Star Wars: Síla se probouzí – J. J. Abrams vyvolává duchy

20.12.2015 at 10:30  •  Posted in Recenze by

Před deseti lety jsme mysleli, že se sága uzavřela. Ukázalo se však, že pokušení temné strany Síly ze světa rebelů a impéria nevymizelo. A režisér J. J. Abrams si přitom plní fanouškovské sny.

Těžko říct, do jaké míry jde o poklonu a do jaké o kritiku, ale J. J. Abrams je fanoušek, který místo hledání sebe sama sleduje své vysněné vzory. Už jsme ho tak viděli, jak kráčí ve stopách Stevena Spielberga (Super 8 /2011/). Byl pokračovatelem agentské sérii Ethana Hunta (Mission Impossible 3 /2006/). Renovoval konkurenční vesmírnou sérii (Star Trek /2009/ a Star Trek: Do temnoty /2013/). V novodobé verzi dobrodružství kapitána Kirka a Spocka osvědčil své schopnosti v oblasti velkých sci-fi blockbusterů a naskytla se mu možnost, aby stál u nového zrodu Star Wars a převzal část zodpovědnosti po Georgi Lucasovi. Zatímco na jedné straně to znamená, že se film lehce a nadšeně noří do světa Hvězdných válek, na straně druhé to znamená opakování vzorců a příběhových cestiček. Někteří fanoušci jistě ocení, že natočil spíš Novou naději (1977) než Skrytou hrozbu (1999), jiní by mohli namítnout, jestli se tu příliš neopakuje na úkor nových nápadů a nadbytečně, geekovsky neodkazuje na minulost.

Lucasovi se totiž v souvislosti s prequely vyčítá ledacos, nelze ale kritizovat, že nabídl jiný pohled do předaleké galaxie. V Síla se probouzí zůstává vše skoro stejné i po třiceti letech od zničení druhé Hvězdy smrti. Vedle toho také sledujeme postavu, která se vzmůže k boji s „povstalci“ ze zapomenutého koutu písečné planety. Více podrobností bych ale nerozebíral, už z toho důvodu, že jestli Abrams něco umí, tak nevykecat celou zápletku od začátku do konce ještě dřív, než nastane datum premiéry. Objevování nečekaných poloh vyprávění, včetně podobností i odlišností se starou trilogií, je součástí potěšení. Podobně jako když byli diváci v osmdesátých letech šokováni, že Luka a Vadera pojí víc než nepřátelské pošťuchování světelnými meči.

O překvapení tak není nouze, zvlášť když si vezmeme, že je svět probouzející se Síly poměrně zaplněn, místy až přeplněn. Filmaři totiž museli zkombinovat známé tváře, které ikonicky reprezentují fenomén, s novými postavami, které potáhnou příběh třetí trilogie. Han, Luke i Leia ale do jisté míry působí ve Star Wars jednadvacátého století až nepatřičně. Herci totiž značně zestárli a místy působí ve svých rolích až divně. Jako by nebyli svými postavami, ale spíš sami sebou, tím, co byli posledních třicet let, kdy kult přežíval a pro mnohé z nich to byla jediná sláva, které dosáhli. Zajímavé tak bude sledovat, jakou úlohu budou zastávat v příštích epizodách.

star_wars_sila_se_probouzi_2

Staří i mladí, muži i ženy, Síla nezná rozdíl

Zato Rey, Finn, Poe a i ten darebácký Kylo Ren dělají radost. Síla se probouzí je totiž plně jejich příběhem, do něhož jim sice staří pardálové trochu kafrají, ale jinak je budoucnost galaxie mnohem víc v jejich rukou, blasterech a světelných mečích. Daisy Ridley (podoba s Keirou Knightley čistě náhodná?) formuje svou hrdinku z nuzných poměrů jako samostatnou a průbojnou. V jejích očích se zračí dlouholetá osamělost, neznalost velkého světa, ale i nezbytný smysl pro spravedlnost. Její minulost a osud zůstávají mezi ostatními postavami nejvíc zahalené tajemstvím, a tím budí fantazii a zvědavost.

Sympatie si docela jednoduše získává i otřesený Finn v podání charismatického Johna Boyegy, jehož původ v řadách padouchů osvěžuje klasické seskupení kladné skupiny. Společně tvoří dvojici, která se v kosmu neztratí a která může být inspirací i v dnešní společnosti. Jinak by se nestrhl povyk kvůli tomu, že ona je dívka a on černoch. Přitom Star Wars boří rasové i genderové předsudky už od staré trilogie.

Pozoruhodného úspěchu dosáhli tvůrci při vykreslování a stylizaci nástupce úlohy Dartha Vadera. Identita Kyla Rena je ústředním tajemstvím filmu, které dost výrazně bouří emoce. Sice by rád dokončil, co Vader začal, film ho ale nenechává chladným monstrem celou dobu, nýbrž odkrývá různorodé vrstvy jeho mysli a duše, které jdou jiným směrem než ve Vaderově případě. Je mnohem zranitelnější a ublíženější, čímž zajišťuje vypjaté finále při konfrontaci s některými z již oblíbených hrdinů i těmi, kteří se teprve do kánonu světa Star Wars zapisují. Značně tomu pomáhá obsazení Adama Drivera, který dokáže zápornou postavu povznést vysoko nad úroveň standardizovaného zla. Nejspíš za tím bude i úžasná barva hlasu. Z jeho výstupů mrazí, zároveň nesou stopu zastíraného strachu. Hrůzu z padoucha pak snadno vyvažuje ze své kulantní povahy roztomilý robot BB-8, který dovede zdatně konkurovat R2-D2, byť ten mu tentokrát nemohl příliš vzdorovat.

star_wars_sila_se_probouzi_3

Reálné kulisy nezakryjí problémy s CGI

Když se řekne Star Wars, zákonitě se také vybaví tradiční spolupracovníci. Jedním je trikové studio ILM, které vždy zajišťovalo špičkovou kvalitu triků, jež dobarvovaly fantaskní krajiny a společnosti cizích planet. Tentokrát poněkud zaklopýtaly, což zarazí hlavně proto, že celkově kladli autoři důraz na reálné rekvizity a exteriéry. Epické scény přestřelek mezi stíhačkami zůstávají i díky cílevědomé práci trikařů působivé, ale pokus o CGI motion capture nedopadá úplně nejlépe, a to zejména u nejvyššího vůdce Prvního řádu Snoka. Se vší úctou ke všemu, co Andy Serkis dosud udělal, u Snoka zatím není patrný ani zlomek toho, co udělalo z Gluma nebo opičího Caesara živoucí bytosti.

Další neodmyslitelnou součástí Hvězdných válek je jméno Johna Williamse, jehož skladby dělaly tyto filmy tím, čím jsou vždy od první sekundy. Hlavní motiv v úvodu sice krásně duní, avšak zbytek působí jako možná vůbec největší slabina snímku. Williamsovým skladbám totiž nyní chybí ryzí motivy, kterými byly jak staré, tak nové díly vždy protkány. Williamsova hudba je nezbytnou složkou zábavnosti vesmírné ságy, tentokrát je však spíš gardedámou než skutečným tanečním partnerem. Skladatel umí být v melodii hravý, ale není jednoznačný, jako když vytvořil Imperial March. Nezbývá než se radovat z drobných střípků původních melodií, které se napříč snímkem rozehrávají, hlavně když se mluví o Síle.

star_wars_sila_se_probouzi_4

Podmanivý velkofilm, který zanechá chuť na druhý chod

Na druhou stranu stále dokáže velmi slušně podržet akční i dialogové scény. Abramsovi se sice možná lépe pracuje s Michaelem Giacchinem, který si space operu letos zkusil s Wachowskými v Jupiter vychází (2015), ale i tak skoro s každou scénou, které obstojí jako série jednotlivých obrazců, ukazuje, že umí stvořit podmanivý velkofilm. Zahrnuje jak scény vizuálně nablýskané a velkolepé, tak momenty hlubokého pohnutí, protože se tu před námi odvíjí další kousek malé rodinné tragédie.

I když nemilou pravdou je, že scénář si místy ulehčuje práci. Nejenže opakuje, jak bylo již řečeno (jeden příklad za všechny: odpadní šachta s lisem), ale rovněž nechává hrdiny, aby se objevily, jak je zapotřebí, a některé postavy jsou zase nepochopitelně podceněny, takže by jejich nepřítomnost tolik nezměnila. Nechává nás také tápat v tom, jaká je reálná politická situace, o níž nás zase prequely informovaly podrobně. Jsou to ale detaily ve velkém příběhu, který důstojně nese odkaz ságy Hvězdných válek. Mísí v sobě povědomý pocit vzrušení z objevování rozsáhlé mytologie v předaleké galaxii, ze sledování primárního střetu dobra a zla a přijímání vzoru o vzestupu hrdinů, kteří se rozhodli čelit temné straně.

A jednu věc nelze sedmé epizodě upřít. Jakmile skončila, zavládla neobyčejná touha vědět, co se bude dít dál. Film totiž zákonitě počítá se zbylými epizodami a navzdory jistému zakončení této epizody se nic zcela neuzavírá. Spíše více věcí, než by bylo zdrávo, zůstává otevřeno. Naštěstí osmá epizoda má dorazit už za rok a půl, na čtyřicáté výročí Nové naděje. Jednu naději nám teď dal i Abrams, i když místy zní až zbytečně povědomě.

star_wars_sila_se_probouzi_5

(8.5/10)

Originální název: Star Wars: The Force Awakens