Noční běžec – do postele až po svítání

17.4.2015 at 12:58  •  Posted in Recenze by

Liam Neeson běží jako o život a celý newyorský policejní sbor s ním. Zabiják se přes noc stává zachráncem životů a napraveným otcem.

Liam Neeson není fenomén posledních sedmi let. Minimálně od Schindlerova seznamu (1993) nepatří do druhé hollywoodské ligy a kariéru měl vždy úspěšnou a prospektivní. S rolí v 96 hodinách ale přišel zvrat, který mu určil nový karierní směr. Mentor (Star Wars: Epizoda I – Skrytá hrozba, Batman začíná, Letopisy Narnie: Lev, čarodějnice a skříň) se stal hlavním hrdinou.

Spolupachatelem mu byl několikrát režisér Jaume Collet-Serra, který s Neesonem natočil Neznámého (2011) a NON-STOP (2014), dva úspěšné akční filmy. Noční běžec jako by zakončoval trilogii a Neesona tentokrát stavěl na opačnou stranu zákona. Zatímco v Neznámém je dobrý muž na špatném místě a v NON-STOP letadlová ochranka, Noční běžec ho představí v roli mafiánského zabijáka, který kvůli zálibě v alkoholu prst na spoušti už nějakou dobu neměl, ale výčitky mu stále sžírají svědomí. Nelze říci, že by Neeson v této roli zkoušel novou hereckou polohu. Postava Jimmyho Conlona je stejného charakteru jako jeho proslulí drsňáci s měkkým srdcem.

Noční běžec 1

Polibek smrti

Nebyl by to hollywoodský mainstream, kdyby v muži, který na zakázku usmrtil šestnáct nebo sedmnáct lidí, nenašel světlou stránku, jež nám usnadní s ním sympatizovat. A není to nic menšího než jeho upřímná láska k synovi (Joel Kinnaman). Zpronevěřil se mu svým povalečským životem, nikdy na sebe ale úplně nezanevřeli a zápletka, v níž jde o holý život, jim pomůže najít toho druhého a dohnat, co se dá. Po krku jim jde Shawn Maguire (Ed Harris), Conlonův „zaměstnavatel“, který musí chtě nechtě napravovat chyby svého nezodpovědného syna (Boyd Holbrook). Noční běžec opravdu těží z myšlenky komplikovaného otcovství až příliš. A je v kurzu po celou noc.

Může se to tak zdát, ale syžet trvající od setmění do rozednění není v akčním žánru příliš objevný. Krátké přestávky a řetězící se akční scény rytmizují vyprávění až do bombastického finále už třeba ve Smrtonosné pasti (1988). A český překlad série Taken není náhodou 96 hodin, což značí krátký časový úsek. Stejný úkaz najdeme i v dalších Neesonových snímcích – Mezi vlky (2011) a zmíněném NON-STOP. Noční běžec jde ale v dynamizaci narace nejdál, dociluje jí střídáním dějových linií sledující Conlona, jeho syna a manželku (které je také samostatně také věnováno několik scén), mafiánského bosse Maguira a neúplatného detektiva (Vincent D’Onofrio), který sérii nočních vražd vyšetřuje a nahání viníka.

Noční běžec 2

Po střihačových ostrých nůžkách krev (ne)teče

Od lineárních 96 hodin to zní jako příjemná změna, leč Noční běžec není v zintenzivňování čtyř těchto hlavních linií zrovna důsledný. Nejlepším příkladem je předvoj první akční scény, v níž vyprávění přeskakuje od (notně nevydařeného) obchodování s drogami do limuzíny Conlonova syna v několikavteřinových úsecích, až to začne být ve své mechanické pravidelnosti otravné. Film je obecně velmi chaoticky sestříhán a v tradici moderních akčních filmů tlačí průměrnou délku záběru k co nejnižší hodnotě. Když tak ale činí i v konverzačních pasážích, je to dost nešťastné rozhodnutí. Při samotné akci to není až takový problém, režisérovi se poměrně úspěšně daří sdělovat, kdo kam směřuje a kdo pálí jakým směrem.

Film samozřejmě obětoval logiku jednání postav pro tuto pochybnou dynamizaci příběhu. A podvádí, kde se dá. Conlon tak čirou náhodou potká v bistru detektiva, který se mu léta snaží přišít vraždy sedmnácti mužů a jako provokaci mu podstrčí svou vizitku, která samozřejmě najde pozdější uplatnění. Když se pak sejde Conlon s Maguirem v restauraci, v podstatě aby vyjednali podmínky svých smrtí, Conlon bez problémů prchne před desítkou zabijáků a ztratí se v davu. Noční běžec je film postavený odshora – postavy a klíčové scény se vymýšlely zcela určitě jako první a na nutnost nechat důležité figury komunikovat a předávat si informace se zapomnělo. „Oslí můstky“ jsou nevyhnutelné.

Noční běžec 3

Happy Meal™

Není pak třeba kritizovat, že vztah Conlona a jeho syna se vyvíjí naprosto schematicky a citově se k sobě přibližují spíše z povinnosti, než aby jim prožité události způsobily nutnou katarzi. K výše popsaným lapsům to už tak nějak patří. Noční běžec je produkt pásové výroby, „akční výplach“, který ozvláštňuje původní premisu jen v detailech. V tomto případě jsou to třeba počítačem vytvořené úseky přeletů mezi mrakodrapy od jednoho místa k druhému, nahrazující nudné ustavující záběry.

Jsou to zároveň vhodné příležitosti pro zdůraznění přítomného product placementu. Noční běžec se v průběhu stopáže stane účelovým propagátorem H&M a McDonald’s. V televizích se neustále pouští zápas NHL (nastražte uši na české jméno) a Maguireovi visí na zdi prominentně vystavený šál s nápisem Stanley Cup 94. Všimnout si můžeme i plakátu na film Mad Max: Zběsilá cesta, ten je samozřejmě stejně jako Noční běžec z produkce Warner Bros. Boxuje se výhradně s výbavou Everlast, taxík má na střeše krásnou reklamu na Hamilton Watch, v dialozích se explicitně mluví o Nintendu 3DS a postava rapuje píseň „Nasty“ od zpěváka Nasa.

Noční běžec 4

V rámci Neesonovy akční filmografie se tedy nejedná o výjimečné dílo. Zahraniční recenze jsou přívětivější než v případě druhého a třetího dílu 96 hodin, těžko to lze ale považovat za zdar. Herec se zdá být už příliš zaškatulkován, než aby v poloze drsňáka našel zajímavý projekt. V tomto ohledu mu Collet-Serra spíš přitěžuje.

(5/10)

Originální název: Run All Night

Režie: Jaume Collet-Serra, Scénář: Brad Ingelsby