Doba ledová 3: Úsvit dinosaurů

2.7.2009 at 17:55  •  Posted in Recenze by

Že dinosauři a mamuti se nikdy nemohli potkat? A jako proč ne, když se to těm dětem líbí?

Už potřetí k nám zavítala nesourodá smečka složená ze všech možných zvířecích druhů doby ledové. Ve dvojce se k základnímu triu přidala nepříliš zábavná mamutice se svými brášky, nyní nám počet hlavních postav opět narostl. Protože každý správný autor filmů pro děti ví, že čím pestřejší, tím to přitáhne víc diváků. A jelikož dinosauři byli vždy vděčným tématem, od Jurských parků až po Godzillu a Flintstoneovi, najdete je i v této „době ledové“. Lenochod Sid se rozhodl, že by rád založil rodinu, ovšem na takovou akci musí být vždy dva. Každý ovšem tuší, že tenhle trouba žádnou kočku jen tak nesežene, a tak si osvojí tři malá vajíčka, která našel kdesi v podzemí. Z vajíček se vylíhnou T-Rexíci a vzhledem k tomu, že se pro ně vrátí jejich skutečná maminka a za trest odtáhne s sebou i Sida, zbytek skvadry (mamut Manny, tygr Diego a ti zmiňovaní otravové z dvojky) se ho vydá zachránit. Zvířátka nakonec objeví tajuplný svět v podzemí, kde žijí nejrůznější druhy z křídy, triasu i dalších miliony let vzdálených období.

iceage3_2 iceage3_3

Jak tušíte, základním problémem je zde logika. Scénáristovi sice ten malý detail o časové vzdálenosti dochází, vyřešil ho ovšem celkem neoriginálně. Kdo kdy četl Verneovu Cestu do středu země, při pohledu na dinosauří svět v Době ledové jen zklamaně pomrkává. Je zde světlo díky slunečnímu záření, které prosvítá skrz led, který tvoří „strop“ tohoto světa. Jistě, je tak tenký, že jim prosvítí slunce, ovšem také tak silný, že se pod nikým neprolomí. Je zde i spousta dalších kiksů, které možná nejsou tak patrné, jako když si mamut a mamutice vedou mamuťátko (sladké…), ale ne mezi sebou, což by bylo pro ochranné pudy zvířat typické. A tak dál. Scénář vcelku vlastně ničím nepřekvapí. Máme zde záchrannou misi kamaráda, děti se dozvědí, jak je krásné mít přátele, rodinu a lásku… Což by ještě nebylo tak hrozné, o čem jiném animáky jsou, jenže zde je maska kryjící tuctovost natolik průhledná, že vás jádro nutně zklame.

iceage3_4 iceage3_5

Třetí Doba ledová je ale hlavně diskutovaná proto, že díky nové technologii je k vidění 3D. Znamená to tedy, že vám v kině nasadí speciální brýle a vy pak máte pocit, jako by Scrat koulel oříšek přímo do prvních řad. S 3D záběry se dá neskutečně vyhrát, mám ale pocit, že zde je tvůrce postavili až na druhou kolej. Sice se nejedná o žádný film speciálně pro IMAX, jenže díky pokulhávajícímu příběhu se tu divák chce chytit čehokoliv. Animátoři nepřicházejí s ničím novým. Dinosaurus na nás sice párkrát vycení zuby, ovšem nikoho nenapadlo, že rozfoukaný sníh by se mohl dostat až k divákům. Že by Scrat mohl párkrát vkouknout do reálného světa. Samozřejmě, animace není špatná. Není ale zajímavá a ničím vás nechytne, což je u animovaných filmů poslední dobou čím dál důležitější – je jich taková spousta, že aby jeden vyčníval, musí se setsakra snažit.

iceage3_6 iceage3_7

A to se nakonec nesnažil ani dvakrát prověřený John Powell, autor hudby k Době ledové. Dokonce i v pokračování zazářil několika skladbami (především sborovou písní všemožných lenochodů), ovšem zde vám jeho hudba připomíná náhodné melodie z náhodné počítačové hry. Charakteristika jeho skladeb se vlastně nejlépe hodí pro celý film – neurazí. Není to nic „strašného“. Ovšem od klasiky, jako je Doba ledová, všichni čekáme něco víc, něco originálního. A to se tentokrát nepovedlo. Děti jásají, rodiče jsou zklamaní.

iceage3_8 iceage3_9

(5/10)

Paya