Amazing Spider-Man 2 – lapen do vlastní sítě

24.4.2014 at 16:58  •  Posted in Recenze by

Má pavoučí muž šanci držet v kinech krok s hitovým Kapitánem Amerikou?

Po dvou letech přichází Sony s druhým dílem restartovaného příběhu nejznámějšího marvelovského hrdiny. Spider-Man svou popularitu nenabyl neoprávněně. Komiksová látka v sobě skrývá pro filmové plátno velký potenciál, který je ostatně zřejmý i v letošním snímku. Film ho bohužel nedokáže naplno zužitkovat, a ani výmluvy ohledně nízké přístupnosti zde nepomůžou.

Zrod superpadoucha vede k jeho neodvratnému konci

Zajímá-li vás přímé srovnání s prvním dílem, pak je pokračování o něco lepší především zásluhou kvalitnějších záporáků. Hned tři Spider-Manovi protivníci v jednom filmu sice navozují na první pohled dojem přeplácanosti, ale tvůrci si s tím dokázali vcelku obratně poradit. Rhino nemá na to být prvoligovým padouchem a film to respektuje. Slouží tak jen ve dvou krátkých scénách k odlehčení atmosféry.

Co se Electra a Green Goblina týče, sledujeme vlastně většinu času zrod dvou superpadouchů. Jamie Foxx a Dane DeHaan jsou však ve svých rolích natolik přesvědčiví, že na sebe oprávněně strhávají plnou pozornost. Vzniku Spider-Manových protivníků se věnuje tolik péče a přitom naprosto selhává jejich využití v bojových sekvencích. Electro je přitom natolik silná postava, že ji Spider-Man nemůže porazit jen s využitím síly. Způsob, jakým se nad Electrem dá zvítězit, je naprosto v pořádku, ale nemohlo trvat o něco déle, než je vyjeven?

amazing_spider_man_2_2

Modré digi-hrátky

Akční scény disponují neskromným množstvím digitálních triků a bohužel je to vidět více, než by mělo. Plánovala jsem se protentokrát vyhnout srovnání s o dekádu mladšími Spider-Manovými adaptacemi. Přeci jen dvojka už nemusí mocně recyklovat jako úvodní díl. Bohužel v deset let starém filmu vypadají Spideyho akrobatické kousky daleko lépe než zde.

Rovněž se postrádá důvod, proč se o Spider-Mana při jeho obraně města bát. Podobný nedostatek se dá přehlédnout, když jako hrdina vystupuje severský bůh, ale Peter Parker by pořád měl být klukem z masa a kostí, který se sice rychleji regeneruje, ale i tak ho každá rána patřičně bolí. V tomto případě nemusím při srovnávání zacházet do minulosti až k původní sérii, fyzičtější akci nalezneme i v předchozím filmu. Jedná se o velký krok zpátky, následkem kterého se pavoučí muž bude daleko lépe sledovat dětem, avšak u dospělého vyvolá spíše konstantní zívání.

Zápolení s nepřáteli disponuje alespoň slušným tempem a občasnými zpomalovačkami s detailními záběry, které vzbuzují dojem obrázků z komiksu. Nejpovedenější akční sekvence se neodehrává na konci, kde si Spider-Man s veškerým nebezpečím poradí zbytečně rychle, ale zhruba uprostřed snímku. Jedná se o scénu, v níž Electro zuří, podpořenou perfektním soundtrackem, který každému výbuchu zloby dodá patřičnou razanci. Hudba, na níž nově pracoval Hans Zimmer místo Jamese Hornera, ještě v několika dalších momentech výrazně přidává diváckému zážitku.

amazing_spider_man_2_3

Emoce a vtipy? Spíše otravnost

Po scenáristické stránce se Amazing Spider-Man drží ověřených postupů, které u pavoučího muže v minulosti fungovaly. Newyorský hrdina se vždy pral s vnitřními dilematy, s čímž souvisí tlačení na emocionální stránku. Romance Petera a Gwen je však stále nadmíru otravná a prázdná. Mladý pár spolu každou chvíli je nebo není, až vás to ve výsledku ze sedačky opravdu nevytrhne. Emoce zde nefungují a může se snadno stát, že si nakonec nejvíce oblíbíte Harryho Osborna, jehož motivace má skutečně hmatatelné základy.

Věrnost komiksové předloze zachovalo Spideyho vtipkování, když vystupuje v podobě maskovaného hrdiny. Vtipné bonmoty marvelovek se však nedostavují a pokusy o humor vás přinejlepším nechají chladnými, v horším případě vám budou připadat stejně otravné jako zmiňované romantické tokání.

amazing_spider_man_2_4

Celkově se jedná o veskrze průměrné zpracování komiksové látky, jehož nedostatky možná snadno přehlédnete, protože se v něm stále něco děje. Výsledný dojem zvedají především herecké výkony dvou superpadouchů a několik skutečně povedených scén. V současné konkurenci na poli komiksu se však Spider-Man ocitl v pasti vlastní jednoduché pavučiny.

P.S. 3D je nevýrazné a jen zbytečně navyšuje cenu vstupenky.

(6/10)