Rebelka

15.8.2012 at 12:41  •  Posted in Recenze by

Pixar obhajuje reputaci nejlepšího a nejoriginálnějšího studia 3D animovaných filmů. Zpět se pak snaží po druhých Autech, která jela na jistotu a setrvačnost, získat pověst studia odvážného. Příznačně se o to pokouší s pohádkovým dobrodružstvím anglicky nazvaným Brave.

Když se distributor rozhodl změnit český název nové pixarovky Brave z neškodného „Odvážná Merida“ na laciné „Rebelka“, znělo to jako nejhorší nápad roku. Úpící fanoušci přitom netušili, o kolik bude poplatný titul přiléhavější než pojmenování původní. Znamená to, že si středověký příběh o skotské princezně užijí pouze dívky od osmi do třinácti let? Naštěstí ne tak docela.

Byla jednou jedna zrzavá princezna. Jmenovala se Merida a byla dcerou skotského krále Ferguse, velkého válečníka. Nade vše měla ráda svobodné vyjížďky na koni a střílení z luku, nejlépe obojí zároveň. Nesnášela naopak výchovu své matky. Královna chtěla udělat z Meridy ctihodnou mladou dámu a toužila ji co nejdříve provdat. Merida nechtěla o vdavkách ani slyšet, pokusila se na matku vyzrát s kouzlem a právě tehdy začaly pořádné trable.

Pixar mění cílovku?

Od studia Pixar byli diváci zvyklí na poctivé a přesto něčím neobyčejné příběhy se silnými (popř. extra zábavnými) postavami, servírované technicky prvotřídním způsobem. Užívali si je malí i velcí, holky i kluci, nadšenci i příležitostní diváci. Pixarovky až obdivuhodně uspěli u nejširšího publika, ovšem byl to úspěch bezezbytku zasloužený. V případě Rebelky je to komplikovanější.

Problémy ve výše popsaném momentě nezačínají pouze pro Meridu a celé království, ale i pro samotný film, pro dobrodružství, pro příběh. Zatímco do zmíněného kouzlení Rebelka těží ze zajímavého prostředí a silného hlavního charakteru, poté co stařičká řezbářka zatopí pod kotlem, začne se prostý příběhový lektvar trochu vařit ve vlastní šťávě. Pro velké vyprávění není dost času, naopak příliš otevřeně podané rodinné hodnoty si svůj prostor krást nenechají.

Už trailery slibovaly zpola mystickou podívanou z divokého Skotska, ve které se bude měnit osud království, a zpola zábavnou taškařici. Výsledek není tak docela ani jedním, i když k té rozpustilé legraci je v něm určitě blíže. Jedná se nicméně o čistokrevnou pohádku. Pohádku spíše pro mladší než pro starší („dospěláckých“ vtípků minimum) a spíše pro holky než pro kluky (chlapecký hrdina nikde). Pohádku, která před smysl staví efekt a před logiku dobrý vtípek. Děj se nijak zvlášť nekošatí a směřuje spíše od jedné zábavné scénky k další, aniž by navíc strach o jednotlivé postavy či zájem o další dění převážil nad pocitem, že se tentokrát cílí spíše na prvoplánové radosti, než na vznik dalšího promyšleného, mimochodem 3D animovaného, filmového dílka.

Technicky brilantní magie

Ale vem to čert, jak je to tedy s těmi prvoplánovými radostmi? Hned od úvodu se tvůrci umně kasají krásami lesnatého a hornatého Skotska prostřednictvím okouzlujících sekvencí, kdy Merida vyráží do přírody a naplno prožívá svobodu. Po technické stránce je všechno parádní a Pixar opět nechává konkurenci, která často sází raději na stylizaci než na realističnost, daleko za sebou. Totéž platí, pokud jde o vtip. Jakkoliv je zábava prvoplánová, sympaticky se střeží dnes moderního absurdního ladění a starosvětsky ale povedeně trefuje do černého skrze výstupy jednotlivých (rozto)milých aktérů.

Postavy jsou vesměs sympatické. Škoda jen, že Odvážná Merida se v hysterickou Rebelku mění až příliš často a její hádky s královnou začnou (kohokoliv mimo naznačenou cílovou skupinu) příliš brzy nudit. Situaci ale zachraňují silný, moudrý a rozpustilý král Fergus, tři malá rozverná princátka i tři svérázní lordi se svými syny – nápadníky Meridy. Pro legraci (ačkoliv ne vždy zamýšlenou) nejde žádný z nich daleko, což je v neuspořádaném sledu událostí potěšující.

Jde tedy o vcelku povedenou pohádku. Také jde ale o projekt, který promarnil velký potenciál. Čarokrásné Skotsko, odvážná princezna, válečnické rody, medvědi, legendy… Nadšenec do fantasy mohl od Pixaru očekávat po prvních upoutávkách přece jen více, jednalo se ale pouze o příliš odvážné snění. Tak odvážné, jak tvůrci Rebelky nezvládli být. Sázka na děcka (a tedy na celou platící rodinu v kině) aneb sázka na jistotu jednoznačně převážila a to, zda měla původně Rebelka větší ambice, už se asi nedozvíme.

(7/10)