Bitevní loď na hračkářské vlně

19.4.2012 at 13:53  •  Posted in Recenze by

Vody nejvýdělečnějších snímků historie v posledních letech výrazně rozvířily mimo jiné filmové flákoty podle kolekcí hraček Transformers. Na jejich úspěchu se snaží svézt i první „letní“ film této sezóny Bitevní loď a už z trailerů bylo zřejmé, že se na nás řítí pořádný battleshit.

Trendem několika uplynulých sezón se stalo, že premiéry velkých hollywoodských blockbusterů už se zkrátka do letních měsíců nevejdou. Začátek května už je obvyklou startovací plošinou pro to největší, co nám může snová továrna nabídnout, a protože tam si už tradičně i letos hýčká teplé a léty prověřené místečko komiksové studio Marvel se svými Avengers, Bitevní loď vyplula ještě s větším předstihem. Posádka totiž dobře tušila, že její kvality můžou utěšit diváky pouze na základě jejich natěšenosti. Až se publikum nasytí velkých, především komiksových spektáklů (po Avengers hlavně Amazing Spider-Man a Temný rytíř povstal), na rozvernou plavbu už by nemuselo mít žaludek.

bitevni_lod_2 bitevni_lod_3

Tento tah by nakonec mohl vyjít, protože Bitevní loď rozhodně neveze kdovíjaké zklamání. Variace na Den nezávislosti okořeněná prvky výše zmíněných „hračkáren“ začíná mezi vědci, kteří supersatelitem kontaktují vzdálenou planetu s podmínkami vhodnými pro život. Než pak skutečně dorazí mimozemská delegace z tohoto bodu G, seznámíme se s bratry Hopperovými – starším vzorňákem, který rozhodne, že mladší průšvihář se k němu připojí u námořnictva. Mladší se jako správný hrdina zamiluje do dcery svého admirála a nadělá tolik problémů, kolik jen stihne. Během námořního cvičení pak také rozpoutá bitvu s příchozími vetřelci, kterou po úvodním zničení dvou pozemských torpédoborců a po smrti spousty vojáků včetně staršího bratra dovede i k závěrečnému střetu. Pak už jsou všichni jen veselí a spokojení, protože bitva trvá dost dlouho, je v ní kopec legrace a na zemřelé se stihne zapomenout.

bitevni_lod_4 bitevni_lod_5

Takové zhodnocení příběhu už ale příliš zavání byť jen troškou přemýšlení a něco takového si u Bitevní lodi opravdu není radno dovolit. Kdyby se mělo uvažovat o motivacích mimozemšťanů, o činech jednotlivých aktérů, či dokonce o technologických předpokladech a fyzikálních zákonech, odejde divák z kina s příliš bolavou hlavou. Lepší bude, když si ji nechá rozbolet z vizuálních orgií a z patřičně natřískané zvukové stopy. Bitevní loď od začátku propagační kampaně jasně demonstrovala, že jí půjde o ryzí zábavu. Vypnout mozek bude třeba ještě více, než je u blockbusterů obvyklé, ale pokud se to podaří, odměnou budiž vedle vynikajících triků (všechna zúčastněná plavidla, všechny mořské vlny a výbuchy vyloženě hladí po duši) také zručná režie, která se nebojí invence a především ohromné nadsázky.

bitevni_lod_6 bitevni_lod_7

V žánrově (dumb-fiction?) nejspřízněnějších Transformers Michael Bay střídá bolestně nevtipné a těžkopádně odlehčující momenty se smrtelně vážnou patetickou akcí, během níž postavy věří zápletce a pseudomytologii kolem ní. Režisér Bitevní lodi Peter Berg (Hancock) na to jde s přístupem pro daný formát příhodnějším. S opravdovou vervou sází jeden efektní a nápaditý záběr za druhým a nechává herce užívat si stupiditu svých vlastních charakterů i veškerého dění naplno. I u herců se nabízí paralela s Transformers. Tam, kde se sympaťák Shia LaBeouf po chvíli okoukal, ukazuje Taylor Kitsch v roli rebelujícího námořníka příhodný mix slizkého frajírka a klasického hrdiny, přičemž je tak důsledný, že jeho obliba s narůstající stopáží graduje. Pro žádné herectví tu samozřejmě prostor není, ale platí, že i ostatní zúčastnění jsou ve svých rolích vyhovující.

bitevni_lod_8 bitevni_lod_9

Pokud je řeč o trikovém, akčním a dynamickém vrcholu filmu, je jím určitě scéna potápění třetího pozemského plavidla, kdy kamera proplouvá veškerým děním a sleduje rychlou zkázu kolosu a snahu posádky o záchranu. Jestli stojí za to vidět Bitevní loď v kině, pak kvůli této řemeslně do detailu vychytané scéně, kde Peter Berg naplno ukázal své aranžérské přednosti. Vrchol komický přijde hned vzápětí, kdy mladý Hopper zavelí ‚stáří vpřed!‘. Prozrazovat něco více by bylo zbytečné, nicméně pokud do té chvíle film balancoval mezi mořem akčního patosu ležícím po levé ruce a vodami komediálních atrakcí napravo, v tomto momentě se rozhodl rovnou pro placáka a na levačku to rozhodně nebylo. Moviescreen garantuje vysmátý kinosál.

Je proto veliká škoda, že výsledek není vyváženější. Po oku lahodícím úvodu a zábavném seznámení s hlavními postavami se na příliš dlouho zabředne do průměrného verbovacího a posléze demoličního bahna, v němž na drahnou chvíli odejde zájem o jakékoliv dějotvorné momenty v dál a ze všech opakujících se atrakcí může potěšit snad jen každý další záběr na Brooklyn Decker. Poslední třetina je naditá skutečně překvapující akcí a nebývale zábavnou nadsázkou, ale prokousat se k ní bez ztráty nálady může být zásadní oříšek. Na vině je určitě fakt, že Bitevní loď brázdí plátno více než dvě hodiny. Při klasické devadesátiminutovce by mohlo jít o prvotřídní akční komediální pecku.

Každopádně platí, že pokud se mají točit akční slátaniny takového kalibru, ať je točí Peter Berg či podobně schopní kumštýři. Jako přínos filmovému fondu maximálně 30 %, v rámci žánru pitomých velkofilmů klidně 90 %.

(6/10)