Alita: Bojový anděl – nářez servírovaný kyborgem

13.3.2019 at 09:00  •  Posted in Recenze by

Robert Rodriguez ve službách Jamese Camerona dovede zázraky. Dokonce z jedniček a nul udělat člověka.

Už jste si mysleli, že Ality se v hrané podobě od Jamese Camerona nikdy nedočkáte, co? Bodejť, když má „král světa“ plné ruce práce s tvořením kvadrilionu pokračování Avatara (2009) najednou. Ovšem stojí za připomenutí, že Cameron se kolem adaptace této mangy pohyboval už od roku 2000! Teprve v roce 2016 konečně dostal rozum, uvědomil si, že s Avatary bude mít napilno po zbytek života, a tak režii přenechal Robertu Rodriguezovi, režisérovi takových technických revolucí a příběhových dokonalostí jako jsou Spy Kids: Špioni v akci (2001), Spy Kids 2: Ostrov ztracených snů (2002), Spy Kids 3-D: Game Over (2003) a dokonce, ale na to si diváci museli počkat osm let, Spy Kids 4D: Stroj času (2011).

Ale teď bez legrace, není to úplně fér, Rodriguez natočil i Desperada (1995), Od soumraku do úsvitu (1996) i věrnou komiksovou adaptaci Sin City – město hříchu (2005). Samozřejmě to všechno bledne ve srovnání s jeho Dobrodružstvím Žraločáka a Lávovky (2005)… Ale teď už vážně, opravdu. Podstatou je ukázat, jaké obavy vzbuzoval Rodriguez jako režisér náhradník u vysněného projektu Jamese Camerona. A výsledná Alita: Bojovný anděl je skvělým příkladem toho, že není dobré dát na předsudky. Dostali jsme totiž parádní akční kousek s neuvěřitelnými počítačovými triky.

Kyborg jako živý

Snímek všechny svoje trumfy staví na titulní postavě, která je sice výtvorem počítačové animace, ale není kvůli tomu o nic méně lidská než kterýkoli reálný herec vedle ní. A byť velká část zásluh jde na vrub trikařům, kteří posunují hranice možného zase o kus dál, její přesvědčivost a působivost leží i na herečce Rose Salazarové, která ji ve speciálním snímacím obleku ztvárnila. Ruku v ruce herečka a animátoři stvořili fascinující postavu.

Živoucí a dýchající hrdinkou je i přičiněním scénáře, který dává dostatek prostoru vykreslení jejího charakteru. Přitom zápletka je prostá a soustředí se kolem její odysey od novorozeneckého úžasu nad světem kolem sebe, přes objevování sil, které v ní dřímají, až do momentu, kdy se zatvrzelým výrazem vyráží do boje se zlořádem. Nabízí se srovnání s konkurenční silnou ženskou hrdinkou, která řádí v kinech – Captain Marvel (2019). Marvelovská superhrdinka si také moc nepamatuje ze své minulosti a musí si cestu ke svému plnému potenciálu proklestit, ale ani zdaleka nedokáže vzbudit takový zájem o svou osobu jako Alita. Možná i proto, že i když je méně člověkem, o to víc projevuje lidské emoce – a tahle paleta je hodně barvitá.

Alita je také někde úplně jinde, pokud jde o dynamiku a nápaditost akce, kde disponuje vybroušenou choreografií a promyšlenou kamerou, díky níž se střídá řada památných momentů, čímž dílo zůstává věrné svým manga kořenům. Navíc si film může dovolit i drsnější akci, protože proti sobě staví převážně robotická těla. Alita si zkrátka nemusí brát servítky a rozjíždí masakr obzvláště při sportovní scéně v aréně Motorballu, kde se hra zvrhává v lov ve stylu všichni proti jednomu.

Svět s chatrnými základy

Ale i když je kyborgem, rozhodně není dokonalá, a to se vztahuje k filmu jako takovému. Slabinou se stává vykreslení světa i některých lidských postav. Zatímco Christoph Waltz se v otcovské figuře našel, tak Jennifer Connellyová i Mahershala Ali si s omezeným prostorem, který je jejich rolím věnován, nevědí rady a coby skvělí herci jsou zoufale nevyužiti.

Jen letmo je pak načrtnuto, s téměř symbolickým záměrem, rozvržení futuristické společnosti, stejně jako se příliš neosvětluje dávný konflikt. Nejde přitom jenom o zanedbatelný důvod osvětlující, proč svět vypadá tak postapokalypticky, ale tato otázka je přímo geneticky svázána s titulní hrdinkou, která má s tehdejší válkou něco společného. Přesto zůstává film v tomto ohledu nedořečený.

Stejně jako Alitin boj s nepřáteli. Tvůrci se totiž ukázali jako velcí optimisté, kteří počítali s tím, že vznikne pokračování, a tak film postrádá zastřešující závěr. Případná dvojka je vždy závislá na výkonu v pokladnách kin, kde to ale nikdy nemá nová značka jednoduché (a potvrzuje se, že Alita není výjimkou). Hrozí, že se nynější film nikdy nedočká rozřešení celé situace, což je od tvůrců nanejvýš krátkozraké a vůči divákovi nefér. Film by měl být schopen fungovat sám o sobě a Alita: Bojový anděl vyznívá bohužel jako první část větší fresky.

Pokud se ale bavíme o hollywoodských adaptacích anime/mangy, tak se Alita povedla. Na kreativitu, dynamiku a emoční vichřici Speed Racera (2008) nemá (ale kdo ano, tenhle film byl neopakovatelný úkaz), ale třeba filmu Ghost in the Shell (2017) dává jasný knockout.

(7/10)

Originální název: Alita: Battle Angel

Režie: Robert Rodriguez; Scénář: James Cameron, Laeta Kalogridis, Robert Rodriguez