škůdci stojí ve filmu Hacker ex-cracker Nicholas Hathaway. Počítačové války mohou začít.

Hacker1

O hackerech a lidech

Odstartuje to výbuch reaktoru v čínské atomové elektrárně. Důstojník tamějších tajných služeb a absolvent MIT v jedné osobě Chen (Leehom Wang) si vezme k ruce sestru Lien (Wei Tang) a vyrazí do Spojených států, aby si vymohl spolupráci na odhalení pachatele. Reálně totiž hrozí další útoky se snad až globálním dopadem. Výbuch způsobil neznámý počítačový záškodník a použil k němu modifikovaný kód, který napsal kdysi jen tak pro zábavu právě Chen se svým spolubydlícím na univerzitě.

Spolubydlící Nick (Chris Hemsworth) je sice ve vězení za bankovní kyberkrádež, ale nouze je veliká, takže FBI svolí a na svobodě může dojít k prvním zamilovaným pohledům mezi ním a Lien. Pak už se hlavně cestuje (Hong Kong, Jakarta, Kuala Lumpur), hackuje, střílí a povídá. Hacker je pravověrný kriminální thriller, s občasným náběhem na detektivku. Takové ostatně vždycky šly panu režisérovi nejlépe, nebo snad ne?

Hacker3

Napínavá jistota

Michael Mann je nezaměnitelný tvůrce. Hry s kamerovými úhly a výraznými světly, tónování barev, atmosferické zpomalovačky, v posledních letech experimentování se vším, co mu digitální kamera dovolí. K jeho trademarkům patří i to, že si u téměř všech svých filmů našel čas i na zásadní scenáristický podíl. Jistě stojí za zmínku, že když se během své kariéry jedinkrát fušování do textu vyhnul, byl z toho jeho režijně nejvymakanější snímek Collateral. Těžko se dá ale říct, že to byl snímek nejlepší. Nesmrtelné klasiky Nelítostný souboj a Poslední mohykán si Mann napsal sám.

Na novince pracoval s nováčkem Morganem Davisem Foehlem a unikla mu tentokrát jedna věc. Duše současného diváka je zřídkakdy trpělivá. Ačkoliv Hacker létá po různých lokacích, nechybí mu prvotřídní akce, napětí, ani stylové a dynamické obrazové sekvence, dusí jej (vedle některých překvapivě přímočarých – rozuměj hloupých – detektivních zjištění) pár o ždibec rozvleklejších konverzací, které mohou především běžné počítačové uživatele uklimbat.

Možná o to silnější jsou však tři hlavní akční sekvence. První všestranně (nejvýrazněji zvukově) využije zajímavých kulis, druhá bolestivě zasáhne divactvo přesně ve chvíli, kdy se začne zajímat o postavy a věřit jim jejich motivace, a třetí představuje působivý kontaktní závěr, ve zmatečnosti přehledný a po emocionální stránce akorát působivý.

Hacker4

Rozhodně je však tenhle počin na míle vzdálený tomu, co svedou s divákem výše zmíněné Mannovy kousky. Ty těžily vesměs především z uchvacujících charakterů, s nimiž bylo snadné angažovaně prožít thrillerové zápletky až do hořkosladkých titulků. Hacker servíruje silnou postavu jen jednu. Nick Hathaway má v Hemsworthově podání svaly, mozek i charisma. Působí jako přirozený vůdce, ač se to kolem něj hemží agenty a machry ze speciálních jednotek. V závěru mu nelze nefandit, důvod k tomu je však zčásti nelichotivý.

Má proti sobě totiž soupeře, který tak dlouho zůstává otazníkem, až v závěru působí jako absolutní nula. Jeho programátorské schopnosti a banda nohsledů mu sice pomohou napáchat slušnou paseku, motivaci má nicméně zoufale neoriginální a za jeho zhoubnou prací nestojí víc než nevyzpytatelnost obtížně zabezpečitelného virtuálního prostředí. Hacker se ale po stopě tohoto tématu nikam dál nepouští a zůstává po něm tedy pouze povedený, nikterak zapamatování hodný příspěvek do úctyhodné filmografie neselhávajícího režiséra. V lecčems podobný jako Mannovo předposlední dílo, jímž byli před šesti lety Veřejní nepřátelé. Možná by se po takové odmlce dalo čekat trochu víc. Poctivé krimi thrillery se silnými momenty však v kinech zas tak často k vidění nejsou a tvorba ctihodného pána zůstává v tomto ohledu špičkou.

(7/10)

Originální název: Blackhat

Režie: Michael Mann, Scénář: Michael Mann, Morgan Davis Foehl