Insidious 3 – démoni se vrací na plátna kin

10.6.2015 at 06:11  •  Posted in Recenze by

Okousané nehty, tanec Mrazíka po zádech a srdce na pokraji infarktu. Mysteriózní hororová sága se vrací ke kořenům a má to grády.

Slyšeli jste někdy o astrální projekci? Předcházející dvě díla Insidious nám ukázala, že umění této mimotělní zkušenosti může být to nejhorší, co nás v životě potká. Řada diváků proto byla v relativním klidu, jelikož podobný osud jako rodinu Lambertových je nemohl stihnout. Třetí epizoda, která je zároveň prequelem a vysvětluje, jak to všechno začalo, se ovšem neváže pouze na astrální cestování. Hlavní hrdinka tuto schopnost neovládá, přesto ji čeká nepředstavitelný teror. Bytosti mimo náš svět se k ní pomalu dostávají.

insi4

Ten, který nedýchá

Ale nepředbíhejme. Očekávání nebyla tak vysoká, jako u Insidious 2. Proč? Odpověď je prostá – tentokráte nešéfoval James Wan. Nejrespektovanější hororový režisér současnosti, který má mimo jiné na kontě i Saw či V zajetí démonů, dal přednost sérii Rychle a zběsile a ujal se sedmého pokračování. Na režisérské křeslo se proto posadil jeho dvorní scenárista Leigh Whanell, kterého jsme v předchozích epizodách mohli vidět jako člena ztřeštěného dua vymítačů. Aby to měl komplet, tak ho můžeme zahlédnout i v závěru tohoto prequelu.

Osidla zla se začnou tentokrát spřádat nikoli kolem malého chlapce, ale kolem atraktivní dívky Quinn (Stefanie Scott). Ta se snaží mluvit se svou zesnulou matku, jenže netuší, že pokud volá mrtvé – slyší ji všichni neživí. A nebylo by to správné Insidious, kdyby ji nevyslyšel vychytralý démon s plynovou maskou a zablácenýma nohama. Přízrak s přízviskem Ten, který nedýchá pomalu rozpoutá hrůzné peklo přímo v bytě, kde Quinn žije se svým otcem. Oba se v nouzi obrátí na nám známé médium Elisu (Lin Shayne), jež se rozhodne vystrašené dívce pomoci. Ještě ale netuší, že se sama vystaví netušenému nebezpečí a co vše její přítomnost rozpoutá.

insi2

Nebudeme si lhát – je znát, že nenatáčel Wan. Subjektivně je prequel o chloupek nejslabším článkem démonické trilogie. Přestože u scénáře zůstal Whanell, paradoxně jsou zde i hluchá místa v ději. Horor, Insidious především, by měl diváka udržovat ve stálém napětí a nenechat ho ani na moment vydechnout. Když se tedy člověk v několika momentech načapá, že je v pozoruhodném klidu a srdce nebije na poplach, je to u tohoto žánru tak trochu chyba. Špatná rozhodnutí se nevyhnula ani volbě herců; Lin Shayne opět exceluje, ale nemůže táhnout celou stopáž, když protagonistce děs ve tváři divák nevěří a její taťka je vyloženě herecké poleno.

Bušení kladivem do piána?

Zní to jako předehra k poslání filmu do odpadu? Možná ano a výtek bychom opravdu našli více. Jenže i přesto film jako celek působí stále neuvěřitelně sugestivně. Námět zde zkrátka tvoří valnou většinu úspěchu. Volba démona padla na úrodnou půdu, a jak z něj s ubíhajícím dějem vidíme více a více, nutno vystrašeně přitakat, že potkat ho v noci by většina z nás asi nevydýchala. I tentokrát budeme přivírat oči při procházce po světě mrtvých a vyskakovat při úderných lekačkách. Ty tradičně zcela anuluje trailerová kampaň, která se ukázkově řídí pravidlem „hlavně přijďte do kina“. Ukázat všechny nejděsivější momenty je možná efektní a člověka trailer navnadí, jenže z biografu odejde zklamaný, protože to nejhorší už viděl. Nabízí se proto doporučení si ho odpustit a užít si infarktové momenty v plné síle.

Nebylo by to Insidious bez Bisharovy hrůzostrašné hudby, která je výsledkem jeho invenčních experimentů. Parkinsonské kmitání smyčcem po houslích či bouchání kladivem do letitého klavíru vytváří jeden z nejděsivějších soundtracků všech dob. Rčení vstávajících chlupů se v případě Insidious stává doslovným a my diváci si po vydařeném (se zamhouřeným očkem) prequelu už dáme pozor, abychom nevolali mrtvé. Snad.

(7/10)

Originální název: Insidious 3

Režie: Leigh Whannell, Scénář: Leigh Whannell