Padlý bůh z Asgardu Loki dorazí na Zemi, aby ukořistil zdroj energie v podobě Teseraktu. Protože by to znamenalo konec lidstva, spustí Nick Fury projekt Avengers, svolá všechny superhrdiny, aby Lokiho a jeho spojeneckou mimozemskou armádu zastavili.
Jossu Whedonovi se podařilo z Avengers vytvořit skoro dokonalou ilustraci filmové verze tradičního sešitového komiksu. Plyne z toho velká výhoda i absolutní nevýhoda. Avangers vystupují jako čistá esence blockbusterové zábavy zbavená čehokoli obtížného. Razí heslo, pryč s trudnomyslností, pojďte se bavit.
Atrakce na jedno svezení
Filmu chybí hlavně a především příběh (viz synopse o odstavec výš). Není to filmové dílo, vytváří se zde pouhá letní atrakce, což podporuje i konvertovaný 3D formát. Servíruje však dokonalý způsob, jak obsah ochudit o příběh, ačkoli délka filmu překonává průměrný filmový čas a aniž bychom si toho měli povšimnout. Akce střídá akci, poutá pozornost a neustálá činnost vyvolává dojem, že se něco děje a tudíž se odvíjí příběh. Ten zde ale není, neschoval se ani za štít Kapitána Ameriky ani do výstřihu Scarlett Johansson a do budoucna to bude mít pro Avengers smrtící následky, až opadne nadšení z množství akce, její přehlednosti a dalších předností, k nimž se dostaneme později. Blockbustery za spoustu peněz bývají často osočovány, že mají hloupý nebo nelogický příběh. Avengers se možnosti tohoto nařčení ladně zbavují. Když to není, není možné to očerňovat.
Sto čtyřicet minut využívá poměrně tradiční dramaturgii týmového filmu. Nejprve je nutné postavy shromáždit, pak se musí uskupení rozkmotřit, aby se kvůli vykonání svého úkolu znovu dalo dohromady. Aby to fungovalo, jsou zapotřebí charaktery. Ne figurky nebo postavy, ale charaktery, pro něž nebude psychologie jen prázdným pojmem. Jenomže postavy jedou v nepolevujícím stylu „Hulk smash“, tudíž dřív mlátí, než se ptají. V hádkách jako by byla rozhodující větší síla než velikost charakteru. Velikost ega všech zúčastněných nikdo nepopírá a překonává měřitelné stupnice. Koncentrace a mohutnost ega je tak nadměrné, že div každý projektor při promítání nevybouchne.
Scénář staví hlavně na konfrontaci egomaniaků, čerpá z něj humor, ale ne psychologii postav. Tony Stark je o dvě stě procent štiplavější než v obou Iron Manech dohromady, čímž udává hlavní komediální tón, který funguje napříč filmem, ale není ani o chlup lidštější. S kým se identifikovat? Výběr vychází hlavně z toho, kdo nejvíc přirostl k srdci při sledování některého z originů, teď na to čas není. Jako by si v samostatných superhrdinských filmech studio Marvel odkroutilo vývoj a formování a tady je strčilo do jednoho pytle, zatřáslo s ním a počkalo, až vybuchne.
A bouchá se často, skutečně tak, že smysly jsou zahlceny a mozek nestíhá skládat dohromady trojrozměrný obraz, natožpak aby dával prostor k přemýšlení. Popravdě tři déčko nemohu hodnotit, viděl jsem klasickou verzi s titulky. Film sice nebyl nativně natáčen ve 3D, ale z obrazu, pro nějž byl na rozdíl od předchozích marveláckých filmů zvolen plnoštíhlý formát 16:9, vzniká dojem, že byl natáčen s předpokladem budoucího převedení.
Nelze si jinak vysvětlit, proč je obraz jinak tak plochý, s nezajímavou kompozicí a fádním filmovým vnímáním. Whedon zatím natočil jen jeden kinofilm, ovšem kameraman Seamus McGarvey dělal s Joem Wrightem na obrazově opulentních snímcích jako Pokání a Sólista. Zvláště začátek je tak tuctový, až televizně neinvenční, že člověk ještě rád zavzpomíná na tajný komplex s mezihvězdným portálem Hvězdná brána. Jinak se ale vybaví i další filmy, především ty, které se neúspěšně pokoušely být hlaďounce prázdným blockbusterem pro masy. Nejvíc asi Bayovi Transformeři, už z důvodů nekončící akce, při němž je zdemolován kus města a v níž hraje roli obří mechanický létající had (puntičkářští znalci univerza prominou).
Akce je skutečně výživná, dlouhá, bohatá na ikonické momenty. Nemáme-li ovšem zájem o postavy, proč by nás jejich boj měl vzrušovat? Film se spoléhá, že když nebude dělat zbytečné boty, Iron Man bude házet vtipy, Scarlett bude dost sexy, Hulk bude dost ničitelský a Kapitán Amerika nebude ve svém kostýmu moc směšný, cílová skupina taenagerských diváků a komiksových nerdů mu to odpustí. Musí ale nabídnout pořádný akční rachot. Intenzivní, přehledný a sdružující několik velkých samostatných postav, což snad skutečně nemá ve filmové historii obdoby. Máme tu crossovery jako Vetřelec vs. Predátor apod., ale tohle nejsou jen Avengers proti zlosynové, ale také několik drobných podfilmů jako Thor vs. Iron Man, Thor vs. Hulk, Černá vdova vs. Hawkeye.
Kompletní absence nějaké podružné nebo významové vrstvy spolu s neexistujícím příběhem tvoří druhou křehkou část tohoto monstr projektu s jeho snahou o komiksovou nenáročnost a idealizaci. Kde jsou výrazné motivy, které by v divákovi rezonovaly a poutaly ho k postavě, podnětné myšlenky formující další otázky? Nic, jen prázdno. Film plný konfliktů je absolutně nekonfliktní, a když budeme hodně zoufalí, budeme pátrat i po politické nekorektnosti, protože nebýt Nicka Furyho, všichni hrdinové jsou bílí. Naopak totální korektnost nalezneme v podobnosti s novou trilogií Star Wars, kde je nepřítel dehumanizován, na rozdíl od díla George Lucase však v Avengers vystupují místo droidů neidentifikovatelní mimozemšťané, jejichž neurčitost je dána limitujícími možnostmi trikové stránky. Mohou tak přicházet v nekonečných houfech a superhrdinové je mohou kosit bez ohledu na ohrožení mravního vývoje podobně jako počítačoví pařmeni kosí digitální soupeře v hrách.