Avengers: Age of Ultron – superhrdinský epizodní průměr

30.4.2015 at 12:04  •  Posted in Recenze by

Marvel v problémech? Marvelu těžkne zadek? Marvel neví kudy kam? Sotva. Vždyť peníze se hrnou. Ale přece jen…

Bylo by nemístné začít hned od prvního odstavce filmovou událost léta pomlouvat, kritizovat, hartusit na ni. Nejprve je třeba shrnout fakta. Po necelých osmi letech sólového působení na poli velkofilmů je značka Marvel studios zárukou nyní už každoročních miliardových výdělků. Poté, co komiksy s červenobílým štemplem od devadesátých let se střídavými úspěchy zpracovávala jiná filmová studia, se pánové z New Yorku rozhodli osamostatnit a těžit potenciál svých omalovánek s duší naplno. Vyšlo jim to bravurně a ostatní studia – komiksová i filmová – teď rozjetou velkovýrobnu Marvelu jenom závidí.

Ve filmovém univerzu tohoto studia právě teď kulminuje tzv. Fáze 2. První etapa byla završena ultimátní týmovkou Avengers, v níž se Iron Man, Hulk, Thor a Kapitán Amerika porvali s Thorovým bráškou Lokim a s armádou vesmírného šmejdu. Dosáhli tržeb přes půldruhou miliardu dolarů a pozice třetího absolutně nejvýdělečnějšího filmu všech dob. Druhou fázi sice po premiéře pokračování „Mstitelů“ čeká ještě (snad) lehce experimentální Ant-Man, vrchol ale jednoznačně opět přináší právě tlupa kolem ‚železného muže‘ Tonyho Starka.

Řekněme tedy nyní polopaticky, že druhá etapa vyvrcholila další týmovkou, v níž se (s drobnými obměnami) stejná banda porvala s armádou robotického haraburdí.

Avengers 2 1

Za zábavou 200 m rovně a pak doleva

Začalo to soubojem se zlovolným Baronem Struckerem (Thomas Kretschmann). Ten si už od mezititulkové scény z dvojky Kapitána Ameriky v pevnosti ve východoevropské Sokovii šlechtí za pomoci Lokiho supermocného superžezla supernadaná dvojčata – rychlíka Quicksilvera (Aaron Taylor-Johnson) a čarodějku Scarlet Witch (Elizabeth Olsen). Avengers v téměř animované sekvenci ze zasněžených lesů, která mnohem více než „akční“ asociuje přívlastek „digitální“, zvládnou dvojčatům nepodlehnout, Struckera porazit a Lokiho žezlo odnést do bezpečí.

Že bezpečí může být jen zdánlivé, se ukáže během oslavy vítězství. Génius Tony ukecá doktora Bannera ke spolupráci na využití energie žezla, aby vytvořili umělou inteligenci schopnou ochránit Zemi, aniž by Avengers museli hnout prstem. Samozřejmě se to zvrtne. Zrodí se Ultron, nepříjemně sofistikovaný počítač, v němž se snoubí možnost zpracovávat nezměrné množství informací se schopností racionální úvahy. Úvaha jej dovede k touze eliminovat tým superhrdinů. A nakonec i zničit celý svět, aby se mohlo začít s čistým štítem. Metaforickým, nikoli vibraniovým.

Avengers 2 3

K ruce si vyrobí nekonečno plechových pomocníků, aby bylo na plátně dost pěšáků k likvidaci, a pak už se to rube hlava nehlava, procesor neprocesor. Ze začátku se zdá, že by mohlo jít také o myšlenkově (relativně) bohatou přetahovanou mezi samozvanými ochránci světa a chladně kalkulující inteligencí, jež vyhodnotí existenci např. boha hromu jako přílišné nebezpečí pro planetu. Poté, co se Ultron naplno rozvine, začne být zřejmé, že přes intelektuální úroveň třeba filmu Já, robot (2004) se zápletka nepřehoupne. A nakonec se vše rozmělní v takovém množství zaměnitelných bitkařin a nelogických či především nudných Ultronových netaktických tahů, že se vypnutí mozku stane nutností.

Jo vy jste si mysleli, že budete myslet

Avengers se po třech letech a třech dalších samostatných filmech Iron Mana (2013) Thora (2013) a Kapitána Ameriky (2014) vůbec nikam neposunuli. Není divu. Divákům se líbí tam, kde jsou. Přesto je třeba říct, že kdo doufá v cokoliv jiného nebo snad dokonce lepšího, než bylo k vidění napoprvé, bude nutně zklamán.

Avengers: Age of Ultron je velkolepá podívaná. Svým způsobem stále obdivuhodná. Kdo by před několika málo lety její synopsi přečetl libovolnému kinaři a řekl, že přesně takové věci budou plnit jeho sály a zachraňovat celkově klesající výdělky biografů po celém světě, pocítil by v ciferníku „SMASH“, než by řekl „HULK“. Dnes se nikdo nediví, jaká spousta prazvláštních postav dokáže v podání sympatických herců za absence příběhu opětovně nutit masy k placení, a dokonce přivádět nezanedbatelné množství geeků k vytržení.

Avengers 2 5

Dvojka Avengers drží minule nahozenou úroveň a musí tedy nutně počítat body k dobru. Vzhledem k ohromnému měřítku (…pamatujete na letadlovou loď Helicarrier z jedničky?…jak pak byly ve dvojce Kapitána asi tři?…taková se teď velikostí vyloženě krčí vedle jiných objektů, které poletují vzduchem…) je úžasné, že většina akčních či bitevních scén jakž takž dává smysl a neservíruje se jen roztržitý zmatek na kvadrát.

Dále se podařilo tvůrcům v průběhu filmu poměrně nenápadně vykročit za dalším rozvíjením svého univerza. Poté, co loni udeřili zbrusu noví Strážci galaxie, přibylo tentokrát spíše polehoučku hrdinů i na Zemi a mohou se tak o záchranu světa (světů) dělit, tím pádem generovat ještě více bombastických multisuperhrdinských megaspektáklů. Hurá. Přibírání hrdinů, ač je to překvapivé, nepůsobí nijak násilně. Když se všichni ti sidekickové, exzáporáci či agentští držáci (Hawkeye Jeremyho Rennera a Black Widow Scarlett Johansson tentokrát mají větší prostor) postaví vedle sebe, aby zformovali jakýsi B-tým, chuť na další dobrodrůžo neodbourá ani vyprázdněnost toho právě nabízeného.

Avengers 2 2

A naposledy byl vedle velkoleposti a sympatických postav třetím pilířem Avengers vtip. Není překvapením, že dokonce i robotický Ultron hláškuje o sto chip, slovní přestřelky jsou v jakémkoliv obsazení břitké a nechybí ani trademarkový sebeparodický nádech. Přesto pozor, jednička neokouzlovala jen čistokrevným humorem, ale také určitou novostí, šarmem, svěžestí, originalitou. To všechno je také součástí vysoké úrovně vtipu. Bohužel Robert Downey Jr. se jako Tony Stark okoukává už v pátém filmu, Chris Hemsworth či Mark Ruffalo zase nikdy neměli tolik co nabídnout. Thorovo vznešené humpoláctví se vyčerpalo dvěma sólovkami a Hulkův destrukční humor už také ztrácí dech, byť je k vidění teprve podruhé. Chris Evans pak nese na bedrech postavu zcela nevtipnou, přesto možná nejsympatičtější.

Tak my ten příběh dodáme příště

Stále ještě se podává snímek s větším tahem na bránici, než bývá zvykem třeba u průměrné hollywoodské komedie. Tentokrát už ale nehrozí to příjemně překvapené pobavení. Spíše si budete odškrtávat (a škarohlídi budou v závorkách dodávat): Ano, jsou tam humory. Stejně jako velké týmové souboje (byť bez vyčnívajících momentů) a stejně jako spousta sympatických charakterů (ačkoliv ty profláklé jsou trochu z formy a nové nemají dost prostoru). Všechno je to protřepáno, promícháno a obléknuto do (úplně zbytečného) sexy 3D kabátku s vyžehleným (a sepraným) vizuálem.

Avengers 2 4

Jenže kolikrát to ještě má vlastně divákovi stačit, když i sám Marvel v pokračování Kapitána Ameriky naznačil, že by to šlo jinak? Že může být na komiksovém filmu nejlepší postupná gradace, promyšlené chování postav a stupňování rivality převracením vztahů mezi zbožňováníhodným hrdinou a děsivým záporákem? Snad s něčím podobným dorazí opět americký Mirek Dušín, který by měl ve třetím díle řešit závažný konflikt mezi členy svého týmu.

Kapitán by mohl být jakýmsi symbolem naděje pro o chlup náročnější diváky filmů od Marvel studios. Na rozdíl od dvojek Iron Mana, Thora i Avengers dokázal ve svém sequelu přehodit výhybku a iniciátoři tohoto posunu – bratři Russoovi – už kutí na příští rok třetí díl, ba co víc, následně se chystají i na dvoudílné pokračování Avengers, jež dorazí do kin v letech 2018 a 2019. Snad dokáží to, co režisér a scenárista Joss Whedon ve dvojce nedokázal. Navždy mu budiž ke cti, že udělal z Avengers fenomén. Probudit jej k životu, který by skutečně stál za delší řeč nejen skalním fanouškům, však tentokrát nezvládl. Age of Ultron je zkrátka jen předvídatelným a ne zcela vychytaným sériovým produktem. Balíkem na pásu, jemuž sice díky s jistotou očekávaným gigantickým ziskům nikdo neodpáře nálepku „úspěšný“, mnoho ctitelů vyšperkovanější jedničky však po jeho zpracování bude cítit otupělost.

P. S. Moviescreen nebyl k Avengerům příliš shovívavý ani posledně (5,5/10). Tentokrát však zřejmě bude onen magický (a zbytečný) počet hvězdiček pod recenzí všeobecnému konsenzu o něco blíže.

(6/10)

Originální název: Avengers: Age of Ultron

Režie, Scénář: Joss Whedon

Hrají: Robert Downey Jr., Chris Evans, Chris Hemsworth, Mark Ruffalo, Scarlett Johansson, Jeremy Renner, Samuel L. Jackson, Cobie Smulders, James Spader, Aaron Taylor-Johnson, Elizabeth Olsen, Paul Bettany, Andy Serkis

Žánr: akční/dobrodružný/sci-fi, Země původu: USA, Stopáž: 141 minut

Premiéra: 30. dubna 2015

Avenger: Age of Ultron - plakát