Anna – modelka s povolením zabíjet

0
4.9.2019 at 13:47  •  Posted in Recenze by  •  0 Comments

Luc Besson těžko hledá v evropském akčním filmu konkurenci. Anna ji hravě přestřílí.

 

   Jaký jiný žánr sluší filmu jako médiu víc než akční? Přesto velmi často končí příspěvky v této oblasti jako druhořadé spotřební zboží se zapomenutými hereckými hvězdami a předvídatelnými scénáři. Studia raději cpou velké peníze do pestrobarevných a opulentních adaptací komiksů, oživování fantastických světů nebo kosmických výprav.

   Na slušný akční film, který své řemeslné nedostatky neskrývá ve zmatečném střihu, si divák počká. Letos už naštěstí velké potěšení nabídl John Wick 3, který bezezbytku naplňuje představu nonstop akce. Anna pak nabízí svižnou sexy evropskou alternativu z pera Luca Bessona, která se noří do světa tajných služeb.

   Besson přitom ví, že netočí velké umění. Příběh zalidňuje s jistou dávkou karikatury a nadsázky, v črtách odpovídajících možnostem žánru. Anna tak hladce zapadá například po bok jeho geniálního Leona (1994). Nejvíc ale dá vzpomenout na Brutální Nikitu (1990), už proto, že hlavní hrdinku, asi nejvíc ze všech postav zachycenou v psychologicky ostřejších detailech, vytahuje z marasmu starého života. Nabízí ji totiž novou šanci ve službách vlády (tentokrát ruské) jako efektivní vražedkyně.

   I když je akce jednou z předností snímku, není ji až tolik, kolik by si přál divák namlsaný skvělou choreografií souznící se střihem v dynamickém tanci smrti. Scéna z restaurace, v níž se Anna musí vypořádat s několika protivníky, je přesně tak dobrá, jak ji promoval trailer. Ovšem co do kvantity se s výše zmíněným Johnem Wickem srovnávat nemůže.

 

Rusko a Amerika svádí boj

  A tak vytahuje film druhé eso, a to vyprávěcí strukturu důmyslnější, než je u těchto produkcí zvykem. V ní se totiž úročí prostředí tajných služeb a rozdílných úmyslů. Místo přímočarého příběhu se tak Besson opakovaně vrací v čase zpátky, aby viděné události dal do nového kontextu a značně zvýšil napětí ohledně toho, jak to s Annou dopadne.

   Zápletka funguje i díky castingu. Vedle Sashy Lussové, které Besson dává po vedlejší roli ve Valerianovi a městu tisíce planet (2017) definitivně šanci zazářit, obsadil totiž skvělou hereckou směsici, která pomáhá držet snímek na úrovni – ať už je to Helen Mirrenová jako vysoká představitelka KGB, nebo Cillian Murphy jako její ideový protivník z amerických břehů.

   Bessonovi jako filmařovi sluší, že se vrátil k typu látky, který mu udělal jméno a který v posledních letech zaštiťoval spíš jako producent. Můžeme tak na chvíli zapomenout, že řadu let promrhal na poloanimované sérii o Arthurovi a Minimojích (2006) nebo na bizarní komiksové adaptaci Tajemství mumie (2010). Není třeba se skrývat za nákladnými triky, civilnost může být – obzvlášť v těchto kinematografických časech – dost příjemná.

(7/10)

 

Foto: Vertical Ent.

  • Info
  • Trailer
  • Plakát
Originální název: Anna

Režie: Luc Besson; Scénář: Luc Besson

Hrají: Sasha Luss, Helen Mirren, Luke Evans, Cillian Murphy, Nikita Pavlenko a další

Žánr: akční, thriller; Země původu: Francie; Stopáž: 118 minut

Premiéra: 22. srpna 2019

Přečteno: 126x

Adam Fiala

Šéfredaktor Moviescreenu od roku 2005, vystudoval žurnalistiku a mediální studia na FSV UK. Preferuje tvorbu Tima Burtona, Alfonse Cuaróna, Guillerma del Tora, Darrena Aronofského, série Star Wars, X-Men, Harry Potter a Pán prstenů.
Adam Fiala

Napsat komentář

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Starší příspěvky:
Toy Story 4: Příběh hraček – do starožitnictví ještě nepatří

Ždímá Pixar značku, nebo má ještě co říct?    Toy Story (1995) se pyšní aurou prvního zásadního počítačově vytvořeného animovaného...

Zavřít