Čtvery Vánoce

14.12.2008 at 22:23  •  Posted in Recenze by

Představte si dva nejnesnesitelnější panáky a ty nejzkaženější Vánoce v životě. Právě jste si udělali představu o filmu Čtvery Vánoce.

Svobodomyslná dvojka Brada a Kate se každoročně vyvléká z rodinných sešlostí u příležitosti oslavy Vánoc. Zatímco jim ostatní vyprávějí, o kolik příbuzných se musí postarat, oni už jsou myslí v letadle do tropických končin. Letos se jim ale nezadaří a je čeká návštěva hned čtyř domovů, protože rodiče obou z nich jsou rozvedení. Jestli očekáváte pořádně vypečenou famílii a spoustu kostlivců ve skříni, nejste daleko od pravdy.

4vanoce_2 4vanoce_3

To, že čím starší člověk je, tím se vánoční atmosféra vytrácí pod nánosy povinností, je nezpochybnitelným vědeckým faktem, nicméně se šlo vždy spolehnout, že vánoční filmy, respektive vánoční komedie dokážou atmosféru nejkrásnějších svátků navodit zcela dokonale. Když se však něco takového údajně čistému žánrovému kousku nedaří, ptám se, jde to se světem z kopce? Spíš to dokazuje, že napsat a natočit dobrý vánoční film není tak jednoduché, jak by se laikovi, který každoročně tráví závěr roku v křesle s ovladačem, mohlo zdát. Je mnoho ingrediencí, které v přesném množství vytvoří kýžený výsledek, ale musí se s nimi nakládat opravdu opatrně.

4vanoce_4 4vanoce_5

Možná, že zakopaný pes leží v tom, že celý příběh, tedy všechny čtyři příběhy, se snaží Vánoce tak zesměšnit, až se film přetváří v anti-vánoční podívanou, což je kategorie, kam spadají snad jenom poslední filmy Eddieho Murphyho a porno. Ať už Reese s Vincem zavítají ke kterémukoliv z rodičů, vzbuzují ve vás tvůrci pocit znechucení a trapnosti, protože cokoliv zažívají, tak je to jako rána pěstí. Obě postavy se totiž chovají dost tupě, odhalujíc, jak málo se znají, čímž procházejí jakousi přeměnou, ale tahle proměna spíš vyvolává ještě větší antipatie k tomu sledovat, co bude dál. Bylo by bláhové věřit tomu, že se v tom skrývá nějaká hlubší pravda o moderní společnosti. Maximálně to vypovídá o zručnosti tvůrců, ostatně režisér Seth Gordon má dosud na triku pouze humorný dokument King of Kong a Matt Allen spolu s Calebem Wilsonem tohle berou jako svou prvotinu. Přivírat kvůli tomu oči? V žádném případě, mám totiž obavu, že příště bychom to už v kině skutečně nevydýchali.

Stále pak přemýšlím i o významu, jaký má rozdělení na čtyři Vánoce, protože návštěva u každé rodiny se zoufale drží stejného scénáře, takže ve výsledku máme čtyři krátké filmy o Vánocích, které se snaží díky neznalostem o minulosti hrdinů stvořit aranžmá studu a trapnosti, nicméně už při druhém tahu se koncept silně ohrává a nutí k myšlence, že autoři před tím vážně neměli žádný nosný příběh, a tak jednu původní ideu naklonovali do čtyřté podoby.

4vanoce_6 4vanoce_7

Nepomáhá tomu ani dvojka jindy zajímavých herců Reese Whiterspoon a Vince Vaughna, ani Jon Favreau v roli Bradova bratra, který se proměnil v potetovaného wrestlingového macha. Pro Vaughna jsou Čtvery Vánoce druhým vánočním filmem po neméně neúspěšném Santa má bráchu, ale když je jeho hlavní hereckou devizou v tomto případě podivné svíjivé pohyby doprovázené kašláním vždy, když se někdo v jeho okolí pozvrací, nepozvedá tím úroveň ani Reese, když s nebojácným výrazem začne kosit malé děti v nafukovacím hradu. Ona má možná trauma, ale určitě ho budou mít všichni diváci filmu Čtvery Vánoce.

Letos Vánoce nebudou v kině, ale na blátě.

(2.5/10)