Favoritka – abnormálnost královského dvora

24.2.2019 at 22:27  •  Posted in Recenze by

Řecká divná vlna spláchla anglický dvůr. Popravdě, mohl to odnést i hůř.

Král a královna, to je symbol nejvyšší elity, a tak není divu, že v historii byla spousta lidí, kteří se toužili v jejich blízkosti pozvednout, blýsknout nebo aspoň obohatit. Ve filmu Favoritka se řecký režisér Yorgos Lanthimos vydává na začátek osmnáctého století, kdy Velké Británii vládne královna Anna Stuartovna (Olivia Colmanová). Bezdětná panovnice sužovaná běsy a nemocemi. A v jejím okolí rozehrává studii boje o vliv, ve které vedle zástupců z obou stran politického spektra dominují hlavně ženy – služebné, přítelkyně i příležitostné milenky.

O výsadní postavení, které člověku dopřává vliv na samé rozhodování královské hlavy, se perou dvě ženy. Lady Sarah (Rachel Weiszová), již nacházíme na začátku ve výhodnější pozici, protože už je královninou pravou rukou, a její sestřenice Abigail (Emma Stoneová), která je odkopnutá mezi nejnižší z nejnižších a snaží do přízně vetřít chytrými kroky.

Umírněný Lanthimos

Když si vezmeme, že Lanthimos natočil takové podivnosti jako Zabití posvátného jelena (2017), Humr (2015) nebo Špičák (2009), působí Favoritka jako vcelku umírněné dílo, ve kterém se postavy chovají hnusně a často nesmyslně, ale jde spíš o nárazové pominutí smyslů než o systémový problém. Lanthimos pracuje s postavami, které jsou primárně deformovány lidskými slabostmi, jako je chtíč, stesk i ambice. Když navíc vezmeme, že je vyprávění zasazeno na začátek osmnáctého století, navzdory bujícímu osvícení by tato epocha nepřekvapila i mnohem krutějšími a nemorálnějšími momenty. Možná jde i o vliv jiných scenáristů, kteří zastoupili obvyklého Efthymise Filippoua.

I proto Lanthimos natočil na své poměry divácky vstřícný snímek. Nevyvolává totiž žádný konflikt s logickou nebo běžnou morálkou diváka. Jak Sarah, tak Abigail kují pikle, ale jde o intriky nevymykající se normálu. Divokost do snímku přináší spíš svébytná královna Anna, monarcha odtržený od reality. Ovšem tuto charakteristiku Lanthimos vztahuje i na zbytek vysoké šlechty, která se dekadentně baví závody kachen nebo házením mandarinek na nahého kolegu.

Souboj manipulátorů

A zatímco v případě kamery se snaží vyhnout standardnímu pojetí dobového snímku, takže častý rybím okem kameraman Robbie Ryan pokřivuje obraz, čímž deklaruje pokřivenost samotných charakterů, v případě práce s obsahem a motivy to pro Lanthimose znamená posun k jemnější práci. Tematizuje vztah manipulace a lásky a jejich podoby. Sarah a Abigail totiž mají zdánlivě stejný cíl – mít královninu náklonost a využít ji, ale každá buduje svůj vztah jinak.

Zatímco Sarah na začátku vypadá, že drží královnu pod krkem a skrze ni fakticky rozhoduje o zemi, postupně se vyjevuje, že ale jedná nesobecky. Má zájem o blaho Anglie a vlastně i královny. Vnímá ale lásku jako přísnou a upřímnou. Na druhé straně Abigail sice s královnou jedná, jako by s ní soucítila pomocí hezkých slůvek, ale jde ji jen a pouze o sebe samu, dosáhnout zpět cti a zajištění. Je větší láska, když člověku řeknete, že někdy vypadá jako jezevec, nebo když budete vždy tvrdit, že není na světě nikoho krásnějšího? Jde v prvním případě jenom o zlomyslnost a ve druhém jenom o falešnou lichotku? Favoritka nahlíží na obtížné rozpoznání pravého přátelství v momentě, kdy je ve hře moc, zároveň vyústění filmu ukazuje, že u manipulativního vztahu může nakonec na obou stranách zůstat jenom hořkost.

A veškerá práce s těmito motivy samozřejmě funguje i díky brilantní herecké práci ústředního tria Olivie Colmanové, Rachel Weiszové a Emmy Stoneové, které navzdory občasné šílenosti hrají, jako by šlo o vážný film, a tím brání tomu, aby Favoritka sklouzla do kategorie bláznivé komedie. Jsou půvabně nevyzpytatelné, tak jako celý film. Stejně ale překvapí svou krotkostí.

(7.5/10)

Originální název: The Favourite

Režie: Yorgos Lanthimos; Scénář: Deborah Davis, Tony McNamara