Americký sniper – legenda za nepřátelskými liniemi

5.3.2015 at 14:08  •  Posted in Recenze by

Nejnovější film Clinta Eastwooda je sice očekávaně precizní. Ovšem poselství, které nese, je problematické.

Otázka ideologického vlivu kinematografie je stále aktuální. Jednou za čas se do distribuce dostane nápadný film a znovu podnítí diskuzi o tom, co lze v rámci dobrého vkusu ještě tolerovat a kde už začíná nápadná propaganda. Mediálně bedlivě sledovaný případ Amerického snipera komplikuje řada faktorů – příběh ostřelovače Chrise Kylea je doposud v paměti, válečný konflikt na Blízkém východě pořád probíhá, režisér Clint Eastwood je aktivní republikán a marketingová kampaň filmu se značně přiživila na americkém patriotismu. Těžko hodnotit snímek, jehož předběžný a do jisté míry věrohodný obrázek si lze udělat ještě před jeho zhlédnutím. Snahou všech, kdo vyrazí do kina, by ale mělo být dohledat v Americkém sniperovi odchylky od tradičního ideologického vylíčení a posoudit, nakolik ji naopak podrývají.

AMERICAN SNIPER

Potřebujeme hrdiny?

Říci, že máme filmy bez výhrad podporující vládnoucí režim a filmy režim naopak kritizující, by bylo zkreslené. V dnešní době existují filmy, které svým vyzněním podporují dominantní ideologii (například náborový Act of Valor z roku 2012), stejně jako filmy, které se proti ní nestaví, jsou zkrátka bezproblémové. A pak máme naopak nezastřenou kritiku systému, stejně jako podvratnou tvorbu, která napadá režim méně výrazným, ale možná účinnějším způsobem. Kam zařadit Amerického snipera, napoví asi čas a nějaká seriózní studia jeho vyprávění. V době 21. století je už nemyslitelné, že by Hollywood vyprodukoval válečnou propagandu, v níž je hlavní hrdina vzorem ctnosti a druhá strana konfliktu primitivními barbary. Obrušovat ostré hrany je ale pro dobro publika stále povoleno.

Chris „Legenda“ Kyle byl texaský rančer a profesionální rodeový jezdec, který po deset let zasvětil svůj život americké armádě. Se 160 potvrzenými zabitími se stal nejúčinnějším odstřelovačem v historii Spojených států. S pomocí dalších dvou autorů vložil své zkušenosti do memoárů Americký sniper, jež vyšly v roce 2012. Z knihy se stal bestseller a filmová adaptace byla na spadnutí. Kontroverze, která memoáry provázela, se záhy přenesla i na Eastwoodův film. Nelze se divit, že liberální část Států opatrně syčí. Americký sniper je k americké zahraniční politice mnohem více shovívavý než předchozí režisérovy válečné počiny Vlajky našich otců (2006) a Dopisy z Iwo Jimy (2006).

AMERICAN SNIPER

Válka podle předpisu

Scenárista Jason Hall poměrně záhy udá směr, jakým se bude vyprávění odvíjet. Ve scéně z Kyleova dětství vyslechneme kázání jeho otce, který svým synům vysvětlí, že na světě existují tři druhy lidí – ovce, vlci a ovčáci. Varuje potomstvo před tím, aby se nestalo vlky, kteří trýzní nevinné ovce. Kyle dá na radu svého otce a stane se ovčákem, obráncem bezbranných. Fakt, že snímek prezentuje tyto zjednodušující metafory bez špetky ironie, je úsměvný. Ale že se od nich odpíchne příběh někoho, kdo měl ve 160 případech prst na spoušti a rozhodl se zabít (jakkoli opodstatněně), si žádá kritický pohled.

Na celou podstatu válečného konfliktu je nahlíženo výhradně optikou amerického maloměšťáka. Pohled někoho, kdo je distancován od politiky, ale zároveň natolik uvědomělý, že chápe nutnost bránit zájmy svého státu, umožňuje nejúčinněji využít představenou ideologii. Chris Kyle, jak ho ukazuje Eastwood s Hallem, rozhodně není modla – a v tom je právě triumf Amerického snipera. Kyle se ve volném čase baví, pije a flirtuje s ženami, není ale bezohledný. Když se dívce, se kterou před chvílí seznámil, udělá špatně od žaludku, neváhá jí před barem ohleduplně a zcela gentlemansky podržet vlasy. Pointa těchto podzápletek, kterých je ve filmu mnoho, je, že i provtřídní sniper, zažívá tytéž banální příhody, jako my a že by nebylo vůbec na škodu projít si stejnou očistnou poutí, jako on… V zájmu politiky své země, samozřejmě.

3041113-poster-p-1-your-january-20-creative-brief-american-sniper-hits-big-oreos-get-a-new-flavor

Osamělý střelec je doma

Tónu filmu určitě nepomáhá Kyleova zaslepenost, jinak řečeno nevyjasněná a strohá motivovanost, s jakou se do války žene. Kyle je náchylný k vlivu masových médií – reportáž o útocích na americkou ambasádu ho donutí narukovat a zprávy z 11. září 2001 sleduje rozerván a odhodlán okamžitě opustit svou přítelkyni a jít se bít za vlast. Kyle je zastáncem rodinných hodnot, a proto je pro něj každá chvíle strávená se svou drahou polovičkou svátkem. Avšak rozumí svým povinnostem a rychle se smíří s tím, že jeho jedinou družkou mu po dlouhé měsíce bude puška s teleskopem. Ke šťastnému propojení obou pólů Kyleova života dojde ve scéně, kdy užije svého talentu, aby přítelkyni na promenádě vystřílel plyšového medvěda. Rodinné štěstí a zbraň jsou náhle jedno.

Možná ale celý tento schematický pohled na válku není natolik dílem ideologického vlivu, ale žánrového vymezení, které si Eastwood úmyslně zvolil. Americký sniper je více válečný film než drama, je ale zároveň více western než válečný film. Nepřátelé mariňáků jsou zásadně zmiňováni jako Al-Kaída ani ne proto, že jde o žádoucí zjednodušení pro málo poučené diváky, ale z důvodu, že pro lepší kontinuitu musí být akce vedena jen proti jednomu nepřátelskému táboru. Orientaci v dění film ještě zpřehlední, když Kylea postaví proti dvěma konkrétním cílům. Ukázkovými záporáky se tak stane vůdce Al-Kaídy zvaný „Řezník“ a nepřátelský sniper, olympijský střelec, šampion Mustafa. Zejména druhý jmenovaný se stane onou vytyčenou překážkou, kterou musí hrdina nutně překonat ve své cestě za rovnováhou.

AMERICAN-SNIPER-4-1940x812

Chris Kyle je v podání Eastwoodova filmu skutečně jakýmsi aktualizovaným typem westernového kovboje. K násilí se uchyluje často, nikdy ne z vlastního sadistického zájmu, ale jen aby hájil životy těch, kteří se sami bránit nedokážou. A Bradley Cooper je režisérovi dobrým spojencem. Jeho minimalistický herecký výkon z něj dělá nejen osamělého, málomluvného kovboje střílejícím zlé desperáty (jak to kdysi prováděl sám Eastwood v „Dolarové trilogii“), ale zároveň zranitelného muže, v jehož nitru s každým zadrženým dechem úpí čím dál silnější zadržované emoce.

Čtyři půlhodiny a reflexe nikde

Narativ filmu je klasicky rozčleněn do čtyř navazujících aktů. Vždy jsou odděleny návštěvou domova, v nichž se upomene narůstající konflikt mezi Kyleovou kariérou a rodinným soužitím. Za povšimnutí stojí, že poslední blok, tedy vyvrcholení, poskytne rozuzlení celé ústřední zápletky hned na svém počátku, a film tak posledních dvacet minut zvolní tempo a přidává různé dodatky zabývající se Kyleovým životem po skončení služby v armádě. Mimořádně účinná je střihová skladba snímku – jako důkaz poměrně nekonvenčního vyprávění slouží hned úvodní scéna, která je v moment největšího napětí přerušena více než dvacetiminutovým flashbackem. Oscarová nominace byla na místě.

American Sniper coffins

Eastwoodův film stojí za pozornost už jen režisérovou řemeslnou zručností, s jakou byl natočen. Ale ať už je v něčem propagandou nebo spíše novodobým westernem, postrádá soustředěnější reflexi mezinárodního konfliktu. Ve svém vyprávění nepřichází s žádným motivem nebo zápletkou, která by podala důkaz o jeho originalitě či nadprůměrnosti.

(6.5/10)

Originální název: American Sniper

Režie: Clint Eastwood, Scénář: Jason Hall