Veřejní nepřátelé

3.7.2009 at 18:03  •  Posted in Recenze by

Všichni je tak nějak milujeme, jsou to naše celebrity. A důkazem, že stát se miláčkem davů může opravdu kdokoli, je John Dillinger. Ve svém oboru je hvězda, to se musí nechat, problémem ovšem je, že oním oborem je vykrádání bank.

S Johnem Dillingerem, proslulým gangsterem klasického střihu, se setkáváme na počátku třicátých let, v době, kdy už si stihl vybudovat slušné renomé. Jeho loupeže jsou dokonalé, jsou rychlé, čisté a podrobně naplánované. Dillinger nikdy nebyl muž, který by chtěl do svého způsobu obživy zatahovat nevinné, a i proto je velmi oblíben – on okrádá pouze banky, ne lidi. Bohatým bere a chudým dává, i když za chudého považuje především sám sebe. A široká veřejnost ho za to poplácává po zádech. Kolem sebe má také tým spolupracovníků, na které se může spolehnout, a nejen díky nim se v žádném kriminále dlouho neohřeje. Není vůbec lehké ho polapit, a když už se to někomu podaří, uteče dříve, než stačí říct: „Cože?“. Málokdo si troufne na boj s takto mazaným protivníkem, jeden by se však našel. Zvláštní agent Melvin Purvis je rukou J. Edgara Hoovera pověřen dostat Dillingera definitivně na kolena – jakýmikoli dostupnými prostředky. Ačkoli to není snadný úkol, jako by se najednou zdálo, že pověstnému zločinci docházejí síly. Jeho přátelé postupně mizí tak, jak je tajná služba jednoho po druhém likviduje, a on zjišťuje, že dny jeho malých loupeživých dobrodružství jsou sečteny. Smyčka se stahuje a Dillinger se musí soustředit na ochranu nejen sama sebe, ale i své největší slabiny – ženy Billie, kterou hluboce miluje. Melvin Purvis je čím dál mazanější a je rozhodnutý dostat Dillingera za každou cenu – mrtvého nebo mrtvého.

Film Title: Public Enemies Film Title: Public Enemies

Otázka na začátek: co jste o tomto filmu věděli jako první? Jsem si skoro jistá, že to, že v něm hraje Johnny Depp. A podstatné je, že tento fakt je na Veřejných nepřátelích to nejzásadnější. Snímek stojí a padá na jediné herecké hvězdě, kterou je tento šestačtyřicetiletý pirát z Karibiku. Dokáže na sebe strhnout veškerou pozornost, a ačkoli jeho fanoušci vědí, že nikdy nevynikal nějakými rozmáchlými gesty nebo výraznými grimasami, je i tentokrát hlavním tahounem. Využívá své všeobklopující charisma, aby donutil diváka poznávat Johna Dillingera do hloubky a, i když se to zdá nemožné, tak svou pověstnou úspornou mimikou dokáže prozradit některé další kroky, které se jeho postava chystá udělat. Tím jen utvrzuje v tom, že ve své generaci nemá hereckou konkurenci. Na paty se mu pokouší šlapat o několik let mladší Christian Bale, který se v současné době stává stálým inventářem filmového průmyslu, bez něhož by žádný film správně nešmakoval (namátkou Equilibrium, Dokonalý trik, Temný rytíř, Terminator Salvation). Bohužel tentokrát je něčím jako žárovkou v záři Slunce – jeho výkon snadno zapadne.

publicenemies_4 Film Title: Public Enemies

Posledním filmem Michaela Manna před Veřejnými nepřáteli bylo kritikou vychvalované Miami Vice na motivy stejnojmenného seriálu a Mannův nejnovější snímek měl patrně navázat na tradici akčních krimidramat, nicméně to se tak docela nepodařilo. Mannovi se totiž jeho 140minutové dílko poněkud rozpadlo pod rukama. Nejdříve sice zaujme netradičním úvodem, kde se nepředstavují postavy ani pozadí děje, jak je tomu zvykem, ale po prvních čtyřiceti minutách rychle ztrácí tempo i napětí. Zbytek děje tak nějak proplyne kolem bez hlavy a paty, a kdyby hlavního hrdinu hrál někdo jiný než Johnny Depp a jeho lásku někdo jiný než Marion Cotillard, snadno byste se mohli začít nudit. Naštěstí filmem provází kvalitní hudba a kochat se můžete i atraktivní výpravou včetně věrohodných (a hlavně dost cool) kostýmů.

Michael Mann je zvyklý točit snímky s dramatičtějším vyzněním, a to se střídavě skvělými nebo dobrými výsledky. Tentokrát své umění nedržel moc na uzdě ve snaze zrežírovat pečlivě každou minutu film zvlášť, přičemž zapomněl dát film nějaký rámec, na druhou stranu ale rozhodně neselhal ve výběru hlavní hvězdy. A i to někdy dělá dobrého režiséra.

Závěr: Skoro všechno je na tomto filmu nějak dobré, nebo alespoň ucházející. Jedno si z něj ale odnesete – je dobré, že Johnny Depp přestal fetovat a dal se na herectví.

(7.5/10)

Kristýna Lexová