Až tak moc tě nežere

24.3.2009 at 18:23  •  Posted in Recenze by

Nezavolal vám, ale vy pořád doufáte, že prozatím jenom neměl čas. Že vaše číslo ztratil. Že nemá odvahu. Že ho srazil autobus. Jen se přiznejte, i nehoda plná krve a lidských orgánů by vám byla milejší než ta nepříjemná fráze „až tak moc tě nežere…“

Když už jsem k vám byla upřímná v perexu, nebudu se přetvařovat ani v hodnocení. Tak za prvé – před pěti lety se jakási scénáristka seriálu „Sex ve městě“ a jeho konzultant rozhodli, že by se jim hodily nějaké ty peníze navíc. Určitě se i tehdy uvažovalo nad filmem (musíme vydělat na těch ženských co nejvíc!!!), ale přece jen – vydržet tak dlouho bez Blahnikových bot a saka od Armaniho, to prostě nešlo. Liz Tuccillová a Greg Behrendt sepsali knihu plnou rad zamindrákovaným ženám. A komerčně uspěli. A za druhé – natočit film podle výdělečné předlohy také není od věci. Carrie a její kamarádky nám zestárly, a tak sáhneme po někom neokoukaném, atraktivním a pokud možno se zvučným jménem. Na scénu přichází Ben Affleck, Scarlett Johansson, Jennifer Aniston, případně pseudo-seriózní Jennifer Connelly. Ingredience na film pro ženy máme. Teď to jenom poslepovat.

nezere_2 nezere_3

A v tom tkví zásadní potíž. Ta „slepená“ místa jsou až příliš jasně vidět. Knižní předloha totiž nemá žádný ucelený příběh. Jedná se pouze o jakéhosi rádce, kde je nejprve nastíněn problém s mužem, Greg na něj vtipně, perverzně a přisprostle odpoví a celé to uzavře Liz se slovy „no jo, ale s tím nic nenaděláme, že jo…“ Film se tedy skládá z některých vybraných „problémů“, které jsou následně napasovány na známého herce. Postavy se sice neznají, ale úspěšně zde fungují nereálné řetězce typu „moje kámoška chodí s chlapem, co se zná s bratránkem jedný holky, co dělá manikúru mýmu popeláři.“ Příběh se pak snaží táhnout a stmelovat zrzka jménem Gigi, jež neustále nechápe, proč jí ten nový objev nezavolal.

nezere_4 nezere_5

Samozřejmě se jedná o romantickou komedii, tak co bychom čekali, že. V tomto žánru ani nemůžeme chtít něco ojedinělého (i když se sem tam poštěstí – viz „50 x a stále poprvé“). Ona ho chce, on jí ne, pak si uvědomí, jak je skvělá, chce jí zpět, ona trucuje a nakonec žijí spolu šťastně až do smrti. Tak čím se vyznačuje „Až ta moc tě nežere“? Co měli tvůrci za osobitý nápad, že ho protlačili až do kin?

nezere_8 nezere_9

To poslepované puzzle totiž staví na jednom zásadním faktu, který je na romantickou komedii až příliš ojedinělý. Tento film je upřímný. Nestydí se vám naservírovat pravdu o tom, že se snažíte zbytečně. Že když mu voláte stokrát denně, jste asi psychopat. Autoři zde vystihli ty nejčastější vztahové problémy nás, obyčejných lidí. Nikdo zde neumírá, neřeší se tu sci-fi témata jako „manžel bere drogy, spí se sekretářkou a znásilnil naši vnučku“. A tak se tvůrcům podařilo dotáhnout do konce aspoň to poselství. Což je u filmů podobného ražení výjimka.

nezere_6 nezere_7

Horší to je, když se rozsvítí světla a vy vstáváte z pohodlných křesel. Může totiž nastat nebezpečná chvíle, kdy začnete uvažovat nad neustále se omílající myšlenkou, že „když se ti líbí chlap, rozhodně mu nevolej.“ Dojde vám, že kdyby se každý řídil zásadami, které tento film a vlastně i knížka šíří, světová populace by začala rapidně klesat. Chybí zde kompromis. Kompromis mezi radami, aby se ženy zbytečně netrápily, a tvrzením, že jsme pouhé trofeje na střelnici. Když mi nevolá, nemusí to nutně znamenat, že nemá zájem. Třeba si prostě jen říká „ona mi nevolá, tak to mě asi až tak moc nežere…“

(6/10)

Paya
Latest posts by Paya (see all)