Kód Enigmy – jak vyhrát druhou světovou bez jediného výstřelu

1.2.2015 at 19:45  •  Posted in Recenze by

Motivační film pro žáky, kteří již neuniknou maturitě z matematiky, o tom, jak lze pomocí výpočtů porazit nacisty.

Druhá světová válka se nám před dvěma měsíci připomněla v naturalisticky přesných Železných srdcích. Na konci ledna přichází naopak film, který nám nedovolí na místa, která byla kolbišti tanků a na nichž miliony mužů ukončovali své životy v boji za jednu ze světových mocností, nahlédnout ani jedinkrát. Válku sledujeme pouze z bezpečného povzdálí vojenského komplexu na britské půdě stejně jako válečný hrdina Alan Turing. Ten je schovaný za stohy popsaných papírů a zůstane tak ještě další léta kvůli anonymitě, kterou mu přikazuje razítko „tajné“ označující jeho práci.

Kód Enigmy 1

Oscarový materiál jako víno

Většina režisérů si při cestování časem do poloviny dvacátého století skutečně raději hraje s tanky nebo se dojímá nad osudy židovských rodin. Norský tvůrce Morten Tyldum (režisér mimo jiné u nás velmi dobře známého, nekompromisního krimi thrilleru Lovci hlav) si ukousl podivně chutnající sousto válečné filmu bez umírání, v němž působí jako větší strašák odhalení Turingovy homosexuality než možnost prohrát druhou světovou válku. Navození napětí zůstává čistě v badatelské rovině, kdy se těšíme z Turingových objevů, ale představa, jak šifrovací přístroj vyhrává válku, se s viděným na plátně spojuje jen velmi obtížně. Nejedná se však o výtku ale naopak o velmi povedený režisérský záměr, který nás nutí vidět realitu očima Alana Turinga.

Paradoxně se nabízí srovnání s dalším aspirantem na Oscara pojednávajícím o světoznámém vědci Stephenu Hawkingovi – s Teorií všeho. Oba filmy totiž mohly ve výsledku dopadnout velmi podobně, ale zatímco Teorie všeho sází na romantiku všechny své žetony, Kód Enigmy řeší Turingovu orientaci jen jako jeden z aspektů matematikovy osobnosti. Cumberbatchova oscarová nominace pak zůstává bez zbytečných debat. Nejenže se na roli geniálního podivína perfektně hodí, pojal ztvárnění své postavy zároveň velmi civilním způsobem. Velmi vydařené obsazení potěší i v dalších rolích, ať už se jedná o Keiru Knightley hrající Turingovu spolupracovnici a manželku, Charlese Dance coby Turingova nadřízeného nebo dokonale přesvědčivého Marka Stronga jakožto pracovníka britské tajné služby.

Kód Enigmy 2

Životopisně problematický střih

Kód Enigmy obsahuje více vrstev příběhu a témat, o nichž pojednává. Kromě již zmiňovaného utajovaného hrdinství, vědeckého nadšenectví a problematičnosti homosexuální orientace v tehdejší době popisuje rovněž nutnost týmové spolupráce na takto složitém projektu. Alan Turing nastupuje do týmu vědců jako lehce samolibý sólista, jehož ani nenapadne, že by pro něj zbytek týmu mohl být jakkoliv prospěšný, a jeho sociální schopnosti se rovnají minimálně jednomu Sheldonu Cooperovi. Postupný přerod asociála v týmového hráče představuje nejlépe odvyprávěnou linku celého filmu.

Samostatným problém pak tkví, jak už to u životopisů bývá, v rozhodování o tom, kterou část života vybrané osoby postihnout a co již do filmu nezařadit. Kód Enigmy by si spíše než filmovou stopáž zasloužil minisérii. Část filmu do rozluštění kódu je kontinuální, s napínavým vývojem a radostným triumfem. Trvá však příliš dlouho na rozehrání nové pasáže, zároveň by ukončení v této fázi znamenalo mnoho nedořečeného a zásadním způsobem by změnilo vyznění celého snímku. Zbytek filmu se tak věnuje Turingovu osobnímu životu a v podstatě jen načrtává způsob, jakým se britská tajná služba zachovala poté, co získala přístup k informacím z nepřátelské fronty.

Kód Enigmy 3

Absence většího ponoru do činnosti tajné služby i v podstatě agentské práce Turinga a jeho týmu však citelně zamrzí, neboť se mohlo jednat o zdaleka nejpůsobivější pasáž celého filmu. Takto Kód Enigmy jen navnadí na poutavé události, aby posléze přeskočil do poválečných let a po několika scénách jednoduše skončil. Sice jsme se nasytili, hlavní menu podráždilo chuťové pohárky, ale prosila bych ještě dezert.

(7/10)

Originální název: The Imitation Game

Režie: Morten Tyldum, Scénář: Graham Moore

Hrají: Benedict Cumberbatch, Keira Knightley, Matthew Goode, Mark Strong, Charles Dance, Allen Leech, Tuppence Middleton, Rory Kinnear, Matthew Beard, Tom Goodman-Hill, Lee Asquith-Coe,Alex Lawther, Victoria Wicks, Winston Churchill (a.z.), Adolf Hitler (a.z.)

Žánr: válečný, životopisný, thriller, drama Země původu: Velká Británie, USA Stopáž: 114 minut

Premiéra: 29. ledna 2015

kod_enigmy