Piraňa 3D – distribuční zvrácenost roku

11.10.2010 at 17:39  •  Posted in Recenze by

Zdá se, že ozvěny léta stále nedaly své poslední sbohem. Tentokrát ale na plavky můžete rovnou zapomenout a vyzbrojit se do kina silným žaludkem a velkým balením popcornu – obojí možná budete potřebovat.

Můžeme se jen divit. Když čeští distributoři dělají velké škrty na dlouhých plánech premiér a někdy zruší i chválené (policejní drama Město od Bena Afflecka) nebo slibně vypadající (akční film Nezastavitelný od Tonyho Scotta) projekty, chvíli se nám zasteskne, na úkor jakých snímků se dostávají mnohonásobně horší filmy do kin. Jenže občas dojde k bizarnímu ústřelku. Můžeme se jen dohadovat o tom, jestli byl nový hororový přírůstek plný cvakajících zubů nasazen jen kvůli pozvolna se unášející 3D vlně, jež je zaručeným lákadlem na diváky, nebo v tom snad bylo něco víc. Nová Piraňa je po všech stránkách ojedinělým projektem, který nemá v českých kinech obdoby. A to nejen kvůli tomu, jakým nekompromisním způsobem se vyrovnává s hororovým odkazem, ale hlavně kvůli odvaze, s kterou film jednoznačně nastavuje novou laťku, co se brutality zobrazené na filmovém plátně týče. Na DVD jistě existuje násilnějších snímků nespočet, ale v kinech se jedná o ohrožený druh. Za pár skromných let, co jsem přítomen na světě, jsem opravdu neměl možnost se s něčím podobným v přítmí kinosálů setkat. A ještě k tomu s dabingem!

pirana_2 pirana_3

I přes to, že název filmu neodvratně evokuje žánr pokleslé zábavy, je Piraňa 3D téměř ideálním letním snímkem pro cílové diváky, kterými jsou bezpochyby „nadržení“ teenageři. Režisér Alexander Aja známý pro explicitní zobrazování extrémního násilí ve svých dílech, jenž má za sebou povedený remake hororové klasiky Hory mají oči nebo Zrcadla, totiž ví, na co má mladé publikum spadeno. Ve svém nejnovějším počinu vedle sebe staví dva zdánlivě neslučitelné prvky – videoklipovou nálož nezaměnitelnou s leckterým hudebním klipem z MTV a ultrabrutální splatter horor, který nezná svrchní hranice – a tvoří tak ultimátně narvaný balíček všeho, co chce teenager svým nezatíženým pohledem na svět vidět na plátně. A nejen on.

pirana_4 pirana_5

Vezměme si jen příběh, který je schválně poskládán tak, aby se divákovi dostalo co nejvíce dráždivých a drzých záběrů, u kterých se necháte více než „hororovým“ instinktem ovlivňovat svými sexuálními pudy. Aja nezadržitelně útočí na hranici, co je ještě únosné a co se dá už považovat za samoúčelné vodění za p…. (nos). Proto nás zhruba až do poslední čtvrtiny název Piraňa jen ujišťuje, že se v budoucnu bude něco dít. Mimo krátkých meziscén odhalování piraní hrozby se jedná především o jednu velkou párty. Nenasytná omladina se totiž každoročně sjíždí k ospalému jezeru Victoria na jarní prázdniny, kde v neustálém oparu alkoholu a sexu tráví nejlepší dny svého života. Voda, sluníčko, nejvyřvanější hity z komerčních rádií, nekonečná zásoba piv a především nekonečný příval povolných modelek v bikinách i bez nich jsou přímo dokonalou (byť značně nadnesenou) esencí života „zlaté americké mládeže“.

pirana_6 pirana_7

Aby toho nebylo málo, má film i něco jako hlavní hrdiny. Jedním z nich je nesmělý skorodospělák Jake, který vždy žil tak trochu ve stínu radostných událostí, protože musel většinou hlídat doma za trest své mladší sourozence. Jednoho dne však náhodou narazí na pěknou dívku Danni, z které později vyleze, že je pornoherečka. A tak se rozběhne kolotoč divokých událostí, díky nimž se z Jakea stane průvodce lokací a zároveň asistent u pornofilmu. Zatímco jeho matka Julie je místní policajtka a mezitím se snaží vyšetřit podivná zmizení lidí, kteří šli na ryby a z kterých se vrátila jen ohlodaná kostra. Ze zápletky tedy vyplývá, že se nás bude Aja snažit unést na hromadě lechtivých scén a záběrů, aby je následně překopal nekorektními jatky. Vývoj děje, potažmo postav je naprosto jednoznačný a držící se všech hororových klišé, ale i tak je pozoruhodné, že se Ajovi podařilo věrohodně skloubit lascivní a ohavné, aby ve výsledku došel žánrové podívané ušité přesně na míru. Nic v ní nepřebývá, nic v ní nechybí, ale přesto nenabývá auru něčeho výjimečného.

Piraňa je totiž především čistokrevné béčko se všemi svými klady i zápory. Dějově či herecky se nedočkáme ničeho jiného než úrovně pořadů z Disney Channel – herci a (porno)herečky (jestli se jim tak dá říkat) buď přehrávají nebo prostě špatně hrají. Žádných výkonů se nedočkáme, jen nemyslících hrdinů (,,Proboha, nelez do té vody!“) plně ovlivňovaných klasickými hororovými pravidly. Samozřejmě, že s tím tvůrci nakládají záměrně, něco takového se nedá myslet vážně. Mezi známými jmény potěší zejména pár cameo rolí – mezi nimi například Christopher Lloyd (profesor Emmet Brown ze série Návratu do budoucnosti) v prakticky stejné roli šíleného vědátora, Richard Dreyfuss, který se snažil odvrátit žraločí hrozbu v Čelistech nebo i Tarantinův chráněnec Eli Roth, jenž má za úkol odříkávat nejhorší hlášky roku. V hlavní roli policajtky se objeví také herečka Elizabeth Shue, kterou můžete znát jako mladičkou přítelkyni Martyho McFlye Jennifer ze stejné série jako Emmet Brown.

pirana_8 pirana_9

,,Francouzský masakr“ (režisérova filmová přezdívka) má v rukávu také mnoho lákadel, která dělají z Piraní opravdu ojedinělý distribuční počin posledních let. Jedná se především o výše zmiňovanou extrémní brutalitu. Žádných přehnaných digitálních laskomin se však nedočkáme. Ajovo ztvárnění násilí používá zastaralé techniky, tudíž nabývá nepříjemně naturalistického až autentického dojmu. Je vidět, že si maskérská základna dala velmi záležet na tom, aby různé ohlodané části těla vypadaly opravdu nechutně, jako z dob Věci nebo Braindeadu – živých mrtvých. Proto film osciluje na hranici nechutně realistického až morbidně zábavného, přičemž oba směry silně zvýrazňuje 3D efekt. Ten sice spíš než Avatara připomíná lepší Souboj titánů (všichni víme, jak nechutná konverze to byla), ale místo standardních letících míčku do publika se dočkáme například zvracení do kamery nebo ukousnutých 3D genitálií. Což se rozhodně počítá.

Jestli vám podobné věci způsobují spíš potěšení, než nechuť, je tenhle zubatý přírůstek do žánru pro vás nejspíš tím pravým. Potěší zároveň jako hororová komedie i horor samotný, aniž by v něm platila jeho dysfunkčnost. Lekačky a pár hrozivých momentů fungují na jedničku, i když se v rámci žánru jen znovu opisuje jeho klasická šablona. Piraňa 3D je v tuzemských kinech vlastně takovým malým zázrakem. Je velmi pravděpodobné, že se s podobným snímkem na velkém plátně hned tak znovu neshledáme. Minimálně však do druhého dílu, o kterém se už v zámoří začalo mluvit a nápadů je prý nespočet. Ale kdo ví, třeba se Aja spojí s Cameronem a vzniknou Létající zabijáci 3D. A tentokrát doufáme, že se minulost nebude opakovat.

(7.5/10)