Sedmero krkavců – ženská ruka v pohádce

11.6.2015 at 10:01  •  Posted in Recenze by

Alice Nellis si dala pohov od malých dramat z prostředí soudobé společnosti a natočila pohádku, kterou je radost sledovat. Všichni vánoční brblalové mají útrum.

Sedmicí krkavčích bratrů se v pohádce zabývali Grimmové, rovněž bratři, a pak Božena Němcová, která se jako žena mohla snadno vcítit do postavy Bohdanky, kterou z nuzných poměrů dovedla až ke krátkému pobytu na zámeckém trůnu. Po nějakých dekádách se třeba zkraje devadesátých let pustil do štědrovečerní adaptace pohádky s hororovými momenty Ludvík Ráž. Opět uplynul nějaký čas a zatuchlé pohádkové poměry se pokouší provětrat Alice Nellis, tvůrkyně, která s líbeznými příběhy o princích a princeznách nemá snad pražádné zkušenosti. Přesto možná tak jako Němcová i ona dokáže dobře porozumět ženám v příběhu, které ve vyprávění o tom, kterak se Bohdanka musela obětovat, aby přivedla zpátky svoje bratry, významně dominují nad muži, ať už co do počtu, tak významu.

Obměna příběhu, větší rozsah

Alice Nellis film režírovala a je rovněž podepsána na scénáři, který se opět posouvá trochu jinam. Proti známým verzím se pokusila rozkošatit situaci na zámku, kde není mladý vládce se zlotřilou sestrou, ale matka královna a dva bratři. Přidává k tomu ještě jednu čarodějnici, která se stává středobodem všech kouzelných záležitostí, které v předcházejících příbězích poletovaly jak krkavci nad rozsypanými semeny.

Jinak se až tolik nemění. Bohdanka se opět vydává na osobní pouť, jíž chce ulevit rodičům, kteří přišli o sedm synů, když je matka neprozřetelně proklela. Na Bohdance je z pohádkového hlediska působivé, že kvůli záchraně bratrů je schopná zapřít sebe samu. Jak totiž vyplývá ze scénáře a obsazení, Bohdanka je lehce hubaté děvče, které se nebojí zlobit, aby tím upoutalo pozornost rodičů, kteří ji jinak nikdy pořádně nepokárají, ať udělá cokoli. Ve scénáři se to projevuje komediálním duchem, který se lehce vine celým filmem. Protože i když je podmínkou záchrany bratrů slib mlčenlivosti, Bohdanka dovede svým způsobem dál mlít pantem. Verbální humor tak v pantomimě nahrazuje až humor groteskní. V castingu se působivost projevuje zajímavou volbou Marthy Issové, která dovede otravné charaktery zahrát výborně. Přesto odhodlání jít nelehkou cestou lemovanou bolestí fyzickou i psychikou jí dodává spoustu bodů sympatie. Zároveň je jedním z projevů silně zakořeněného tématu moci slov, s kterými je dobré nakládat opatrně, ale i jejich částečné bezmoci plně zprostředkovat pravdu, která se v Sedmeru krkavců vyjevuje spíš navzdory vůli těch, kteří v sobě fakta ukrývají.

sedmero_krkavcu_2

Ženy matky, otcové pod drnem

Zapečetěná skutečnost se týká dalších výrazných ženských postav – čarodějnice Zuzany Bydžovské a královny Sabiny Remundové, které v Nellisině scénáři zaujímají pozoruhodná místa, neobyčejně důležitá z hlediska zápletky a zvratů, které ale nestojí na bláznivé překvapivosti, ale na hluboko skryté emocionální křivdě, což vyprávění na správných místech obohacuje o emoce, aby byly zážitek z pohádky i chápání postav plnohodnotnější. Jak bylo řečeno, v protikladu k důležitosti žen jsou mužské postavy, které těžko dosahují nějakých archetypálních měřítek.

Přitom je nutno podotknout, že se k nim Nellis nechová s nějakou feministickou nevraživostí, jenom zkrátka nejsou hrdiny dne (až na výjimečné chvíle). Bratři jsou ponecháni stranou, jelikož stráví celý příběh zakleti do svých opeřených podob, o otce skoro nezavadíme a oba princové Václav Neužil a Lukáš Příkazký minimálně z počátku nepůsobí jako vzor majestátu. Jeden trpí tím, že si na muže jenom hraje, ale čest nemá, druhému mužnost zakrývá bratrovo ego, matčina přísná ruka i nemotorná koktavost. Vlastně není překvapením, ale jen úsměvným detailem, že láska vzplane mezi němou dívkou a koktavým chlapcem, jejichž „vady“ se vzájemně eliminují. Zároveň Příkazkého princ po boku Bohdanky dozrává, protože nalézá zadupanou důstojnost v konfrontaci s královnou i bratrem.

sedmero_krkavcu_3

Pohádka bez příkras

Z hlediska pohádkové stylizace se Nellis projevuje umírněně, jako by se radši držela v bezpečných mezích historických scenérií. Na výpravě si zbytečně nevymýšlí, s maskami šetří až tak, že největší úlet je snobský make-up královny. Kamera Matěje Cibulky, tradičního kolegy Alice Nellis, s tímto přístupem souzní. Je totiž důležitější vidět bolest, kterou přináší trhání kopřiv, než se rozplývat nad fantaskními výjevy. Tyto momenty jen lehce kompenzují snové pasáže. Jako pohádka ale nevypadá film ani za mák lacině nebo nedofinancovaně. Má všechny náležitosti filmové podívané. Díky krkavcům v názvu i na obloze dovede roztáhnout křídla a rozletět se.

sedmero_krkavcu_4

(8/10)

Originální název: Sedmero krkavců

Režie: Alice Nellis, Scénář: Alice Nellis

Hrají: Martha Issová, Sabina Remundová, Lukáš Příkazký, Václav Neužil ml., Zuzana Bydžovská, Jana Oľhová, Csongor Kassai, Kristína Svarinská, Marián Geišberg, Erika Guntherová, Jakub Zindulka, Barbora Mudrová, Zuzana Čapková, Matej Marušin, Miro Noga

Žánr: pohádka, Země původu: ČR/Slovensko, Stopáž: 97 minut

Premiéra: 4. června 2015

sedmero_krkavcu_plakat