3 dny na zabití – taťkovská akční šlichta

16.4.2014 at 17:40  •  Posted in Recenze by

Kevin Costner po vzoru Liama Neesona usiluje o karierní resuscitaci staromilským akčním dramatem.

Málokterý evropský režisér působí rozporuplnějším dojmem než francouzský rodák Luc Besson. Brutální Nikita (1990), Leon (1994) nebo Pátý element (1997), jeho vrcholné filmy, kterými tvořil odvážnou evropskou alternativu bohatému Hollywoodu, stály trochu stranou svých žánrových vymezení. Svou premisu rozšiřovaly, ozvláštňovaly ji žádanými způsoby, ať už to byla psychologická drobnokresba v Brutální Nikitě nebo výstřední výtvarné řešení budoucnosti v Pátém elementu.

Co na přelomu tisíciletí přimělo nadějného autorského tvůrce k chrlení scénářů tuctových mainstreamových kvalit, zůstává záhadou. A jedním z nich jsou i 3 dny na zabití, slaboučký pokus o „poctivý akčňák“, na jehož režii si Besson najal Josepha McGinty Nichola, rutinéra první třídy známého jako McG.

3_dny_na_zabiti_2

Rodinný agent bez budoucnosti

Ethan Renner (Kevin Costner) je elitní agent americké tajné služby. Ačkoli by mu už možná slušel důchod, nejeví známky toho, že by o něj stál. Komplikace na sebe ale nenechají dlouho čekat. Poté, co zkolabuje při honbě na nebezpečnou teroristickou organizaci, mu v nemocnici sdělí nepříjemnou novinu. Je smrtelně nemocný a zbývá mu v nejlepším případě pět měsíců života. Stojí tedy před rozhodnutím: věnuje zbylý čas své rozpadlé rodině, nebo dá na nabídku agentky Vivi (Amber Heard) a dokončí svou poslední misi? Odpověď samozřejmě všichni známe – bude to něco od obojího.

Důslednost, s jakou se 3 dny na zabití drží některých zažitých žánrových vzorců, je někdy až perfekcionistická a není na tom nic pochvalného. Choroba hrdiny spouští zápletku a následuje klasický konflikt osobní linie s tou pracovní (jeden příklad za všechny: jak zlikvidovat pět zabijáků a zároveň stihnout rodinnou večeři). Jejich nebezpečná bezprostřednost je nám připomínána tak často, až se z ní vytratí veškeré napětí.

V cestě za nabytím rovnováhy v hrdinově životě je manželka (Connie Nielsen) poněkud odsunuta na vedlejší kolej, daleko důležitější je náprava vztahu s pubertální dcerou (Hailee Steinfeld). Ta si nechce přiznat, že má s otcem společného víc, než by se jí líbilo (impulzivní temperament a cit pro spravedlnost i přes nerespektování přirozené autority). Scény sbližování otce s dcerou patří k nejhorším momentům filmu. Sentiment z nich jen prýští a nepomáhá tomu ani snaha tvůrců trvale postavy polidšťovat stupidním prvoplánovým humorem. 3 dny na zabití jsou obecně náladové, tón vždy diktují potřeby schematického scénáře, což v širším kontextu působí hodně křečovitě.

3_dny_na_zabiti_3

Prázdniny v reklamní Paříži

Nad filmem měl Besson zjevně velkou kreativní kontrolu. Scénář nezapře své evropské kořeny, ačkoli jde jen o povrchovou fata morgánu. Stejně jako 96 hodin, další snímek z Bessonovy dílny, jsou 3 dny na zabití situovány do Paříže. Třebaže by se příběh mohl odehrávat v jakékoli evropské metropoli, kamera své hrdiny neustále vsazuje do kýčovitých záběrů upozorňující na majestátnost Eiffelovy věže a tichou krásu Seiny. V Bessonově scénáři je ale Paříž jen prázdná kulisa pro akční scény, v níž i samotní Francouzi zastávají jen okrajové role (rodina černošských squatterů, komická figura arabského mafiána a líní neschopní policisté – působivá bilance). Není to žijící město, ale přitažlivá lokalita, co má amerického diváka nalákat do kin. Podobně je na tom Amber Heard, další oběť kameramanova manýristického snímání, jež má předepsáno nosit přiléhavé latexové oblečení a jezdit v rychlých autech. Nic víc.

3 dny na zabití nejsou přesvědčivé ani v akční poloze. Akce je poskvrnu a rozhodně nejde o tak dynamickou jízdu, jak slibovaly trailery. Je přímočará a nezaobírá se zbytečnými detaily, tudíž je alespoň uspokojivě přehledná. McG ale není žádný velký inovátor, takže akci nejednou umisťuje do rozlehlých prostorů, kde účastníci nedostávají jinou možnost, než se krýt za strategickými překážkami a střílet jako smyslu zbavení. Vzniká dojem rozměrné arény ne nepodobné nějaké počítačové hře. O nějakém fyzickém zážitku nemůže být řeč.

3_dny_na_zabiti_4

Jaký dopad budou mít 3 dny na zabití na Costnerovu kariéru? Nevelký, jak naznačují zámořské výdělky. On sám se filmem potácí s očividnou letargií v tváři, plně si vědom, že s rolí toho moc nezmůže. Ve většině scén, kdy má příležitost dát své postavě alespoň nějakou plasticitu, se nechá ochotně přehrát o dvaačtyřicet let mladší Hailee Steinfeld. Titul „world’s greatest action dad“ tak zůstává plně v rukou Liama Neesona.

(4/10)