Dárek – darovanému kamarádovi na zuby nehleď

22.8.2015 at 12:42  •  Posted in Recenze by

Herec Joel Edgerton pokouší štěstí jako režisér a scenárista celovečerního napínáku. Jelikož se ukazuje jako rozumný autor, těšíme se ze zrodu nadějného talentu.

Dárek je totiž tak komorní snímek, jak je to možné, zároveň není vyprázdněným objektem, který by zdlouhavě natahoval jeden nápad, jak se u některých pokusů o celovečerní film stává. Edgerton nabízí plnohodnotný zážitek, který má výborně napínavou atmosféru a přitom si umně pohrává s tématem opomenuté křivdy.

Bez ostruh, ale přísný a poctivý

Zdůrazněme však, že Joel Edgerton se nepustil do tvoření filmu na zelené louce. Něco málo zkušeností mohl nasbírat při vzniku dvou svých krátkometrážních filmů. Nemohl nicméně čerpat z pozorování zavedených tvůrců. Dosud nejvýraznější byla v jeho filmografii spolupráce s Bazem Luhrmannem na Velké Gatsbym (2013), s Ridleym Scottem na Exodu: Bozích a králích (2014) a možná ještě s Kathryn Bigelow na 30 minutách po půlnoci (2012). Což není moc na někoho, kdo začínal se štěky v Lucasových Hvězdných válkách jako brácha Anakina Skywalkera.

Přesto však dramaturgicky bdí nad svým dárkovým balením jako mnohem zdatnější autor s pronikavým pohledem, který brání tomu, aby vystavěnou zápletku něco podrazilo. Bezdětný manželský pár Simona (Jason Bateman) a Robyn (Rebecca Hall) se stěhuje do nového. Při zařizování bytu v obchodě narazí na Gordona (Joel Edgerton), který se k Simonovi hlásí. Jak se ukazuje, chodili spolu do školy. Příslib, že se spolu někdy sejdou, odstartuje z jeho strany sérii sousedských pozorností, které ale Simonovi nejsou po chuti.

To, čeho se bojíme, se víc bojí nás

Postupně vyvstávají otázky podporované Simonem. Kdo vlastně Gordon je? Máme se ho obávat? Je to člověk, který je natolik vyšinutý z průměrných představ o chování cizích lidí, abychom s opatrností očekávali, kam až jeho návštěvy zajdou a co jimi sleduje? Simon proti němu u své manželky a diváků buduje kampaň podpořenou tím, že z jeho strany vzrůstá averze se vzpomínkou na nelichotivou přezdívku Gordona ze školy, která ho už tehdy předurčila tomu být divný. Zároveň se i my ptáme, jestli Gordonova pozornost vůči novým sousedům není přehnaná. Kdo je zde ale ten paranoidní?

Dárek naplňuje ambivalenci svého názvu, slouží jako svého druhu příběhová berlička a také několikanásobná metafora. Vždy, když se před dveřmi domu Simona a Robyn objeví nový předmět s výraznou rudou mašlí, která vlastně začne působit hrůzostrašně, vybudí se zvědavost a příběh získává impuls. Předměty samotné nejsou tak důležité jako reakce, které zanechají, a že je Edgerton dovede šponovat. Pomalu, ale o to jistěji. Dárek sice nikam nespěchá, ale není rozvleklý. Na to v sobě postavy nesou až moc tajemství, která čekají, až je odhalíme.

Na všem špatném je něco dobrého

Zároveň se filmem vine podnětná myšlenka o tom, že dobré může vzejít i ze špatného dárku. A bez toho, abychom vyzradili, v čem spočívá scenáristický trumf Gordonovy postavy, se film postará, aby každá z postav došlo zasloužené odměny. Tím se Edgertonovi podařilo, aby měl film pointu, která není vysloveně šokující, ale je několikastupňová a zanechává příjemnou nejistotu i po skončení. Morálně totiž dílo váhá, převaluje na jazyku, co řekne, a my se s ním noříme do nepříjemných koutů zamlčených prohřešků.

Na dárku je zábavné to, že nikdy není jasné, co se skrývá pod hezkým obalem. Rozbalit Edgertonův Dárek je ale spíš ekvivalentem filmových Vánoc než halloweenské hrůzy.

(7.5/10)

Originální název: The Gift