Strážci – Watchmen

28.2.2009 at 18:14  •  Posted in Recenze by

Na základě jednoho z nejuznávanějších komiksových románů natočil Zack Snyder film, který má být revolucí komiksového žánru. Velkohubých gest už bylo dost. Watchmen zestárli a Snyder se jim pokouší provést obrazový lifting. Stačí to? Ne.

watchmen_2

Alan Moore je nejen zarostlý jeskynní muž, ale v oblasti komiksové tvorby je také uznávaným guru, protože jeho díla rozhodně nelze zaměnit s běžnou komiksovou produkcí. Tuším, že i statečnému Bobíkovi by zatrnulo, kdyby se mu do rukou dostal kterýkoliv z jeho komiksů. Jeho úspěch tkví v tom, že komiks nebere tak, jak jej vnímá velká část populace, ale přistupuje k nim jako k plnohodnotnému médiu, kterým lze šířit zajímavé nápady i silné myšlenky. Místo papíru a černých písmenek mu k vyprávění příběhu slouží i obrázková pole. Mezi jeho nejznámější knihy patři i Liga výjimečných a V jako vendeta, které se již dočkaly zfilmování, jichž se Moore zřekl jako nevlastních bastardů. Pokud selhaly snahy převést na filmové plátno ty komiksy, které jsou ještě vcelku jednoduché, jak to může vyjít s gigantem jménem Watchmen? Těžko. Víra v talent Zacka Snydera tu byla, ale jistá všemohoucnost a filozofická průprava mu jednoduše chybí.

Film Title: Watchmen watchmen_4

Dovolte, abych vás seznámil s bandou poděsů. Odosobněný a božský modrák aka Dr. Manhattan, soví impotent a technický hračička aka Sůva, mediální magnát a nejinteligentnější člověk na Zemi aka Ozymandias, drsná bojovnice a intimní přítelkyně pana božského aka Hedvábný přízrak, nekompromisní a společnosti se vysmívající Komediant a konečně vždy maskovaný a brutální Rorshach. Jsou druhou generací hrdinských bojovníků se zlem. Sůva je dokonce pokračovatelem jiného superhrdiny a Hedvábný přízrak potomkem. Kdysi to byli Minutemani. Nyní to jsou Watchmeni – Strážci. Tedy bývali, než byl vydán zákaz provozování podobných aktivit. Tak se teď všichni stáhli do ústraní. Někteří pracují pro vládu, jiným roste břicho, ale někteří se rozhodli nesundat masku. Rorschach si vybral život v ilegalitě, protože ani jinou identitu nemá. Vše se začne hýbat, když je Komediant zabit a Rorschach pojme podezření. Snaží se varovat ostatní a vypátrat, kdo zatím stojí. Nastává soumrak maskovaných hrdinů nebo svět stojí před větší hrozbou nějakého spiknutí?

watchmen_5 watchmen_6

To, co dělá film Watchmen dobrým, je zásluhou Alan Moorea. Nemohu sice srovnávat nějak dopodrobna, komiksovou předlohu jsem pro orientaci a rozdílnost pouze prolétl, nicméně komiks představuje spousta zajímavých nápadů. Jednak to je realistický pohled na superhrdiny – snaží se ukázat hrdiny takové, jací by nejspíš byli. Někteří se sadističtějšími sklony, se znásilněním na krku, zabitím nevinných. Jiní s problémy jako obezita, impotence. A nevyhýbá se ani jejich sexualitě, sexuálnímu soužití jednotlivých členů. Mimo to zasazuje hrdiny do světa reálnějších kontur. Jak by si poradili s válečným konfliktem? Zastavili by ho lusknutím prstu? Nejzajímavější možnosti přitom skýtá superhrdina s neomezenými možnostmi – tedy Dr. Manhattan.

watchmen_7 watchmen_8

Ve své době byli Watchmen zázrakem, dnes se film může jen plahočit. Strážcům totiž vyvstal nepřítel horší než společnost sama – čas. Studená válka je pryč (ačkoliv strach z příletu jaderné zbraně můžete pociťovat stále). Spousta z motivů, kterými se tehdy komiks vyhraňoval, působily neobyčejně svěže, ale do dnešní doby se už dočkaly zneužití v mnoha dalších filmech či jiných médiích a tím pádem přicházejí o svůj punc neortodoxnosti. První kosa dopadla na kámen a druhá letí za ní.

watchmen_9 watchmen_10

Snyderovi nelze vyčíst jedno, a to zábavnost, protože film skutečně baví, pokud vám tedy nevadí určitá deprese, chlad a trpkost, které z tématu sálají. Výsledná podoba filmu nakonec čítá nějakých 160 minut a já radím, počkejte si na rozšířenou čtyřhodinovou verzi (jestli tedy existuje a nebyla to jen produkční fáma). Znáte ty chvíle ve filmu, kdy najednou všechno do sebe zapadá, hudba graduje všechny prvky do monstrózní koláže, a vy jako divák pláčete a mrazí vás z toho v zádech, jak jste vtaženi do nevšední podívané? Tak přesně to Strážci nenabízí, ale měli by. Jsou prázdní a snad poprvé se odhodlávám použít výraz bezduší, který jsem dřív nechápal (obzvláště ne ve spojení s Temným rytířem). Možná je to pouze moje domněnka a ani komiks není tak hutný, jak jsem myslel, ale film pouze naznačí mnoho zajímavých myšlenek. Vyřkne je v krátké zmínce jedné postavy, ale nijak se k ní třeba už nevrací, nerozvíjí a nespojuje v ultimativní závěrečnou pointu. Watchmenům zřetelně chybí větší záběr, který by vytvářel komplexní film s výpovědní hodnotou.

watchmen_11 watchmen_12

Tohle není ani komplexní ani nijak překvapivé. Rád bych se přitom zastavil u závěrečné pointy, která mimo to, že určitě utrpěla zubem času, tak i Snyderovou nezáživností. Tenhle člověk celou dobu ne a ne přitlačit na pilu a rozvést myšlenky do zajímavější šíře. Zamrzí to o to víc, že začátkem pěkně namlsá. Kromě vraždy Komedianta vtáhne a potěší povedená úvodní titulková sekvence. Nejenže je audiovizuálně přitažlivá a originální, ale právě rozšiřuje své superhrdinské universum do popkulturní sféry. Činí ze Strážců něco hlubšího. Pak se ale děj smrskne na lacinou detektivní linii s řadou flashbacků, které jsou důležité pro pochopení jednání postav, ale pro směřování děje mají jen minimální význam.

watchmen_13 watchmen_14

A ten konec. Omluvte prosím následující naznačení pointy a neznalci předlohy přeskočte na další odstavec. Závěrečné odhalení je řečeno s nebetyčnou žoviálností, s absolutním nezájmem k tomu, co se stalo. Jako by se postavy měly nudit víc než divák zívat nudou. Snyder mohl alespoň v tomhle momentu projevit více invence, nebýt tak odtažitý a za pomoci všech audiovizuálních možností, které filmové médium nabízí (což potvrzuje deset z deseti diváků Speed Racera) diváky šokovat, vytrhnout. Ona vyústění je totiž navíc dost scestné, což už je jedna z mála vin Alana Moora. Myslet si, že zničením světových metropolí zajistí světový mír, je hovadina. Když je tak navíc řečeno s oním despektem a nosatým Nixonem v zádech, opravdu jsou pocity zklamání na světě. Ani jediná emocionální scéna, která předchází závěru, kdy se jedna z postav rozpláče kvůli zjištění hrozné skutečnosti, člověkem nehne, neboť ona postava je jediná, kdo to nevěděl. Divák si to uvědomil už dobrou hodinu před tím.

watchmen_15 watchmen_16

Ve formální stránce se sice Snyder mnohdy uchyluje ke svým oblíbeným zpomalovačkám, ale věřte, že nejsou tím problémem, kterého se všichni báli. Využívá jich k zdůraznění scény a nevyčnívají nebo nerozptylují. Nakonec spíš zarazí, že kamerově se drží přesného přepisu z komiksu. Na to, co Watchmeni představují, mohl být formálně odvážnější, ve smyslu až experimentálnějším. Za to hudební složka filmu dost překvapila a já bych kvůli ní i ledacos odpustil, protože každé scéně dodá zajímavou atmosféru. Použitá hudba není originální, ale Snyder využívá již existující fláky. Když je ale flashback o životě a zrodu Dr. Manhattana podbarven pesimistickými tóny Philipa Glasse z Koyaanisqatsi, nelze jinak než se nechat hypnotizovat silou, kterou toto spojení představuje. A těch příkladů je řada, snad bych ještě zmínil Simona a Garfunkela doplňující svým žalozpěvem Komediantův pohřeb. Kdyby se tak tou individualitou jednotlivých scén netříštila vyprávěcí struktura, už tak rozdrobená nejrůznějšími flashbacky.

watchmen_17 watchmen_18

Strážci se ztratí s proudem času. Nepřekvapují, nešokují, nehloubají. Jsou jenom jiní než ostatní komiksové filmy. S klasickým dramatem pak vůbec nelze srovnávat. Údajná geniálnost předlohy není omluvou. A čekat dvě a půl hodiny na hloupou pointu není nejlepší způsob jak trávit čas. Pamatujte na Gandalfova slova o čase, jenž nám byl dán. Ale abych nebyl takový pesimista – ten film v pravdě není tak špatný. Snadno se na něj divá a člověka to baví, ale potenciál, který byl promarněn, musí každému vnést slzu do oka.

(6/10)