Jak vycvičit draka 3 – když se drak zamiluje, je to konec

12.3.2019 at 08:23  •  Posted in Recenze by

Animovaná série Jak vycvičit draka se uzavírá. A je to konec tak důstojný a odvážný, že jiné série mohou jen závidět.

Ve světě komerčního filmu konec málokdy znamená konec. Pokud jste tedy neprodělali i poslední kaťata. Jakmile z něčeho plyne solidní zisk, ochota dobrovolně se odstřihnout od takového příjmu je vzácná. Doby, kdy se za základ filmové série považovala trilogie, čímž se divákovi dala jasná zpráva o tom, kdy čekat vyvrcholení, se stávají čím dál přežitějšími a frančízy bobtnají a bobtnají. Série Jak vycvičit draka (2010–2019) přichází po pěti letech s třetím filmem, a byť byste možná nevěřili, vážně je zakončením trilogie. A co je důležité, završení je to jednak emocionální a jednak smysluplné.

Ale ne všechno je dokonalé v tomto dračím ráji. To vůbec. Hned na začátek a na rovinu si řekněme, že závěr trilogie je nejslabším dílem v sérii. Korunu si zkrátka udržela jednička. Ocitáme se zhruba rok poté, co Bezzubka vyřval pozici alfa samce a Škyťák byl jmenován náčelníkem. Ostrov Blp už ale začíná pociťovat, že na roli dračího ráje začíná být malý. Navíc nepřátelské šiky neubývají a s Kruťasem, dost možná nejlepším dračím lovcem, se rodí velká hrozba. Padne rozhodnutí o přesunu vesnice. Bude to ale stačit?

Obrázky k zarámování i velkolepá hudba

Co bylo na téhle sérii skvělé, zůstává – nádherná animace, působivé aranžmá, dechberoucí akční scény, hravá hudba Johna Powella a životné postavy, jejichž činy budí emoce víc než kdejaký hraný snímek. Režisérem a scenáristou navíc i napotřetí zůstává Dean DeBlois.

Zachováno zůstalo i to, že tvůrci dokázali najít takový aspekt zápletky, aby se jenom neždímala značka, ale aby měl Škyťák skutečně možnost se někam posunout. V prvním díle se musel naučit, jak se z outsidera stát sebevědomým zastáncem své maličkosti, ve dvojce čelit nevyhnutelné povinnosti převzít vůdčí úlohu jako náčelník a nyní se musí naučit být sám za sebe a nespoléhat se jenom na draky.

Co však není tak působivé, je záporák. Postava Kruťase, jeho specifické metody zotročování draků a početné armády nejsou zase tak odlišné od Draga z druhého filmu. Rozdíl je jenom v tom, že nebudí tolik hrůzy a postrádá charisma. DeBlois bohužel nedokázal přijít s výzvou pro obyvatele Blpu, která by se v epičnosti vyrovnala minulým zápletkám.

Postavy, co ostrouhaly

Zklamáním je také způsob, jak scenárista dokáže pracovat s postavami, které uvedli ve druhém díle – tím myslíme Škyťákovu znovu objevenou matku Valku a lovce draků Ereta, který tehdy změnil strany. Ani jeden z nich se nedočkal smysluplného využití a většinu scén stojí jako mnoho jiných animovaných komparsistů v pozadí. Nebo abychom byli přesnější, Valka je ještě předmětem romantických tužeb Škyťákova vrstevníka, což nefunguje na žádné myslitelné úrovni a nikam to ani nespěje.

Vlastně je s podivem, že tentokrát tvůrci víc nerozvinuli téma vztahu Škyťáka a Astrid, kteří očividně míří ke společnému svazku, ale snímek nedává prostor k tomu jejich vazbu utužit. To už se víc soustředí na romanci dvou draků, která se stává vedle Škyťákova růstu v samostatného náčelníka druhým středobodem vyprávění. Tam režisér zúročí roztomilou povahu Bezzubky a skutečně si s dračími námluvami vyhraje tak, aby bavily, ale přitom zasadily semínko vztahu. Možná ale stálo za to lépe prokreslit motiv dvojí tváře, se kterou takzvaná Bílá běska do milostného tokání vstupuje.

Ale jinak nelze než rozloučení s dračí sérií doporučit. Slzopudný je snímek jako vždy dokonale, tentokrát navíc definitivně.

(7.5/10)

Originální název: How to Train Your Dragon: The Hidden World